1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

حساسیت فصلی و علل و عوامل

شروع موضوع توسط Mahdi900 ‏16/11/16 در انجمن سلامت و بهداشت

  1. Mahdi900

    Mahdi900 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/16
    ارسال ها:
    4
    تشکر شده:
    3
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حساسیت فصلی معمولا در بهار یا پاییز رخ می*دهد. سرفه، عطسه، آبریزش بینی و در کل ناخوشی فراوان.حساسیت فصلی چیزیست که خیلی از مردم دچار آن می*شوند.
    مجله دیجی کالا: حساسیت فصلی معمولا در بهار یا پاییز رخ می*دهد. سرفه، عطسه، آبریزش بینی و در کل ناخوشی فراوان. حساسیrl] چیزیست که خیلی از مردم دچار آن می*شوند.
    عامل ژنتیک یکی از عمده*ترین دلایل ابتلاء به این حساسیت است.[۲] به طوریکه اگر پدر و مادری هر دو مبتلاء به آلرژی باشند، به احتمال ۶۶ درصد، فرزندانشان به آلرژی فصلی گرفتار می*شوند و اگر تنها یکی از والدین مبتلا باشد این احتمال به زیر ۶۰ درصد می*رسد.

    هنگامی که فرد مبتلا به آلرژی، در معرض عوامل حساسیت زایی چون گردهٔ گیاهان، گرد و خاک و غیره قرار می*گیرد، بدن او نسبت به آنها واکنش نشان می*دهد و موجب می*شود تا سلولی به نام ماستوسیت از خود هیستامین ترشح کنند. ترشح شدن هیستامین باعث به وجود آمدن نشانه*هایی چون آبریزش بینی، سرفه، عطسه، خارش و غیره در بدن می*شود.[۳] هرچه تماس فرد با عامل ایجاد حساسیت بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که به آلرژی مبتلا شود.

    به بیان دیگر حساسیت یا آلرژی فصلی در اثر واکنش طبیعی بدن به عواملی به وجود می*آید که بی ضرر هستند ولی دستگاه ایمنی بدن به شدت نسبت به آنها واکنش نشان می*دهد.[۴]

    نشانه*های حساسیت فصلی چیست؟


    آبریزش بینی به دلیل حساسیت فصلی
    نشانه*های آلرژی به علفها و گندمیان مانند التهاب مخاط بینی است. عطسه، آبریزش بینی، خارش و اشک آمدن از چشمها، احساس خارش در سقف دهان و پشت گلو از نشانه*های این نوع حساسیت هستند. با توجه به فصل ممکن است علائم شدیدتری ماننند سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و در برخی موارد افسردگی، کم اشتهایی و اختلال خواب نیز نمایان شوند. همچینی به علت گرفتگی سینوس*ها، سردرد نیز می*تواند از دیگر علائم این حساسیت باشد.

    نشانه*های زیر مربوط به آلرژی هستند و می*توانند آنرا از سرماخوردگی متمایز کنند:

    بیمار تب نمی*کند.
    ترشحات مخاطی رقیق و شفاف می*باشند.
    بیمار پی در پی و سریع عطسه می*کند.
    خارش گلو، بینی و گوش
    این نشانه*ها معمولاً بیش از ۷ تا ۱۰ روز طول می*کشند.
    تشخیص ویرایش

    با ارزیابی علائم و نشانه*های بیمار و انجام معاینات فیزیکی، پزشکان می*تواند تشخیص دهند که بیمار دارای حساسیت فصلی هست یا خیر. پس از تشخیص، پزشک قادر به شناسایی عامل اصلی آلرژیک می*باشد و می*تواند درمان را شروع کند. برای اینکار دو نوع آزمایش لازم است انجام شوند:آزمایش خون و آزمایش از طریق پوست

    آزمایش پوستی به دو صورت انجام می*شود: با چکاندن مقداری از عامل حساسیت زا (آلرژن) روی پوست بیمار و سوزن زدن به آن و یا با تزریق مقداری آلرژن زیر پوست.

    ابزارهای جایگزین دیگری نیز برای تشخیص آلرژی فصلی وجود دارند مانند: تست*های آزمایشگاهی، تصویربرداری وآزمایش آندوسکوپی بینی. در تست*های آزمایشگاهی، پزشک مقداری از مخاظ بینی را زیر میکروسکوپ بررسی می*کند. اگر فاکتورهای چون تعداد گلبول*های سفید خون، افزایش یافته باشند نشان دهنده احتمال بروز آلرژی است.
     
    zahra.del و ^^♥ از این پست تشکر کرده اند.
بارگذاری...