1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

جاذبه های گردشگری دزفول

شروع موضوع توسط |Ryhwnh| ‏24/8/16 در انجمن ایران

  1. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    خانه سوزنگر از بناهاي زيباي آجری بافت قدیم دزفول است و در محله قديمي مياندره قرار دارد. خانه در يك كوچه بن بست و اختصاصي قرار دارد كه با پلكان پهن و منظم آجري به در كوچك و مزين به تزئينات خوون چيني (آجر كاري) منتهي مي شود.پس از عبور از سر در به هشتي خانه وارد مي شويم . گنبد كوچك هشتي با پا باريك ها و شاپرك هاي آجري زيبايي بر ستون هايي قطور استوار است.
    خانه دردو طبقه ساخته شده و طبقه اول بنا نيز شامل ايوان ، اتاق هاي گوشوار و تراس زيبايي با سقف تير پوش چوبي است كه همگي داراري كتيبه هاي مزين به آجركاري بي نظير خوون چيني مي باشد كه هر بيننده صاحب ذوقي را به وجد مي آورد .طبقه دوم نیز که قسمت ویژه میهمانان بوده با آجرکاری های متنوع تزئین شده است .در حال حاضر مالكيت اين بنا در اختيار اداره ميراث فرهنگي ، صنایع دستی و گردشگري دزفول است. اين اثر به شماره 2606 در ردیف آثار ملی به ثبت رسيده است.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  2. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    شهر دزفول میزبان تنوع های طبیعی مختلفی است. در جنوب این شهرستان جنگل های زیبای دز با غنای زیست محیطی بساری واقع شده اند . منطقه حفاظت شده دز شامل پناهگاه و منطقه حفاظت شده دز مي باشد . ارتفاع منطقه دز متغير و بين 40تا80 متر از سطح دريا می باشد و در دو سوي رودخانه دز به صورت دو نوار سبزرنگ قرار دارد. پوشش غالب منطقه را درختان پده تشكيل مي دهند كه به دليل قدرت رويش دوگانه و سريع الرشد بودن هم داراي ارزش اقتصادي و هم از نظر زيستي گونه اي مناسب است. از ساير درختان و درختچه هاي اين منطقه مي توان به سريم، گز، تمشك، كهور و … اشاره كرد.از آبزيان اين منطقه مي توان از ماهي هاي صبور، شلج، شيربت، شبوط، سرخه،حمري و … نام برد. این منطقه زیستگاه جانوران مختلفی از جمله مارها، سوسمارها، لاكپشتها ، مارها (غير سمي و سمی) و پرندگان مهاجر و بومي است. مساحت كل منطقه 15873 هكتار مي باشد كه 5240هكتار از آن كه از تركيب جنگلي انبوهي برخوردار است، پناهگاه حيات وحش و 10633هكتار ديگر آن به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شده است. این منطقه زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است.
    بخشی از جنگل های دز به بیشه عباس آباد مشهور است . بیشه عباس آباد در 10 کیلومتری جنوب غربی دزفول واقع شده و در راستای حرکت رودخانه دز، به سمت جنوب شرق ، امتداد پیدا می کند. در اطراف این بیشه روستاهای متعددی وجود دارد و نام این بیشه از یکی از این روستا ها با نام عباس آباد گرفته شده است. گیاهان این خطه معمولاً به صورت بوته و درختچه است و بیشترین گونه گیاهی این بیشه را تیره های مختلفی از درخت بید تشکیل می دهد ولی گونه های دیگری چون خرزهره ، تمشک وحشی ، گز و … تشکیل داده اند. در ضمن نوعی نی که از آن قلم نی معروف دزفولی ساخته می شود در این منطقه به صورت خودرو روییده می شود. این بیشه درختان انبوهی دارد و برگ درختان در فصول سرد سال برخلاف سایر نقاط دزفول که همیشه سبز هستند، رنگی پاییزی به خود می گیرند.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  3. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    قلعه امير بهمن خان صمصام در 23 كيلومتري شهر دزفول و درنزدیکی روستاي علي شلگهي قرار دارد . در گذشته متعلق به شخصي به نام امير بهمن خان صمصام بوده است. اطراف اين قلعه در گذشته باغي بوده و نيز در پشت قلعه باند فرود هواپيماي شخصي صمصام خان بوده است. بناي آن در دو طبقه ، آجري و برگرفته از نقوش معماري ايراني و به خصوص آجركاري دزفول است. به كارگيري زيباي فريز، نيم ستون ها (كرتله) ، طاق هاي رومي و سه بخشي جلوه اي ويژه به اين قلعه داده است. در حال حاضر اطراف این قلعه ی زیبا را مزارع کشاورزی احاطه کرده است.
    این اثر به دلیل ارزش های معماری و هویت تاریخی خود به شماره 29169 در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  4. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    آنچه امروز به عنوان آسیاب های آبی شناخته می شود ، مجموعه ای از سازه های آبی است که در گذشته به عنوان بند و آسیاب استفاده می شده است. این مجموعه در ارتباط با جریان دایمی رود دز و همزمان با شکل گیری هسته ساسانی شهر در بستر رودخانه ساخته شده و در دوره های بعدی توسعه شهر، به فراخور نیاز ساکنین جدید شهر ، توسعه یافته اند.
