1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

خشایار اعتمادی بالاخره سکوتش را شکست!

شروع موضوع توسط Aftbgard∞n ‏7/5/19 در انجمن هواداران خوانندگان

  1. Aftbgard∞n

    Aftbgard∞n کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/17
    ارسال ها:
    10,968
    تشکر شده:
    24,640
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    عابیاری عه گیاهان عه دریایی
    اواسط دهه هفتاد، حوالی ‌سال ٧٦، بینندگان تلویزیون با اتفاقی تازه روبه‌رو شدند، پخش یک ترانه پاپ. حالا بیست‌وچند‌ سال از آن روزگار می‌گذرد. صاحب آن صدا که در کوتاه‌زمانی ستاره شد و درخشید و یکی از نام‌های محبوب و معتبر موسیقی پاپ ایران شد، خشایار اعتمادی است.

    کسی که او را خواننده نخستین آلبوم موسیقی پاپ بعد از انقلاب ایران می‌دانند. دانش‌آموخته رشته اقتصاد بازرگانی؛ در پنجمین دهه زندگی‌اش با چندین و چند آلبوم و ده‌ها قطعه موسیقی گوناگون موقعیت و جایگاه غبطه‌برانگیزی در تاریخ موسیقی پاپ بعد از انقلاب ایران دارد، با این‌که این روزها به تبع شرایط نابسامان موسیقی ایران حضور چندان پررنگی در بازار موسیقی ندارد.

    خشایار اعتمادی که در ٢٥سالگی با خواندن ترانه «بارون» با شعری از شاملو به شهرت رسید؛ تاکنون اجراهای زیادی داشته و در سه جشنواره شرکت کرده که ازجمله آنها می‌توان به جشنواره پاپ و دو جشنواره بین‌المللی در ایران و جشنواره بین‌المللی موسیقی مسلمانان سارایوو W.O.M.F اشاره کرد که در این فستیوال‌ها جوایزی هم به دست آورده است. اعتمادی که همین اواخر درباره حضور کم‌رنگش گفته بود که «به خواسته مخاطبان امروزی موسیقی پاپ احترام می‌گذارم و سعی می‌کنم در فضایی مشغول به کار شوم که مخاطبان خاص شنونده آن هستند» از وضع‌وحال موسیقی ایران گله‌مند است. او با وجود انتشار آهنگ‌های پرتعداد، معتقد است که «به‌دلیل سیکل بسیار پرعیبی که در معرفی آثار موسیقایی وجود دارد، انتشار این کارها فقط برای من هزینه داشته است». خشایار اعتمادی بازار موسیقی امروز را هم پر از ابهام می‌داند که «اصلا مشخص نیست چه اتفاقی در آینده می‌افتد». او می‌گوید: «من هم دوست ندارم خواننده‌ای باشم که از ذهن مخاطبان فراموش می‌شود. دوست دارم کنسرت برگزار کنم و اتفاقا در یکی دو ‌سال اخیر اقداماتی انجام داده‌ام، اما وقتی دیدم شرایط برگزاری کنسرت هم برای من و هم برای اسپانسر مناسب نیست، مردد شدم. وقتی کنسرت‌های باکیفیت جای خود را به اجراهایی داده که مخاطب در آن فقط حرکات نمایشی، نور، جیغ، فریاد و صدای بیرون آمده از لپ‌تاپ می‌بیند و می‌شنود، پس دیگر جایی برای من و امثال من وجود ندارد. اینها دردهای بسیار عمیقی است که بعید می‌دانم کسی به فکر التیام آنها باشد.»در گفت‌وگویی که در پی می‌آید، خشایار اعتمادی درباره فضای امروز موسیقی ایران حرف زده است. گفته‌هایی سرشار از نگرانی...

    آقای اعتمادی عزیز؛ چند وقتی است که خبری از شما نیست؛ نه آلبومی نه کنسرتی.

    اوضاع موسیقی این روز است دیگر. شرایط جوری ا‌ست که چاره‌ای نمی‌ماند جز در حاشیه ماندن.

