1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

طراحی سایت و نکات اصلی آن

شروع موضوع توسط karait.seo ‏29/10/16 در انجمن ترفند اینترنت

  1. karait.seo

    karait.seo کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏29/10/16
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    وب سایت:
    تعداد سایت های اینترنتی هر روز در حال زیاد شدن است و امروزه تقریبا تمامی افرادی که سرویس یا کالایی برای فروش داشته باشند با راه اندازی یک سایت اینترنتی سعی در معرفی خود در فضای مجازی جهت بازاریابی و فروش بیشتر را دارند.یک بخش مهم از قبل از شروع پروژه آنلاین خود باید به آن توجه کنید طراحی سایت است. وقتی یک کاربر وارد سایت شما میشود اولین چیزی که توجه او را جلب میکند طراحی سایت شما است. در واقع طراحی سایت و ظاهر سایت مانند ویترین یک فروشگاه است که هرچه زیباتر باشد میتواند مشتریان بیشتری به داخل فروشگاه هدایت کند.

    در مقاله نکات اصلی که قبل از ایجاد سایت و در مرحله طراحی سایت باید رعایت کنید را بررسی کرده ایم.
    - بررسی اولیه : قبل از اینکه یک پروژه طراحی سایت استارت بخورد باید بررسی کنبد که سایت هدف چه موضوعی دارد و مخاطبان آن چه اشخاصی هستند ؟ هر سایتی با توجه به گروه کاربران هدف و نوع محتوی باید طراحی مخصوص به خود را داشته باشد. یک سایت شخصی با سایت سازمانی و شرکتی از نظر ساختار بسیار متفاوت است و به عنوان یک طراح باید تمامی این موارد بررسی شود. چون اگر با عجله و بدون تحقیق قالب را طراحی کنید و بعد از راه اندازی سایت متوجه شوید که آن قالب پاسخگوی سایت مقصد نیست در عمل شکست خورده اید و باید از صفر شروع کنید و این یعنی اتلاف هزینه و زمان

    ۲- رنگ بندی : گام بعدی در طراحی سایت توجه به رنگ بندی سایت است. سایتهای خبری و رسمی معمولا از رنگ های سنگین و تیره استفاده میکنند چون بیشتر محتوی آنها شامل متن است و کاربر هنگام مطالعه اینگونه سایتها خسته نمیشود. اما سایتهای فروشگاهی و خدماتی از رنگ های تند و با کنتراست بالا استفاده میکنند چون هدف این سایتها جذب مشتری و افزایش فروش است. پس باید در انتخاب نوع رنگ سایت نیز دقت کافی داشته باشید.

    برای هر سایت از ترکیب ۲ تا۳ رنگ مختلف استفاده کنید. استفاده از رنگهای بیشتر از این باعث شلوغ سایت خواهد شد.

    ۳- لوگو : تمام سایتها شخصی و تجاری باید از یک لوگو برای معرفی نام و برند خود استفاده کنند. یک لوگو در ذهن کاربر ثبت میشود و هر جا که لوگوی شما منتشر شده باشد بازدید کنندگان را به یاد شما می اندازد.پس حتما در طراحی سایت از یک لوگوی زیبا در قسمت بالایی سایت استفاده کنید.

    ۴ – رنگ متن : بهتر است رنگ متن سایت مشکی با پس زمینه سفید باشد. در این صورت کاربر هنگام خواندن متن دچار خستگی چشم نمیشود و میتواند مقالات شما را کاملا مطالعه کند. استفاده از رنگ های تند برای متن سایت باعث میشود کاربران سایت شما را ترک کنند.

    ۵- امنیت کدنویسی : در کدنویسی قالب سایت باید دقت کنید تا راهی برای نفوذ هکرها وجود نداشته باشد.اکثر سایتهایی که توسط یک نفر کدنویسی میشوند دارای باگ هستند. پس سعی کنید قبل از راه اندازی سایت از دوستان متخصص خود کمک بگیرید و بخواهید کدهای سایت شما از لحاظ آسیب پذیری و نفوذ بررسی کنند.