    پیشینه تاریخی آسیاب های آبی در ارتباط با سازه پل قدیم دزفول بوده که به دوره ی ساسانیان بر می گردد ولی عمده آثار موجود از آسیاب ها که در سه بخش از رودخانه موجود می باشند به دوره های تاریخی صفویه و قاجاریه بر می گردد. این سازه ها از مصالحی چون قلوه سنگ رودخانه ای ، آجر و با ملات ساروج ساخته شده اند . فرم معماری آسیاب ها برگرفته از سبک معماری بومی این شهرستان بوده و به صورت یک مجموعه بهم پیوسته ساخته شده و بهم مرتبط می باشند. در فصولی که میزان حجم آب کم می شده برای بالا آمدن سطح آب و همچنین انحراف آب به سمت آسیاب ها از سبدهای حصیری که درون آنها از سنگ پر می شده و بر روی هم قرار می گرفته است که مجموعاً تشکیل یک بند انحرافی را می داده و به اصطلاح محلی به آن چوسَله گفته می شد استفاده می شده است . همچنین آسیابها دارای مالکیت خصوصی بوده اند که به آسیابان به اصطلاح محلی لُوینه گفته می شد . تعداد آسیابها در دوره ی صفویه حدود 50 تا 60 عدد می شد که بخشی از آنها در اثر سیلابهای فصلی تخریب گردیده است. به دلیل ارزش این سازه های آبی، در سال های اخیر تلاش هایی توسط شهرداری دزفول و همراهی میراث فرهنگی در جهت بازسازی و احیای آنها تحت عنوان موزه آب دزفول صورت گرفته است.
    آسیاب های آبی دزفول به شماره 3984 در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.بازمانده این آسیاب ها در سه قسمت از رود دز وجود دارند، بخش اول در بالادست در پارک ساحلی دز، بخش دوم در کنار پل جدید دزفول و بخش سوم در کنار پل تاریخی دزفول قرار دارند.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  5. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    رودخانه دز که از رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد ، از شمال دزفول به جنوب این شهر سرازیر می شود . بر روی این رودخانه سد بختیاری ، سد دز و سد تنظیمی دزفول ساخته شده اند .
    در مسیر عبور رودخانه ی دز از شهرستان دزفول ، پارک های ساحلی زیبایی ایجاد شده اند : تفریحگاه ساحلی دز (علی کله ) و پارک های ساحلی رعنا ، دووه ، ولیعصر و علی مالک فضاهای زیبایی را ایجاد کرده اند که در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران هستند .
    شهرداری دزفول در ساحل دز ، نشیمن گاه هایی مجهز به سایبان برای گردشگران ایجاد کرده است . علاوه بر آن امکاناتی چون نمازخانه ، وسایل بازی کودکان ، فضای سبز پیرامون رودخانه و نزدیکی به شهر موجب شده است که مسافران زیادی از شهرهای جنوبی استان و گاه از استان های مجاور ، ساحل رودخانه ی دز را برای تعطیلات آخر هفته انتخاب کنند .
    گذران لحظه هایی در خنکای ساحل رودخانه ، قایق سواری ، شنا و ورزش های روی آب ، از تفریحات تابستانی در شهرستان دزفول محسوب می شوند .
    آسیاب های آبی که در بخش هایی از این رودخانه دیده می شوند ، با توجه به قدمت و نوع ساخت ، بخشی از جاذبه های تاریخی این منطقه به شمار می آیند . بر اساس اظهار نظر شرق شناسان قدمت تعدادی از این آسیاب ها به دوره ی ساسانیان می رسد .
    در قسمتی از دیواره های صخره مانند ساحل رودخانه ، حفره های غار مانندی وجود دارد که استراحتگاه هایی مناسب برای گردشگران در ساعات گرم روز می باشند .و به شکل تفریحگاه هایی اختصاصی در فصول بهار و تابستان مورد استفاده قرار می دهند .
    مجموعه های تفریحی ساحل رود دز و استقبال گردشگران از این مناطق ، ظرفیّت های خوبی را برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است . تاسیس هتل ، رستوران ، شهربازی ، ورزش های آبی و امکانات تفریحی دیگر در کنار رودخانه ی دز ، فرصت هایی است که باید در سطح کشور معرفی شوند تا زمینه ی رونق اقتصادی منطقه نیز فراهم گردد .
    در فصل تابستان ، رودخانه ی دز هر مسافر خسته و گرمازده ای را به وسوسه می اندازد تا خود را در خنکای آب رها سازد و خستگی را از تن دور کند . هر چند که کارشناسان محلّی ، در بخش هایی از این رودخانه به دلایل ایمنی ، شنا را ممنوع کرده اند امّا با همّت شهرداری دزفول بخش هایی که در مجاورت پارک ها قرار دارند ، برای شنایی ایمن آماده سازی شده اند .
    حضور نیروهای امداد و نجات غریق و نصب تابلوهای هشدار دهنده در ساحل رودخانه ی دز ، از اقداماتی است که برای حفظ امنیّت گردشگران انجام شده است .
    با این توصیفات ، سفر به دزفول حتی در فصل تابستان هم خاطراتی شیرین و ماندگار را برای شما رقم خواهد زد.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  6. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    خانه در محله میان دره دزفول که قدمت آن به 200 سال می‌رسد.که به شماره ۷۹۲۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و متعلق به خاندان قلمبر و قلمبر دزفولی است.این خانه که به چهار بخش تقسیم می‌شود.دارای 4 راهروی بزرگ است .کف پوش این خانه از سنگ مرمر است.و همچنین سقف‌های آن با شیشه‌های رنگی تزئین شده است.این خانه هم اکنون جز میراث فرهنگی ایران است.
    این خانه که از آثار دوران قاجاریه است در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۳۷۸ به عنوان اثر ملی ثبت گردید.