    خب، حضور بهترین راه برای تغییر دادن شرایط نیست؟

    وقتی نشود کار خوب ارایه داد، نه. به‌هرحال، هم من از خودم توقعاتی دارم و هم مخاطب، بنابراین در این شرایط بیمار، چون نمی‌شود این توقعات را پاسخ داد، پس همان دور نشستن بهتر است.

    این‌که انرژی‌تان را بیشتر بر انتشار تک‌آهنگ متمرکز کرده‌اید، به این دلیل است؟

    خب، در شرایط فعلی تنها راه است برای حضور در فضای موسیقی و نفس کشیدن در این هوا- که آلوده است، اما به ‌هر روی دنیای ماست دیگر.

    می‌توانید بگویید در ماه‌های آتی مخاطبان و هواداران‌تان انتظار چه اتفاقاتی را باید از شما داشته باشند؟

    من‌ سال گذشته چهار تراک کار کردم که منتشر هم شدند.

    برای امسال چه؟ کاری آماده توزیع دارید؟

    امسال هنوز کاری را شروع نکرده‌ام و فکر نمی‌کنم که برای ادامه ‌سال هم برنامه خاصی داشته باشم.

    اینها که گفتید همه‌شان تک‌آهنگ بودند. آلبوم چه؟ برنامه‌ای در این زمینه ندارید؟

    آلبوم که به‌هیچ‌وجه؛ اصلا. اصلا نمی‌خواهم و البته منطقی هم نیست که این روزها آلبوم بیرون بدهیم.

    کنسرت هم نخواهید داشت؟

    همه اینها به شرایط پیش‌رو بستگی دارد. در زمینه کنسرت تاکنون که اتفاقی نیفتاده و برنامه‌ای چیده نشده است. البته یک‌سری حرف‌ها هست که احتمالا تا یک ماه و نهایت تا یک ماه‌ونیم دیگر مشخص خواهد شد.

    می‌توانید روشن و صریح توضیح دهید که چرا با این قاطعیت از منطقی و ممکن‌نبودن تولید آلبوم حرف می‌زنید؟

    قربونت برم؛ یک آلبوم خوب، اگر بخواهید از شعر و آهنگ خوب و نوازندگان درست‌وحسابی و حرفه‌ای استفاده کنید، بین سیصد تا چهارصد‌میلیون تومان هزینه دارد. حالا این هزینه‌های بالا را بگذارید کنار عواملی مانند نبودن قانون کپی‌رایت و البته فرهنگ اجتماعی که مردمش سخت‌شان است برای دیدن و شنیدن آثار هنری دست در جیب کنند و پول بپردازند. در چنین شرایطی با هر نوع نگاهی می‌توان به این نتیجه رسید که انتشار آلبوم چیزی جز دور ریختن پول و سرمایه نیست.

    بله؛ اتفاقا در همین روزهای اخیر یکی از تهیه‌کنندگان موسیقی آمار ناراحت‌کننده‌ای ارایه داد و گفت که فروش فیزیکی آلبوم‌ها، حتی آلبوم‌های خوانندگان مطرح و شناخته‌شده به حول‌وحوش‌ هزار نسخه رسیده است.

    می‌بینید! آفتاب آمد دلیل آفتاب. وقتی کارها فروش نمی‌رود، برای هنرمند دلیل و انگیزه‌ای نمی‌ماند جز کناره‌گیری- و تازه اگر مثل من پوست‌کلفت باشد، بیرون نشستن و منتظر فرصت مناسب برای حضور دوباره ماندن و به همان حضور گهگاهی قناعت‌کردن.

    می‌توانید دلایل این شرایط را تحلیل کنید؟

    خب، این‌جور موقعیت‌ها و شرایط یک دلیل مشخص و منحصربه‌فرد ندارد که به آن اشاره کرد و تمام. وقتی شرایطی چون موقعیت امروز بازار موسیقی پیش می‌آید، طبیعی‌ است فکر کنیم که یک‌سری عوامل و عناصر در کنار هم و با اثر متقابلی که روی هم گذاشته‌اند، شرایطی چنین نابسامان را حاصل آورده‌اند.

