1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

نگه داشتن ادرار در مثانه چه عوارضی دارد؟

شروع موضوع توسط majidabasi ‏6/3/16 در انجمن سلامت و بهداشت

  1. majidabasi

    majidabasi کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/3/16
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    8
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    نگه داشتن ادرار در مثانه چه عوارضی دارد؟


    [​IMG]
    نگه داشتن ادرار در مثانه همراه با عوارض جبران ناپذیری است. آیا با آن ها آشنا هستید؟

    عوارض نگهداری ادرار در مثانه
    هنگامی که مسواک می زنید و به تخت خواب می روید تا استراحت کنید حس ادرار دارید اما نسبت به این موضوع بی تفاوت هستید و به نگه داشتن ادرار اقدام می کنید؟ آیا با عوارض نگه داشتن ادرار در مثانه آشنا هستید؟ می دانید چه ضررهایی را به بدن خود وارد می کنید و در آینده باید منتظر چه بیماری هایی باشید؟

    بسیاری از افراد به دلایل مختلف، اقدام به نگه داشتن ادرار در مثانه می کنند. بدون اینکه با عوارض نگه داشتن ادرار آشنا شوند.

    نگه داشتن ادرار در مثانه ممکن است به دلیل تنبلی شما باشد و گاهی هم ممکن است وسواسیت افراد نسبت به توالت های عمومی باشد. برخی افراد تحت هیچ شرایطی راضی به استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی نمی شوند. کسانی که به مسافرت های متعدد می روند و از این بابت رنج می کشند در آینده ممکن است به عفونت ادراری مبتلا شوند.

    نگه داشتن ادرار و ایجاد عفونت ادراری

    ظرفیت مثانه نهایت یک و نیم لیوان است و بیشتر از این مقدار گنجایش ندارد. نگه داشتن ادرار باعث می شود به مرور زمان به میزان ادرار در مثانه اضافه شود و در نهایت بعد از پر شدن مثانه ادرار از طریق لوله ی متصل شده به مثانه، به کلیه ها پس زده شود. ادرار ماده ای سمی است و اگر این مراحل چندین بار تکرار شود، عفونت ادراری در ناحیه کلیه ایجاد می شود.

    [​IMG]


    نگه داشتن ادرار در طولانی مدت باعث بی اختیاری ادرار می شود.

    نگه داشتن ادرار به مدت زیاد، بعد از مدتی باعث از بین رفتن کنترل ادرار می شود. ادرار در مثانه نگه داشته می شود و هنگامی که مثانه پر می شود دریچه ی انتهایی مثانه که همیشه بسته است و فقط موقع ادرار باز می شود، پیام هایی را به مغز ارسال می کند و خبر پر شدن مثانه را می دهد. این پیام ها حس ادرار را در فرد به وجود می آورد. زمانی که این پیام نادیده گرفته شود بعد از مدتی عملکرد اسفنگتر (دریچه) دچار اختلال می شود و زمان هایی که نباید باز شود، باز می شود. تخلیه ادرار از مثانه را در تصویر زیر می بینید.

    [​IMG]

    نگه داشتن ادرار در کودکان
    نگه داشتن ادرار در کودکان خطر بیشتری نسبت به بالغین دارد و در صورت دفع نکردن این ماده سمی در دراز مدت، نارسایی مزمن کلیه ایجاد خواهد شد.

    نگه داشتن ادرار و پریشانی ذهن
    نگه داشتن ادرار در پریشانی ذهن موثر است. در گزارشی درباره ی مثانه پر نوشته شده بود، نگه داشتن ادرار به اندازه مصرف الکل یا بی خوابی شدید، ذهن را آشفته می کند و قدرت تمرکز را مختل می کند. توان ذهنیانسان تا جایی که مثانه پر نشود در حالت عادی و طبیعی است اما اگر اقدام به نگه داشتن ادرار کند، ذهن به اندازه ی فرد الکلی یا فردی که یک شبانه روز نخوابیده است آشفته و پریشان است. نگه داشتن ادرار حین رانندگی خطر تصادفات را افزایش می دهد.


    آیا با کوچکترین حس ادرار، باید به خارج کردن ادرار اقدام کنیم؟

    نگه داشتن ادرار باعث غلیظ شدن آن می شود و این ماده سمی هر چه زودتر از بدن خارج شود بهتر است. خارج کردن ادرار در هر شخص بستگی به مزاج او دارد.
    برخی از افراد وسواس فکری ادرار می گیرند. یعنی با کوچکترین حسی، برای جلوگیری از عوارض آن اقدام به تخلیه ادرار می کنند. احساس ادرار از یک حس کم تا یک حس آزاردهنده متغیر است.
    دکتر بنجامین بروکر می گوید: شما دوست ندارید تسلیم هر احساس جزئی ادرار کردن شوید از طرفی هم نمی خواهید ادرارتان را تا اندازه ای نگه دارید. در این صورت بهتر است یک حد وسط انتخاب کنید تا مجبور نباشید با خوردن یک جرعه آب به دستشویی بروید یا آن که انقدر ادرارتان را نگه دارید که احساسی شبیه گرفتگی عضلات پیدا کنید.


    خواندن نماز با مثانه پر، نماز را باطل می کند؟

    نگه داشتن ادرار هنگام نماز خواندن، نماز را باطل نمی کند اما از مکروهات است. یعنی انجام ندادنش بهتر از انجام دادنش است. همان طور که گفته شد ذهن فردی که مثانه اش پر است پریشان است. برای همین به خالی کردن مثانه قبل از اقامه نماز تاکید شده است. در این صورت فرد با آرامش و خضوع به نماز می پردازد. علاوه بر این، در طول روز سه بار به خالی کردن مثانه می پردازد که این اقدام، به سلامتی فرد کمک می کند.
    با توضیحات داده شده باید بدانید که نگه داشتن ادرار به هر دلیلی موجب ضرر رساندن به بدن است. اگر به سلامت خود احترام قائلید از نگه داشتن ادرار به مدت طولانی خود داری کنید. در طول روز 6 تا 8 بار خالی کردن مثانه از ادرار طبیعی است.


    منبع : اختصاصی وب گرد ها
     
    ، ƤƛƬƦƠƝƠ، cheerful smiles و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
بارگذاری...