    [​IMG]
     
  7. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    امامزاده علی اصغر ابن زین العابدین معروف به علی شلگهی ، فرزند علی بن حسین امام چهارم شیعیان ، در استان خوزستان شهرستان دزفول و در شهرک شهید کریمی (شلگهی)دربخش چغامیش و در 15 کیلومتری شرق دزفول قرار دارد.

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  8. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    در محله روبند یا رود بند در شمال غربی شهر دزفول و در ارتفاعی مشرف بر رودخانه، بقعه پیر رود بند قرار دارد. گنبد این بنا مضرس و دارای 20سط است. تاریخ ساخت این بنا به دوره تیموریان 771- 845 هجری قمری تعلق دارد ولی مرمت آن مربوط به روزگار شاه عباس صفوی و به سال 1030 هجری قمری است. بنای این بقعه را به زمان گورکانیان و به دستور امیر تیمور گورکانی نسبت داده اند و در زمان شاه عباس اقدام به مرمت آن شده است. بقعه رودبند در تپه ای به ارتفاع 22 متر قرار گرفته است و دارای گنبد سفید مخروطی شکل به ارتفاع 18 متر می باشد.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    در مركز شهر دزفول و در نزديكي خيابان طالقاني فعلي در دل بافت قدیم این شهر، آرامگاه شاهركن الدين واقع شده است.
    صاحب مقبره سید علی فرزند بهاءالدین معروف به بابا رکن الدین ولی (شاه رکن الدین)عارف و زاهد قرن هشتم هجری است .آنگونه که از تاریخ بر می آید بابارکن الدین در سال 795 هجری قمری با امیر تیمور گورکانی که به دزفول آمده ملاقات نموده است. همچنین معروف است كه وی داراي كراماتي بوده و مورد احترام اهالي شهر و روستاهاي اطراف بوده است. در تذكره دزفول آمده است كه اين عارف بزرگ با 14واسطه به حضرت موسي بن جعفر منتهي مي شود.
    بقعه شاهرکن الدین داراي گنبدي آبي است ، كه به شكل زيبايي به كاشي كاري مزين شده است. دو گلدسته آجري، با كاشيكاري زيبايي در جلوي درب ورودي قرار دارد. ايوان ورودي در ضلع شمالي بنا ديده مي شود و ساختمان داراي طاقهاي مقعر و متعددي است.بقعه شاهرکن الدین در مرکز محله ای به همین نام واقع است و یکی از محلاتی می باشد که عناصر کامل یک مرکز محله را داراست. يك مسجد و يك حمام قديمي بسيار زيبا در كنار اين بقعه ديده مي شود و يك مدرسه علميه قديمي در مجاورت اين بقعه به چشم مي خورد كه با يك راهروي مزين به كاشيكاري به بقعه متصل مي شود. فضای سبز و زیبای این بقعه آن را به نگین سبز بافت قدیم دزفول مشهور نموده است.
    این بقعه زیبا و ارزشمند به شماره 1377 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  10. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز در موقعیت جغرافیایی N323800 E482746 در استان خوزستان واقع است. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران در شمال غربی دزفول و پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایی به منطقه شهیون بخشیده است. این دریاچه زمینه مساعدی جهت انجام ورزش‌های آبی از جمله قایقرانی، اسکی و شنا و … به وجود آورده است. وجود چند جزیره کوچک و بزرگ که روی آن‌ها انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی به چشم می‌خورد، جلوه خاصی به دریاچه داده است به گونه‌ای که جزیره بزرگ وسط دریاچه با مساحتی بالغ بر 60 هزار مترمربع، چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده است. بر روی این جزیره درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بید و همچنین جانوران کوچکی همچون روباه و خرگوش در کنار پرندگان زیبایی مانند تیهو و کبک و پرندگان دریایی، حیات وحش بی‌نظیری را به وجود آورده است. این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب و مسطح بودن زمین آن، شرایط مناسبی را جهت احداث مراکز تفریحی و اقامتی و جذب گردشگران به منطقه فراهم آورده است. در این دریاچه انواع آبزیان پرورش داده می‌شوند به همین دلیل در فصولی از سال محل مناسبی برای صید ماهی می‌باشد.

    براي رسيدن به اين درياچه بايد از جاده شهيون تا رسيدن به جاده انحرافي درياچه طي مسير کرد. اين جاده تا پاي درياچه به صورت آسفالته است در قسمتي مشخص از کنار درياچه يک پارکينگ مناسب به همراه تعداد زيادي قايق براي گردشگران قرار داده شده است. با يک ساعت پياده روي مي توانيد به منطقه بسيار زيبا و سرسبز و پوشيده از درختان نخل برسيد. در اين مکان چشمه اي قرار دارد که از بالاي کوه سرازير شده و در قسمت پايين نيز منظره بسيار زيباي درياچه قرار دارد. در قسمتي از محوطه درختان نخلي وجود دارند که 50سال پيش به زير آب رفته و اکنون يکي دو سال است که دوباره سر از آب بيرون آورده اند.

    وسعت درياچه دز در شرايط پر آبي و کم آبي کمي متفاوت بوده و در حالت نهايي چيزي در حدود شش هزار هکتار است. عمق درياچه نيز تا ۵۰ متر متغير است. از عجايب درياچه سد دز آن که در درياچه اي که در استان گرمسير خوزستان واقع است با نام قزل آلا(که يک ماهي سرد آبي است) برخورد مي کنيم. قزل آلاي رنگين کمان جزو ماهي هاي غير بومي درياچه دز است، که با توجه به تحمل بيشتر اين نوع قزل آلا- در مقايسه با انواع ديگر اين ماهي-نسبت به دماي محيط، چند سال پيش در درياچه سد رها سازي شده و اکنون توانسته خود را با شرايط محيطي آن وفق دهد. ضمن آن که بايد اشاره داشت؛ درياچه دز بسيار بزرگ است و در نقاط مختلف آن، دمايي واحد و يکسان وجود ندارد، چرا که در برخي نقاط به دليل ورود جريان هاي خنک فصلي از ارتفاعات منطقه يا جوشش چشمه هاي زير زميني از بستر درياچه، دماي آب نسبت به محيط پيرامون تا حد قابل ملاحظه اي کاهش مي يابد که همين مي تواند محيط دلخواه و مناسبي را به عنوان زيستگاه ماهي قزل آلافراهم آورد.
    منطقه شهيون از توابع شهرستان دزفول است که در 15 کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته و مساحتی بالغ بر 302 کیلومتر مربع را دارا می باشد. راه آسفالته دزفول-شهیون به مسافت تقریبی 75 کیلومتر تا آخرین روستا یعنی آبیدسری کشیده شده و مسافت آن تا اولین روستا یعنی بیشه بزان ۳۴ کیلومتر می باشد. علاوه بر جاده اصلی کنونی جاده های فرعی آسفالته شده و شنی وجود دارد که روستاهای اطراف را به جاده اصلی متصل می کند.

