1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

حسام الدین سراج

شروع موضوع توسط DECO1 ‏22/8/17 در انجمن بیوگرافی خوانندگان

  1. DECO1

    DECO1 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏22/8/17
    ارسال ها:
    8
    تشکر شده:
    12
    امتیاز دستاورد:
    3
    محل سکونت:
    شیراز
    [​IMG]

    حسام‌الدین سراج (۱۳۳۷، اصفهان)، خواننده موسیقی سنتی ایرانی و نوازندهٔ سنتور و سه‌تار اهل ایران است. وی در خرداد ۱۳۹۳ به مدت چهار سال به عنوان یکی از ۲۵ عضو شورای عالی بنیاد باران انتخاب شد، او همچنین سرپرستی گروه موسیقی سنتی ایرانی «بیدل» را نیز به عهده دارد. حسام‌الدین سراج در ۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۳۷ در اصفهان چشم به جهان گشود. ایشان فرزند سید محمدرضا سراج است و دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر می‌باشد. وی، موسیقی را از سیزده سالگی با آموختن تنبک آغاز کرد. سپس سنتور را نزد سیروس ساغری آموخته و برای تکمیل آن از اساتیدی چون فرامرز پایور، رضا شفیعیان و پشنگ کامکار بهره گرفت. همچنین در زمینهٔ آواز از محضر محمود کریمی و محمدرضا شجریان استفاده کرد. بزرگترین مشوق وی در تحصیل علم و هنر مرحوم پدرش بود. او بر علوم قدیمه و ادبیات احاطه داشت و از صدای خوش آهنگی برخوردار بود و با اساتید ادب و هنر نظیر جلال الدین همائی، تاج اصفهانی، حسن کسائی و..... حشر و نشر داشت، به همین جهت فضائی مستعد برای تربیت فرزندانش فراهم آورده بود.

    وی علاوه بر آواز، در برخی از آثارش آهنگ‌سازی را نیز به عهده داشته و با نواختن سنتور و سه‌تار نیز آشنایی دارد. همچنین در دانشکده هنرهای زیبا بحثی تحت عنوان شناخت هنر را تدریس می‌کند. او، علاوه بر ایران، کنسرت‌های فراوانی در کشورهای مختلف داشته‌است.

    آثار منتشرشده

    نینوا ۱

    نینوا ۲

    باغ ارغوان

    وصل مستان

    شمس الضحی

    یاد یار

    ۱۳۷۲: آفاق عشق نظامی (خسرو شیرین، لیلی مجنون)

    طریقت عشق

    ۱۳۷۴: آینه رو

    ۱۳۷۴: بوی بهشت

    ۱۳۷۵: دل آرا

    بی نشان

    نگاه آسمانی

    نرگس مست

    شهر آشنایی

    ۱۳۷۸: شرح فراق

    رویای وصل

    ۱۳۸۲: وداع

    ۱۳۸۲:نازنین یار

    ۱۳۸۳: عشق و مستی

    ۱۳۸۳: ماه نو

    ۱۳۸۴:آئینه و آه

    ۱۳۸۷: قصه گیسو

    ۱۳۸۸: جام الست

    ۱۳۹۰: راه بی‌نهایت

    ۱۳۹۱: خوشا سرو

    ۱۳۹۳: مسیحا

    ۱۳۹۴ : لب خوانی باران
     
    mahya... از این پست تشکر کرده است.
  2. mahtab38

    mahtab38 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏26/9/17
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    وب سایت:
    صدای بسیار عالی داره ایشون
     
  3. solmazabbasi2022

    solmazabbasi2022 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/10/20
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    بیوگرافی محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران

    [​IMG]
    کمتر کسی را میشناسیم به مختصری از بیوگرافی محمدرضا شجریان آشنا نباشد. بدون شک او پرفروغ ترین ستاره آسمان موسیقی ایران است. محمدرضا شجریان در تاریخ 1 مهر 1319 در مشهد متولد شده است. وی از بزرگان آواز و موسیقی سنتی ایرانی است و تاکنون آثار ماندگاری را خلق کرده است. ایشان از کودکی به موسیقی و خوانندگی علاقه بسیاری داشتند و همیشه در خلوت خود آواز می‌خواندند. پدر استاد شجریان (مهدی شجریان) قاری قرآن بود و به همین دلیل از همان کودکی نزد پدر خود به آموزش تلاوت قرآن پرداخت و از سن 9 سالگی شروع به تلاوت قرآن کرد. در سال 1331 نیز صدای استاد برای نخستین بار از رادیو خراسان پخش شد و یک سال بعد در محافل اجتماعی، سیاسی و مذهبی شهر مشهد به تلاوت قرآن ادامه داد. وی در سال 1332 در دبیرستان شاهرضا تحصیلات خود را ادامه داد و به عنوان شاگرد ممتاز انتخاب شد و در همین سن نیز در مسابقات فوتبال مدارس شرکت می‌کرد و در سال 1334 موفق شد به تیم فوتبال دانش‌آموزی استانی راه پیدا کند. در سال 1336 برای ادامه تحصیلات خود به دانشسرای مقدماتی مشهد رفت و در آنجا بود که برای اولین بار با یک مربی موسیقی آشنا شد و از همان جا کار موسیقی را به طور جدی و پیگیر دنبال کرد و به آموزش ساز سنتور پرداخت. وی پس از اخذ دیپلم از دانشسرای عالی، در آموزش و پرورش استخدام و مشغول تدریس شد. محمدرضا شجریان در سال 1340 و در سن 21 سالگی زمانی که معلم بود با همسر اول خود فرخنده گل افشان که او نیز معلم بود ازدواج کرد و حاصل این ازدواج سه دختر به نام‌های راحله، افسانه و مژگان و یک پسر به نام همایون است. این زوج پس از 31 سال زندگی مشترک در سال 1371 از یکدیگر جدا شدند.

    جوایز و افتخارات محمدرضا شجریان محمدرضا شجریان
    • در سال 1378 توانست جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار را از سوی سازمان یونسکو دریافت کند. وی به خاطر آلبوم‌های موسیقی «بی تو به سر نمی‌شود» و «فریاد» برای دریافت جایزه گرمی نیز نامزد شد.
    • در سال 1389 در دانشگاه استنفورد آمریکا توانست سومین جایزه بیتا را در مراسم سومین سال بزرگداشت ادب و هنر پارسی برای خود کند.
    • در سال 1393 در سفارت فرانسه واقع در تهران، نشان شوالیه را از سفیر فرانسه دریافت کرد و نام خود را در فهرست افرادی که توانسته‌اند این جایزه ویژه را از دولت فرانسه کسب کنند به ثبت رساند.
    • در سال 1396 در جشنواره «هنر برای صلح» نیز نشان عالی این برنامه به محمدرضا شجریان اهدا گردید.
    • در فروردین سال 1398، بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه دو تهران را به نام «محمدرضا شجریان» تغییر دادند.
    • در سال 1398 جایزه ویژه خداوندگار موسیقی در جشنواره موسیقی بنیاد آقاخان به استاد شجریان اهدا شد.
     
  4. سپیده 2

    سپیده 2 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/8/21
    ارسال ها:
    300
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    18
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    ریمو تاتو.فشیال
    محل سکونت:
    رشت
    وب سایت:
    صدای رسایی داره
     
بارگذاری...