    ۶ – نظم و برنامه ریزی : طراحی سایت برای شما یک پروژه است و برای هر پروژه باید برنامه ریزی وجود داشته باشد. از مرحله تحقیق تا تحویل پروژه و بخش های بعدی.باید برای تک تک این کارها برنامه ریزی داشته باشید و طبق آن پیش بروید. با این کار دیگر چیزی هم از قلم نمیافتد و پروژه تا انتها درست پیش میرود.

    ۷ – بخش بندی سایت : برای زیبا تر شدن ظاهر سایت سعی کنید صفحات آن را به بخش های مختلف تقسیم کنید و در هر بخش نوع خاصی از مطالب قرار بگیرد. به عنوان مثال میتوانید از ستون های کناری برای قرار دادن تبلیغات , لینک دوستان, فرم ثبت نام و … استفاده کنید. از بخش بالایی سایت هم برای قرار دادن لوگو و منو های سایت استفاده کنید. این کار باعث افزایش رضایت کاربر از سایت شما میشود

    ۸ – سادگی : قالبی که طراحی میکنید باید ساده ولی کامل باشد. یک طراحی ساده همیشه زیبا و برای همه قابل فهم است و در عین حال میتواند به بهترین وجه ممکن موضوع را به کاربر منتقل کند.

    ۹ – تکنولوژی : برای طراحی سایت تا جایی که میتوانید از جدیدترین تکنولوژی های برنامه نویسی تحت وب مانند : Html 5 , Jquery ,bootstrap و این دست فریم ورک ها استفاده کنید که قابلیت های فراوانی در اختیار شما قرار میدهد و امنیت بیشتری هم دارد. برای آشنایی بیشتر به مقاله تاریخچه طراحی سایت مراجعه کنید.

    ۱۰ – خاص بودن : قالبهای رایگان فراوانی در بازار وجود دارد که میتوانید از آنها برای سایت خود استفاده کنید اما فکر کرده اید چند نفر مثل شما از همان قالب استفاده کرده اند و سایت شما ممکن است از نظر کاربر تکراری باشد.همچنین این قالب های رایگان و قفل شکسته که در اینترنت به وفور یافت میشوند پر از مشکلات ظاهری و فنی هستند.

    ۱۱ – تست : قبل از اینکه قالب طراحی شده را روی سایت استفاده کنید ابتدا برای مدتی بصورت آفلاین یا روی یک زیردامنه آن را فعال کنید و از دوستان خود بخواهید با سایت کارکنند و معایب آن را پیدا کنند تا بتوانید آنها را رفع کنید . با این کار وقتی قالب بر روی سایت اصلی قرار گرفت دیگر کاربران شما مشکلی با آن نخواهند داشت.

    تجربه کاربر User Experience
    ۱۲ – سرعت سایت : باید دقت کنید صفحات سایت سبک باشد و در کمتر از ۵ ثانیه برای کاربر نمایش داده شود. اگر بیشتر از این زمان طول بکشد اکثر کاربرها با زدن دکمه برگشت به سراغ سایت بعدی میروند و در حقیقت نرخ پرش سایت شما افزایش یافته است.

    ۱۳ – واکنش گرا : در طراحی سایت باید دقت کنید که حتما قالب واکنش گرا باشد زیرا امروزه اکثر افراد با تلفن همراه و تبلت و حتی تلویزیون های هوشمند وب گردی میکنند پس یابت شما باید بتواند با هر دستگاهی و هر سایز صفحه نمایش هماهنگ شود. اگر قالب فعلی سایت این قابلیت را ندارد مقاله آموزش واکنش گرا کردن قالب وردپرس راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

    ۱۴ – منو ها : بخش بسیار مهم سایت منو ها هستند که بازدیدکنندگان با کمک آنها میتوانند به راحتی به بخش مورد نظر خود هدایت شوند. صفحات مهم سایت را در منوی اصلی سایت در بالای سایت قرار دهید و باقی صفحات را به منو های ثانویه و ستون های کناری سایت منتقل کنید.