    مثلا؟

    مثلا نبود کپی‌رایت. مثلا کم‌دانشی و البته کم‌توانی یا ناتوانی بخش خصوصی در موسیقی. مثلا سیطره یک گروه انگشت‌شمار بر کل بازار موسیقی.به‌خصوص کپی‌رایت که شاید بشود آن را عامل اصلی تیراژهای پایین آلبوم‌ها دانست. از این ‌هم بیشتر. در مورد تک‌آهنگ‌ها هم این قضیه وجود دارد، البته به حادی مورد آلبوم نیست. الان به‌دلیل نبود قانون کپی‌رایت، شما هر کاری با هر کیفیتی و با صرف هر هزینه‌ای تولید کنید و به بازار بدهید، در یک چشم‌ به‌هم‌زدن می‌بینید که آلبوم‌تان در این سایت‌های دانلود غیرمجاز دست‌به‌دست می‌شود و کاری هم از کسی برنمی‌آید.

    در این زمینه مخاطبان خواننده‌ها هم کم تقصیر ندارند. نه؟

    قطعا. مردم اگر حمایت کنند، حتی اگر هم حمایت نمی‌کنند، این نکته را قبول کنند که دزدی آهنگ چندان فرقی با دزدی‌های دیگر ندارد- چون این‌هم سرمایه و انرژی و زحمت افرادی‌ است که به تاراج می‌رود- ‌درصد زیادی از معضل دانلودهای غیرمجاز حل خواهد شد. این‌جاست که حرفی را که قبلا هم زده بودم، یک‌بار دیگر تکرار می‌کنم که مخاطبی که ادعا دارد هنرمندی را دوست دارد و در عین‌حال می‌رود و اثر او را دانلود می‌کند، باید به این علاقه شک کرد. این دوست‌داشتن نیست. خیانت است و در میان‌مدت خواننده را زمین می‌زند.

    آقای اعتمادی؛ وقتی با کسانی که آهنگ‌ها را از مراکز دانلود غیرمجاز به‌دست می‌آورند، حرف می‌زنیم، می‌گویند که کارها کیفیت لازم را ندارد و ارزش این‌که آدم پایش پول بدهد، ندارد.

    خب درمورد کیفیت کارها که من خودم بارها و بارها اعتراض کرده‌ام، اما این نافی مسئولیت افرادی که حق خواننده و هنرمند را نادیده می‌گیرند، نیست. انگار شما در بازار در مورد یک جنس بی‌کیفیت، مثلا یک شلوار بدرنگ این حق را برای خودت قایل باشی که آن را بدزدی. می‌شود؟ معلوم است که نه.

    پس این را قبول دارید که کیفیت کارها ضعیف است؟

    حتما. این را که بارها گفته‌ام، حتی به شوخی می‌گویم که آلبوم‌هایی که تولید می‌شود، همان بهتر که تولید نشود.

    چرا این‌جوری شده اوضاع؟

    همه‌چیز به سیاست‌های کلان بازمی‌گردد. می‌بینیم که کل بازار موسیقی در دست یک عده انگشت‌شمار است و آنها هستند که این هنر و صنعت را می‌چرخانند. افرادی که هم در نهادهای دولتی دست دارند، هم سالن‌های کنسرت را در اختیار دارند، هم فضای رسانه‌ای را دست گرفته‌اند و هم از هر جنبه‌ای که نگاه کنی، دست بالا را دارند. اینها به چنان قدرتی رسیده‌اند که هر کسی را، با هر کیفیتی، دلشان بخواهد بالا می‌برند. پرزنت‌شان می‌کنند، کنسرت‌های پشت‌سرهم برایشان می‌گذارند و هر کاری که برای مطرح‌کردن خواننده‌ای لازم باشد، انجام می‌دهند. این یعنی یک بازار ناسالم؛ که حتی اگر هم بدبینانه نخواهیم بگوییم که در پی اهداف یک عده خاصی شکل گرفته، اما این را ناچاریم بگوییم که با سلیقه آن عده حرکت می‌کند.