    نطقه شهیون از نظر زمین شناسی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. قسمت جنوبی آن از انتهای گلال حیدری در جنوب شروع و تا قلعه شاداب (Shadab) و روستای بیشه بزان ادامه دارد. این قسمت از منطقه را کنگلومرای بختیاری که شامل قلوه سنگ های ریز و درشت با سیمانتاسیون شن و ماسه پوشیده شده است. سازند كنگلومرای بختياری ويژگی رسوبات آبرفتی – كوهپايه‌ای حاصل از فرسايش ارتفاعات را دارد كه بيشتر شامل كنگلومرا و ماسه‎سنگ‎آهكي است كه گاهي به صورت هم‌شيب و گاهي دگرشيب بر روي سازندهاي كهن‌تر نهشته شده است.از ویژگی های مهم این منطقه وجود دره های عمیق و دیدنی می¬باشد که مناظری بدیع از خلقت را نمایان می سازد. قسمت شمال منطقه را سازند آغاجاری تشکیل می دهد. جنس این سازند به طور متناوب شامل مارن های سرخ رنگ همراه با لایه های سیلتی و ماسه سنگ های ریز دانه است. سن این سازند میوسن بالایی تا پلیوسن است. این منطقه ادامه رشته کوه های زاگرس بوده که هرچه به مرکز منطقه نزدیک شویم تپه ماهورها، صخره ها و تخته سنگ های ماسه ای را تشکیل می دهد. این منطقه به دلیل وجود کوهپایه ها، دره های آبرفتی و چشمه هایی که در اغلب سال پربار اند، سرسبزی و زیبایی خیره کننده ای را در بیشتر فصول سال دارند. به علت نزدیکی این منطقه به کوه های زاگرس در شمال و جلگه گرم خوزستان در جنوب، گونه ی آب و هوایی متفاوتی در این منطقه به وجود آمده است. بادی که از جنوب شرق می وزد تابستان هوا راگرم و زمستان معتدل، و باد شمال غربی تابستان هوا را معتدل و زمستان سرد می نماید.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  11. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    پل قديم دزفول مهمترین اثر تاریخی شهر دزفول می باشد اين پل كه دو منطقه شرقي و غربي را به هم وصل مي سازد ، در حقيقت يكي از راه هاي رابط منطقه جندي شاپور و سرزمين بين النهرين بوده ، كه به دستور شاپور اول ساسانی پس از پيروزي بر والرين امپراطور روم و با بكارگيري اسراي رومي در سال 263 میلادی ساخته شده است. و هنوز با گذشت نزدیک به 18 قرن از احداث آن و با وجود تغيير و تحولات مختلفی که در طول عمر خود داشته، هنوز به شكل تقريبي اوليه اش ، به يادگار مانده است و زينت بخش و مايه افتخار اين گوشه از سرزمين ماست و نام شهر دزفول (دژپل) به سبب وجود چنين بناي با شكوهي است . پل قدیم دزفول به دلیل اهمیت ارتباطی خود، در روزگاران گذشته در دوره های مختلف از جمله ديلمي ، صفوی ،قاجار وپهلوی تعمير و مرمت شده است. پل تاريخي دزفول با گذشته سالیان درازهمچنان پابرجاست و به عنوان قديمي ترين پل استوار جهان شناخته مي شود. اين پل به شماره 84 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است و با توجه به قدمت و اثر بخشی آن می تواند یکی از آثاری باشد که در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت برسد.
    در سال 1390 با ساخت میدانی آجری در ورودی آن توسط شهرداری این شهر با همراهی میراث فرهنگی کاربری پل بعداز نزدیک به 1750 سال به گردشگری تبدیل شد و در حال حاضر یکی از دیدنی ها و جاذبه های مهم شهر دزفول و استان خوزستان به شمار می رود.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  12. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    آبشارهاي قلعه تل شاما 2 آبشار در موقعیت های جغرافیاییE4955 N3139 به نام های آبشار تنگ آبی اول و دوم در استان خوزستان قرار دارد. قلعه‌تُل شهری است در استان خوزستان. این شهر در بخش مرکزی شهرستان باغ‌ملک قرار گرفتi است. قلعه تل توسط محمد تقی خان بختیاری در سرتلی در ناحیه ایذه بنا شده‌است. شهر قلعه‌تل در استان خوزستان و تقسیمات کشوری بخش مرکزی شهرستان باغملک قرار داردومردمان آن بختیاری هستند. این شهر از قدیم مرکز دهستان قلعه تل و محل آمد و رفت ساکنان اطراف و تأمین خدمات اولیه روستاهای این دهستان بوده‌است.

    سکونت در شهر قلعه تل با استناد آثار تاریخی بدست آمده در نشستگاه آن به گذشته‌ای بسیار دور در دوره حاکمیت پادشاهی عیلام باز می‌گردد. این پادشاهی که در حدود ۵۰۰۰ سال پیش در پهنه‌ای از جنوب غرب و غرب ایران کنونی وجود داشت از چندین شهر و ناحیه مهم تشکیل می‌شد که معروف‌ترین آنها آنزان یا آنشان بود که گمان بر این است منطبق بر منطقه اطراف شهر ایذه کنونی است. اهمیت این شهر و نزدیکی شهر کنونی قلعه‌تل با آن و نیز احتمال عبور کاروان‌های بین شهر آنزان و شوش از مسیر میانکوهی منطبق بر دشت قلعه تل بر احتمال رونق حیات این شهر در روزگار عیلامیان می‌افزاید.
    اگر از حومه شهر قلعه تل به سمت شمال شرق برویم به تنگه ای طولانی بر می خوریم که با شیبی تند دامنه جنوب غربی منگشت را شکافته و از بالادست آن انبوهی آب با جوش و خروش سرازیر است. در مسیر این آب چندین آبشار زیبا که ارتفاع بعضی از آنها بیش از 1۵ متر است به وجود آمده و به جز درختان معمول زاگرس از قبیل بلوط و بن و کلخونگ و … در این تنگه درختان انجیر و مو و گردو نیز به چشم می خورد و در بعضی از جاها انبوه درختان مناظر شمال کشور را تداعی می کند.
    مسیر این تنگه طولانی و سنگلاخ و در بعضی جاها صعب العبور و دارای پرتگاه است و در طول راه بایستی به دفعات زیاد عرض رودخانه را طی کرد و حتی مقداری از راه را باید در داخل رود طی کرد.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  13. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    آبشار شوی شهرستان دزفول با ارتفاع 85 متر و عرض 70 متر در ایران بی نظیر بوده و بزرگترین آبشار خاورمیانه به حساب می آید . این آبشار در رشته کوههای زاگرس و در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول و در نزدیکی کوه سالن قرار دارد و دارای تنوع زیست محیطی بسیار زیبایی است. این آبشار در بهار دارای طبیعتی سرسبز و بسیار زیباست .این منطقه زیستگاه غنی از جمله حیات وحش چون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی است و پوشیده از درختان زاگرس از جمله بلوط است. راه دستیابی این آبشار از منطقه شهیون در شمال دزفول و بعد از عبور از روستای صالح آباد و از طریق جاده روستایی آن می باشد. بهترین زمان برای رفتن به شوی همان ابتدای بهار و ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز و زیباست.
    آبشار شوی، پس از بیرون آمدن غار، از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود. آب آن پس ازعبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز به شهر زیبای دزفول در استان خوزستان می‌ریزد.پوشش گیاهی اطراف این آبشار، تشکیل شده از درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط است. در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن گیاه سیاه وشان و سایر گیاهان آب دوست روییده‌است. در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می‌شود. این منطقه زیستگاه غنی از جمله حیات وحش چون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی است و پوشیده از درختان زاگرس از جمله بلوط است. برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد : مسیر اول از سمت منطقه شهیون دزفول و بعد از گذر از روستای صالح آباد و پیر چل می باشد.