    ۱۵ – اسکرول : سایت شما باید قابلیت اسکرول به پایین را داشته باشد. اما نباید در موبایل و تبلت نیازی به اسکرول به چپ و راست داشته باشد.

    ۱۶ – روند : باید مشخص کنید وقتی کاربری با هدف خرید یک محصول یا مطالعه یک مقاله وارد سایت میشود باید چه مراحلی را طی کند و چه کارهایی انجام دهد. این روند باید کوتاه ولی کامل باشد تا کاربر در کمترین زمان ممکن به خواسته خود برسد.

    ۱۷ – حذف بخشهای اضافی : در ابتدای طراحی سایت شما بخشهای مختلفی برای قالب خود قرار میدهید ولی بعد از قرار گرفتن قالب روی سایت و بررسی رفتار کاربران متوجه میشوید که بعضی بخش ها اصلا استفاده نمیشود و فایده ای برای سایت ندارند پس میتوانید آنها را حذف کنید و سایت خود را سبک تر کنید.

    ۱۸ – دکمه های مهم : در تمام سایتها دکمه های وجود دارد مانند : دکمه خرید , ثبت نام در خبرنامه , دانلود محصول و …. که این دکمه ها باید با رنگ بندی خاصی مشخص شود تا توجه کاربر جلب شود و همچنین این دکمه ها باید سایز بزرگتری داشته باشد.

    ۱۹ – خوانایی : متن سایت باید با یک فونت استاندارد و خوانا مشخص باشد. فونتی که بر روی تمامی نمایشگر ها بصورت خوانا قابل دیدن باشد و مطالعه آن باعث خستگی چشم نشود.

    ۲۰ – شفاف سازی : باید در سایت از خود اطلاعاتی به کاربر بدهید و خودتان و سابقه فعالیت هایتان را بصورت شفاف معرفی کنید. با این کار اعتماد کاربر بیشتر میشود و بهتر میتواند از خدمات شما استفاده کند.

    ۲۱ – آماده سازی : کاربران ورودی سایت را مستقیما به صفحات فروش محصول هدایت نکنید . بلکه اول اطلاعاتی به او بدهید و ذهنیت او را برای خرید آماده کنید. بعد در مرحله آخر او را به صفحات ویژه فروش هدایت کنید.

    ۲۲ – لینک سالم : تمامی لینک های سایت را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سالم هستند و لینک شکسته در سایت وجود ندارد.

    ۲۳ – متن لینک : متنی برای لینک خود انتخاب کنید که کاربر قبل از کلیک رو آن متوجه موضوع آن لینک بشود.

    بجای اینکه کلمه اینجا کلیک کنید را لینک کنید میتوانید یک کلمه که مرتبط با صفحه مورد نظر است را لینک کنید که کاربر متوجه شود به چه صفحه ای هدایت خواهد شد.

    ۲۴ – لینک خارجی : تمامی لینکهای که از سایت شما به سایتهای دیگر داده میشود باید در پنجره جدید باز شود. این کار در کاهش نرخ پرش بسیار موثر است.

    ۲۵ – فرم ها : اگر در سایت خود فرم ثبت نام و خرید و …. دارید سعی کنید تا حد ممکن آنها را مختصر کنید و سوالهای اضافی از کاربر نپرسید. همچنین اگر میتوانید کدهای Captcha را از فرم های خود حذف کنید.

    ۲۶- پر شدن خودکار : فرم های سایت شما باید این قابلیت را داشته باشند که بصورت خودکار توسط مرورگر کاربر پر شوند.

    لینک منبع : طراحی سایت و نکات اصلی آن
     
    MR.BLACK از این پست تشکر کرده است.
بارگذاری...