    یعنی همه چیز تبلیغ است؟

    هم بله و هم نه. فقط از نظر تبلیغ تجاری کار این موضوع را نگفتم. فراموش نکنید که موسيقی و در کل تمام کارهای هنری، پیش از این‌که فرد ستاره شود، درآمد زیادی ندارد و جواني كه سراغ هنر مي‌رود، بیشتر جويای نام است.

    البته خیلی‌ها در فضای مجازی یک امپراتوری برای خودشان راه انداخته‌اند و ادا و اطوارهایشان بیشتر از سوپراستارهای‌هالیوودی است.

    من با آنها کاری ندارم. آنها از قبیل همان به اصطلاح خواننده‌ای هستند که تهیه‌کننده‌اش پیش چشم مطبوعات و رسانه‌ها رفتاری باهاش کرد که حیرت‌انگیز بود و جناب خواننده هم با پررویی ایستاد و تماشایش کرد و شاید هم تشویقش کرد. خب معلوم است که در چنین فضایی برای کسی چون من کار نباشد. من به چنین افرادی اجازه نمی‌دهم پیش پای من بایستند، چه رسد به این‌که چنان رفتاری با من داشته باشند.

    دوره‌ای که شما، حوالی ‌سال ٧٦ گل کردید، یادتان است؟ آیا واقعا باور می‌کردید که اوضاع در دو دهه به این‌جا برسد؟

    اگر می‌دانستم که اوضاع این‌گونه می‌شود که با آن امیدواری وارد عرصه نمی‌شدیم. آن سال‌ها یک امیدی در من بود که آینده را روشن‌تر و سفید‌تر می‌دیدم. اگرچه فضا مه‌آلود بود و معلوم نبود آینده به کجا می‌رود، اما در همان شرایط هم آدم امیدهای خود را بارور می‌دید.

    شما نخستین نسل خوانندگان پاپ بودید. می‌توانید درباره روندی که باعث شد موسیقی پاپ شکل گرفته و رشد کند، حرف بزنید؟

    من نه درباره آن روند که درباره خودم حرف می‌زنم.‌ سال ٧٣-٧٢ یادم است که موسیقی پاپ در سکوت مطلق بود.

    و شما وارد میدان شدید.

    خیلی سخت بود. همان حوالی ٧٣ بود که با کسانی چون فواد حجازی حرکت را آغاز کردیم. یادم است روی غزلی از حافظ بود. ما با یک انرژی عظیم خودانگیخته وارد میدان شده بودیم. من، فواد حجازی، علیرضا عصار و مجید رضازاده.

    نسل قدرتمندی بود و همه در زمان خودشان دیده شدند.

    بله، اما امروز، همه‌چیز در پول خلاصه می‌شود. در افرادی که همه فضاها را در اختیار دارند.

    منبع:شهروند
     
    _.Fateme._، banoo_hana و _هیڇــ_ از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. mansour9633

    mansour9633 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏7/3/18
    ارسال ها:
    16
    تشکر شده:
    12
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    وب سایت:
    موسیقی واقعا مرده
     
  3. madaran

    madaran کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏4/10/20
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    وب سایت:
    دهه 70 با صداش کلی خاطره داشتیم
     
  4. mehdi300022

    mehdi300022 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/11/20
    ارسال ها:
    66
    تشکر شده:
    18
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    مرد
    وب سایت:
    قدیمیا بیشتر میشناسنش
     
  5. سپیده 2

    سپیده 2 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/8/21
    ارسال ها:
    300
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    18
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    ریمو تاتو.فشیال
    محل سکونت:
    رشت
    وب سایت:
    کار خوبی کرد
     
  6. daykatpack

    daykatpack کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏20/12/22
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    شغل:
    ماشین سازی
    محل سکونت:
    تهران
    وب سایت:
    یکی از بهترین های موسیقی پاپ با صدای دلنشین
     
بارگذاری...