    به دلیل اینکه شوی در شمال خوزستان و در رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است، در اواخر بهار و تابستان هوای گرمی دارد ولی در ارتفاعات و در پای آبشار هوا خنک و سرد است ولی چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده روی لازم است و این مسیر در میانه روز هوای گرمی دارد بنابراین بهترین زمان برای رفتن به شوی،اواخر اسفندماه به خصوص در ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز و زیباست. در مسیر پیاده روی رسیدن به آبشار شوی، بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول ، سه آبشار کوچکتر با ارتفاع هایی بین ۵ تا ۲۰ متر ، قبل از رسیدن به آن قرار دارند که این مسیر را برای عابران بسیار فرحبخش می نماید.
    یکی از خصوصیات آبشار شوی این است که تا چند صد متری آبشار هیچ نشان و خبری از آبشار نیست وبعد از عبور از یک پیچ در منطقه ای کوهستانی با شیبهای تند به یکباره از پیچی عبور می کنید و آبشاری فوق العاده زیبا و با شکوه را در برابر خود می بینید و این هم شاید یکی دیگر از چشم بندی های طبیعت است که شکوه خود را به یکباره به نمایش می گذارد . نسیم خنکی که از سمت آبشار می وزد و اولین عکس هایی که به یادگار از این آبشار می گیرید تمامی خستگی راه را از تن شما می گیرد.
    شاید یکی از دلایل عمده که باعث شده است آبشار شوی بکر و دست نخورده باقی بماند سختی مسیر راه آن است زیرا اولا تا نزدکی محل هیچ راه ارتباطی جاده ای و غیره ندارد و ثانیا خود مسیر هم طولانی است و تنها باید پیاده پیموده شود . به همین خاطر باعث شده که این منطقه زیبا تمیز و پاک باقی بماند.
    در سال های اخیر با بهسازی بخشی از جاده امکان رسیدن به آبشار سهل تر از قبل شده، با این حال همراه داشتن کوهنورد با تجربه برای رفتن باعث اطمینان خاطر و آرامش بیشتری خواهد بود و در این خصوص می توان ار گروه های فعال کوهنوردی دزفول بهره جست.
    با این حال هر ساله گروه های کوهنوردی بسیاری برای دیدن این آبشار بی نظیر از سراسر کشور به این منطقه سفر می کنند و همراه با خود خاطره هایی فراموش ناشدنی را به یادگار می برند. در نزدیکی این آبشار, آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می شود که به دلیل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلی و بی خطر بودن آن جای مناسبی برای شنا است .
    [​IMG]

    [​IMG]





    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° و REZA-MU از این پست تشکر کرده اند.
  14. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    آرامگاه یعقوب لیث صفاری مدفن یکی از بزرگمردان تاریخ ایران و یکی از بناهای تاریخی کشور است که در نزدیکی محوطه باستانی گُندی‌شاپور در شمال شرقی روستای اسلام‌آباد (شاه‌آباد سابق) در 10 کیلومتری دزفول و سمت راست جاده دزفول به شوشتر قرار دارد.

    بنای این آرامگاه یک چهارطاقی با گنبدی مخروطی و مُضَرَس (دندانه‌دار) است و شامل دو پوسته می‌باشد. این گنبد با رنگ سفید و شکل زیبای آن که الهام گرفته از شکل تنه درخت نخل می‌باشد، از دور کاملاً جلوه‌گر است و گفته می‌شود در زمان سلجوقیان ساخته شده است.

    بنای آرامگاه دارای یک درِ ورودی است که فضای داخلی آرامگاه را از محوطه بیرونی آن جدا می‌سازد. این بنا از خشت خام و ملات گچ و خاک ساخته شده است.

    بنا به اظهارات مردم محلی، تا چند دهه پیش بر روی دیوار گنبد کتیبه‌ای به خط عربی وجود داشت و در آن نام یعقوب لیث به وضوح نوشته شده بود. همچنین نام یعقوب لیث نیز بر روی تابلوی سازمان میراث فرهنگی با اسپری سیاه شده و این عمل ناپسند دوباره با چسباندن تکه کاغذی بر بالای طاق ورودی مقبره به وسیله سیمان تکرار شده است در مقابل شرحی از شجره‌نامه قاسم بن عباس بن امام کاظم(ع) در این محل نوشته شده تا نشان دهد که این بنا مزار شاه ابوالقاسم یا پیر شابوالقاسم می‌باشد در حالی که محققان و شرق‌شناسان جهان همگی بر این عقیده‌اند که این آرامگاه متعلق به یعقوب لیث صفاری می‌باشد.

    متأسفانه این آرامگاه و محوطه پیرامون آن که به گواه سنگ قبرهای قدیمی، قبرستانی با تاریخ کهن می‌باشد، در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند؛ در ضریح آهنی مقبره از چوب صندوق میوه برای اتصال بخش‌های مختلف استفاده شده است. روی آجرها و دیوار قدیمی آرامگاه میخ‌های زنگ‌ده و تار عنکبوت به مقدار گسترده جلب توجه می‌کند. موکت‌های رنگ و رو رفته، درِ ورودی قفل‌زده شده و محوطه‌سازی نامناسب از جمله مواردی است که نشان از بی‌توجهی نسبت به این بنای تاریخی دارد.

    *مختصری از زندگینامه یعقوب لیث صفاری

    یعقوب پسر لیث که نام پارسی وی «رادمان» پسر «ماهک» می‌باشد، در روستای قرنین در سیستان به دنیا آمد. پدر وی در سیستان به حرفه رویگری اشتغال داشت. یعقوب در آغاز مانند پدر به این حرفه مشغول بود و هنگامی که به سن رشد رسید، عده‌ای از عیاران، او را به سرداری خود برگزیدند. عیاران طبقه‌ای از اجتماع ایران و طرفدار جوانمردی و بخشش و کمک به ضعیفان بودند که اصول اخلاقی و مبارزاتی ویژه‌ای را برگزیده و کمک به فقیران را پیشه خود ساخته بودند اما گاهی در این میان به راهزنی و غارت کاروان‌ها نیز دست می‌زدند.

    در سال 237 شخصی به نام صالح بن نصر کنانی بر سیستان و طاهر بن عبدالله بر خراسان حکومت می‌کردند. طاهر که مرد باتدبیری بود، صالح را از سیستان بیرون راند و سپس درهم بن نصر خروج کرد و سیستان را تصرف نمود و سپاهیان طاهر را از سیستان بیرون راند اما درهم که نتوانسته بود از عهده سپاهیان برآید، یعقوب را سردار سپاه خویش کرد و سپاهیان که ضعف فرماندهی درهم را دیدند، از فرماندهی یعقوب استقبال کردند. یعقوب مردی باتدبیر و عیار بود و تمام یارانش بسیار از او فرمانبرداری داشتند از این رو یعقوب پس از ضبط سیستان، به جانب خراسان رفت ولی در آنجا موفقیتی بدست نیاورد تا این که در سال 253 خورشیدی، دوباره به سمت خراسان حرکت نمود و شهرهای هرات و پوشنگ را تصرف کرد و از آنجا به کرمان رفت سپس رو به شیراز نهاد و با حاکم فارس جنگید و آنجا را نیز متصرف شد. بعد از این واقعه، یعقوب چند نفر از طرفداران خود را با هدایای گرانبها نزد خلیفه عباسی در بغداد فرستاد و خود را مطیع خلیفه اعلام نمود.

    یعقوب بار دیگر در سال 257 هجری قمری به فارس لشکر کشید و در این حال المعتمد (خلیفه عباسی)، به وی پیغام داد که ما مُلک فارس را به تو نداده‌ایم که تو به آنجا لشکرکشی کنی. الموفق (برادر خلیفه) در مقابل پیامی برای یعقوب فرستاد مبنی بر این که ولایت بلخ، تخارستان و سیستان مربوط به یعقوب است. یعقوب نیز بلخ را تصرف کرده و به طرف کابل حرکت نمود و والی کابل را اسیر شهر را تصرف کرد. وی پس از آن به هرات رفت و از آنجا به نیشابور رفته و محمد بن طاهر (حاکم خراسان) را با اتباعش اسیر کرد و به سیستان فرستاد. پس از آن یعقوب به طبرستان رفت و در آنجا با حسن بن زید علوی جنگید و او را مغلوب خود کرد. یعقوب از ساری به آمل رفت و خَراج (مالیات) یک ساله را جمع‌آوری کرده و روانه دیلمان شد. در راه به علت بارش باران عده زیادی از سپاهیانش کشته شدند و خود وی نیز به مدت چهل روز سرگردان شد. یعقوب پیامی نزد خلیفه فرستاد به این مضمون که طبرستان را فتح کرده و حسن را منزوی ساخته است به این امید که مورد نظر خلیفه واقع گردد اما خلیفه حکمی به خراسان فرستاد که چوی وی (یعقوب) از حکم ما تمرد کرد و به حکومت سیستان بسنده نکرد، او را در همه جا لعن کنند. از طرفی المعتمد عباسی حکومت ولایت فارس را به موسی بن بغا داد و موسی نیز عبدالرحمان بن مفلح را به جنگ محمد بن واصل تمیمی که فارس را در اختیار داشت فرستاد. عبدالرحمان شکست خورد و اسیر گشت. زمانی که این خبر به یعقوب در سیستان رسید، به امید به دست آوردن ولایت فارس، راهی این دیار شد و فارس را تصرف کرد. درسال 262 هجری قمری، یعقوب جهت تصرف بغداد و جنگل با خلیفه، نخست به خوزستان لشکر کشید. در آنجا صاحب الزنج (رهبر بردگان بغداد) به یعقوب جهت جنگ با خلیفه، پیشنهاد کمک و همکاری داد اما یعقوب نپذیرفت شاید به این دلیل که از شائبه پشتیبانی از نهضت‌های غیرایرانی و استقلال‌طلبانه دور بماند. سپس وی از طریق اهواز عازم بغداد گشت و تا نزدیکی واسط پیش راند و در ناحیه‌ای به نام دیر الیقول با سپاه خلیفه به فرماندهی الموفق (برادر خلیفه) مواجه شد زمانی که پیروزی نصیب یعقوب و سپاهیانش شد، عباسیان با نیرنگ آب دجله را به سمت لشکرگاه یعقوب روانه کردند و از این رو به ناچار سپاه وی عقب نشست. در این میان یعقوب بیمار گشت و در انتظار بهبود و از سرگیری جنگ، به گندی شاپور در خوزستان بازگشت.
    در واقع یعقوب هیچ هدفی نداشت جز استقلال ایران و عزم وی برای جنگ با خلیفه خدعه‌گر و حکومت ایرانی‌ستیز عباسیان چنان جدی بود که پیشنهاد صلح خلیفه را حتی در هنگام بیماری نپذیرفت. به طوری که نقل است: «رسولی از بغداد نزد او بیامد و پیام دوستی آوردو از در صلح وارد شد و حکومت فارس را ارمغان داد. مقداری نان و پیاز نزد یعقوب بود. رو به فرستاده گفت: به خلیفه بگو که من مردی رویگر زاده‌ام و اکنون بیمارم و اگر بمیرم تو از من رها می‌شوی و من از تو، اگر ماندم، این شمشیر میان ما داوری خواهد کرد، اگر من غالب شوم که به کام خود رسیده باشم و اگر مغلوب شوم، این نان خشک و پیاز مرا بس است».

    یعقوب در سال 265 بر اثر بیماری قولنج در گندی شاپور درگذشت.
    [​IMG]
    مجسمه یعقوب لیث صفاری

    وی در همه منابع مردی باخِرَد و استوار توصیف شده است به طوری که حسن بن زید علوی که یکی از دشمنانش بود، او را از جهت استقامت و پایداری به «سَندان» لقب داده بود. یعقوب لیث با عشق آتشین به تجدید مجد و عظمت ایران بزرگ پرداخت و با آرزوی احیای زبان فارسی و هویت ایرانی و ستیز با حاکمیت ستمگرانه بیگانه و ایادی آن، قیام بزرگ خود را آغاز نمود و در سال 254 هجری قمری دولت مستقل ایران را در شهر زرنج سیستان تأسیس و زبان فارسی دری را زبان رسمی کرد. وقتی شاعری بنا بر رسم زمان قصیده‌ای در مدح او به زبان عربی سرود، وی شاعر را ملامت کرد که چرا به زبانی که نمی‌فهمد برایش شعر سروده است. با شنیدن این سخن، محمد بن وصیف که اداره امور دیوان یعقوب را برعهده داشت، قصیده‌ای به فارسی در مدحش سرود و این قصیده آغاز سرودن شعر درباری به زبان فارسی گردید. ممکن است این نظریه که نخستین شعر فارسی در زمان صفاریان سروده شده چندان صحیح نباشد، اما اقدام یعقوب محرکی در سرودن شعر فارسی شد و آغاز سنتی گردید که سامانیان، پیشروان راستین رستاخیز ادبی ایران، آن را برگرفته و گسترش دادند.

    یقیناً یعقوب لیث رویای جهانگشایی نداشت وگرنه همانگونه که بعدها محمود غزنوی به غارت هندوان پرداخت، یعقوب نیز راه آسان‌تر هند را برای خودکامگی خود برمی‌گزید ولی او شیرمردی بود که در آیین عیاران، برای نجات ایران و ایرانی پرورده شده بود چنان که در پاسخ به خلیفه می‌گوید: «این پادشاهی و گنج و خواسته از سر عیاری و شیرمردی بدست آورده‌ام نه از پدر به میراث دارم و نه از تو یافته‌ام».

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  15. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    سبک معماری مسجد جامع دزفول به قرن سوم یا چهارم هجری (981- 1061 میلادی) خورشیدی تعمیر و مرمت شده است. ایوان شرقی مسجد از بناهای دوره ی صفویه است که به سال 1110 قمری بنا گردید. سر در و گلدسته های این مسجد مربوط به سده 12 هجری قمری است. معماری این بنا از اصول معماری کاخ ایوان و کرخه تقلید شده است.
    1-اولين مسجد اهواز جديد درمحله عامري و نزديک بقعه علي بن مهزيار توسط آقاي شيخ نبهان عامري ساخته شد.
    2-دومين مسجد به نام مسجد حاج رضا در سال 1314 ه-ق توسط فردي به نام آقاي حاج رضا شوشتري درخيابان کيوان شرقي ساخته شد. مسجد مذکور به شماره 7928 درفهرست آثارملي کشور به ثبت رسيده است.
    3- سومين مسجد به نام مسجد حاج رييس در سال 1320 ه.ق توسط آقاي معين التجار بوشهري (حاج رييس) در محل تلاقي راه آهن معين التجار با خط آهن شرکت نفت ساخته شد و به همين دليل به آن مسجد سر سچه نيزمي گفتند. مسجد دردهه گذشته توسط آيت ا… شفيعي و جمعي از افراد خير بازسازي شده و به مسجد شفيعي تغيير نام داد.
    4- مسجد آيت ا… بيگدلي معروف به مسجد توحيد واقع درتقاطع خيابان رضوي وخيابان آزادگان چهارمين مسجدي است که درسال 1325 ه.ق احداث شده است.
    5- مسجد جامع پنجمين مسجدي است که در سال 1331 ه.ق ساخته شد و درسالهاي اخير بخش عمده آن ترميم و بازسازي شده است.
    6- مسجد شيخ صدوق در کنار رودخانه کارون جنب بانک ملي شعبه ي مرکزي قرار دارد ششمين مسجد ساخته شده در اهواز جديد است که توسط فردي به نام حاج سيد احمد مرتضوي با همکاري مردم خير بناگرديد. مسجد مذکور در سال 1381 ه.ق بازسازي شد.
    7-هفتمين مسجد را آيت ا… انصاري در سال 1338 ه.ق بنا نمود.
    8-هشتمين مسجد را آيت ا… حاج سيد جعفر جزايري در سال 1341 ه.ق احداث و بين خيابان هاي امام خميني (ره) و شهيد صدر السادات (سيروس سابق)واقع شده است.
    مسجد مذکور اخيرا به همت آيت ا… حاج سيد محمد علي موسوي جزايري امام جمعه موقت اهواز توسعه يافته است.
    9-نهمين مسجد مسجد چيت ساز مي باشد که در سال 1341 ه.ق ساخته شد.
    10-دهمين مسجد توسط آقاي احمد حمادي در کوچه علوي واقع در انتهاي بازار عامري به سال 1350 ه.ق احداث شده است.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° از این پست تشکر کرده است.
  16. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    دره توبیرون در موقعیت جغرافیایی N323017 E483529 در استان خوزستان واقع است. یکی از دیدنی های طبیعی بکر و شگفت انگیز شهرستان دزفول در فصول گرم سال دره توبیرون است. دره “توبیرون” در فاصله حدود 20 کیومتری از شهر در مسیری چند کیلومتری در بخش سردشت قبل از رسیدن به منطقه تنگه سرا در شمال دزفول واقع است. دیواره‌های رفیع آن با ارتفاع بلند که گاه تا بیش از یکصد متر می رسد و انبوه درختان انگور، انجیر وحشی، برگ ‌‌های شاووشان، آبشارها و آب ‌ چکان ‌ ها جلوه بسیار زیبایی به این دره ‌ ها داده است که چشم هر بیننده ‌ ای را محو تماشای خود می ‌ سازد. این دره حاصل هزاران سال فرسایش آبی حاصل از بارندگی های فصلی درحوزه های بالاتر و سرازیر شدن تند آبها در کوه و تپه میباشندبنحوی که در فصول خشک عمق زیاد دره مانند یک زهکش عمل کرده و آب سفره های زیر زمینی را جمع کرده و آب در کف دره جاری میشود، بطوریکه در بعضی قسمتها از دیواره و کف دره آب زلال تراوش می کند. با وجود گرمای بالای 40 درجه دزفول در این دره باد خنک آرامش خاصی را به میهمانان داده و دمای آن تا 25 درجه و کمتر نیز می رسد. اين دره داراي دو آبشار است كه همراه با طبيعت زيبا مناسب براي گردشگري است. راه دسترسي به اين آبشارها 30 كيلومتر جاده آسفالته است.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    “تو” در لهجه دزفولي بمعني تب (گرما) و توبيرون بمعناي مکاني که گرما را از تن ميزدايد وگفته مي شود كه در قديم براي كاهش آلام درد بيماري ها از اين محل استفاده مي شده است. سريعترين مسير رسيدن به توبيرون از طريق جاده دزفول سردشت در نزديكي منطقه تنگ سرا امكان پذير است كه از اين طريق به قسمت مياني دره و بخش جنگلي آن متصل است اما از طريق ابتداي جاده دزفول شهيون نيز مسير دسترسي به توبيرون وجود دارد كه البته تا نقاط زيباي دره حدود 4 ساعت پياده روي فاصله وجود دارد.
     
    °®Delaram°، N@M و REZA-MU از این ارسال تشکر کرده اند.
  17. |Ryhwnh|

    |Ryhwnh| کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/16
    ارسال ها:
    7,235
    تشکر شده:
    18,751
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    student
    قدمت حمام کرناسیان دزفول به دوره زندیه بر می گردد. این حمام در شمالی ترین بخش بافت کهن دزفول (محله کرناسیان) قرار گرفته است. این محله در ابتدا محل زندگی عشایر کوههای کرناس (در شمال دزفول) بوده است. این حمام افزون بر کرناسیان به نام های حمام نور و حمام حاج نصیر نیز شناخته شده است. معمار این حمام، استاد معزی بوده است. این بنا با مساحت حدود 900 متر شامل دو بخش مردانه و زنانه بوده که هر کدام از فضاها، از دالان ورودی، سر بینه، گرمخانه و سرویس های بهداشتی، تشکیل شده است. میاندر راهروی ارتباطی بین فضای سرد (سربینه) و فضای گرم (گرمخانه) است که هم سبب جلوگیری از به هدر رفتن گرمای موجود در گرمخانه شده و هم از ورود مستقیم افراد به فضای بیرون و مواجه شدن با هوای سرد جلوگیری می کرده است. رفت و آمد در بخش زنانه برای ایجاد محدودیت، از پشت بام و از راه پلکان صورت می گرفته که ورودی آن در کوچه کنار (بخش خاوری) بوده است. فضای داخلی آن دارای پیچ و خم زیادتری نسبت به فضای مردانه بوده تا ورود افراد بیگانه (مردان) به بخش گرمخانه دشوارتر و با درنگ بیشتر انجام شود. این سازه یکی از حمام های بزرگ شهر به شما می رفته و مورد استفاده همگان بوده است. فضاهای بخش مردانه 600 متر مربع و بخش زنانه 300 متر مربع می باشد. سربینه ها شش ضلعی بوده و حجره هایی به صورت ایستاده بر هریک از دیوار ها برای رخت کن، ساخته شده است. در حجره ای که پس از دالان ورودی قرار گرفته است، یک آجر کف به صورت توخالی رها شده است تا از آن مانند یک قلک برای انداختن پول استفاده شود. در میانه سر بینه ها، برای شستشو پاها، پیش و پس از حمام، حوضی ساخته شده است. گفتنی است که شستن پاها پس از حمام برای سازگاری بدن انسان با محیط سرد و همچنین برای ایجاد شوک ناگهانی در پاها، تنگ شدن رگ ها و هدایت خون از پایین تنه به بالا تنه و جلوگیری از واریس، سودمند می باشد. سقف سربینه ها و گرمخانه، گنبدهای خاکی بود که در بالای آنها دریچه هایی برای استفاده از نور طبیعی و جریان هوا ساخته شده است که به وسیله پوششی به نام گلجار برای کنترل آمد و شد هوا مسدود شده است. در کنار دو بخش مردانه و زنانه، آتشدان ها و مخزن های آب سرد و گرم جای دارد که سوخت اصلی آنها در زمان ساخت حمام از فضولات چهار پایان و در سال های پس از آن نفت سیاه بوده است. آتشدان ها از راه گربه رو ها، هوای گرم را به سوی فضاهای درونی هدایت می کرده اند. گفتنی است گربه رو ها کانال هایی هستند که در زیر گرمخانه برای گرم کردن فضاهای درونی ایجاد شده است و عرض آنها در مقیاس انسانی به اندازه عرض شانه و بلندی آنها به اندازه یک نفر در حالت نشسته می باشد و این نحوه طراحی و ساخت، تمیز کردن این کانال ها را به صورت یک یا دو بار در سال ممکن می ساخته است. در تمامی دیوار ها، فضاهای درونی حمام آتشدان هایی برای ایجاد روشنایی طراحی شده است. به دلیل فاصله حمام تا رودخانه که حدود 50 متر است و اختلاف سطح که حدود 56 در فصل های گوناگون سال بوده است، سه چاه کنده شده که آب رودخانه را تا پشت چاه اصلی حمام (درب حمام) هدایت می نمودند و پس از آن به وسیله چهارپا (گاو) و چرخ چاه و ظرفی به نام مشک آب را بالا می کشیدند. پس از بالا آوردن آب، آن را در حوضچه ای کنار چاه که اصطلاحاً به حوض کر معروف بوده، می ریختند و از آنجا به وسیله کانالی به وطل هشت متر به داخل دو حوضچه پشت رمخانه منتقل و از راه لوله هایی به نام تنبوشه به داخل دو دیگ مسی بزرگ سرازیر می شده است. گاوچاه شامل دو دهلیز به شیب حدود 20 درجه و طول تقریبی هشت متر و با پوشش طاق آجری بوده که کارگر و چهارپا را از آفتاب و باران نگاه می داشته است تا برای فراهم آوردن آب مورد نیاز حمام در بیشتر ساعات روز به کار بپردازند. این سازه از سال های آغازین پس از انقلاب به صورت متروکه رها شد و در سال 1382 مرمت آن به دست سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دژپل آغاز شده و طی این زمان مرمت بخش های دالان ورودی، سربینه ها، گرمخانه مردانه، آتشدان ها، پوشش سقف ها، بازسازی برخی دیوارها و یا جایگزینی آجر به جای مصالح فرسوده، کف سازی فضاهای درونی و بام، برق کشی، ساخت و نصب درب های چوبی برای فضاهای درونی و بیرونی، به اتمام رسید و در سال 1385 به موزه مردم شناسی دزفول بدل گردید. در فضاهای گوناگون حمام جلوه های گوناگونی از زندگی سنتی مردم دژپل به نمایش گذاشته شده است.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    °®Delaram° و N@M از این پست تشکر کرده اند.
  18. N@M

    N@M کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/15
    ارسال ها:
    4,670
    تشکر شده:
    10,707
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    STUDENT
    :woot:
    چه خوشمله!!!:inlove:
     
    |Ryhwnh| از این پست تشکر کرده است.
  19. gorjileila949

    gorjileila949 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏9/2/20
    ارسال ها:
    4
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
بارگذاری...