1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

بررسی تخصصی Apple iPhone 6s

شروع موضوع توسط amir hossein ‏16/10/15 در انجمن آیفون / Iphone

  1. amir hossein

    amir hossein مدیر کل انجمن عضو کادر مدیریت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/6/13
    ارسال ها:
    2,038
    تشکر شده:
    2,437
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    شغل:
    مهندس شیمی
    [​IMG]

    اپل با معرفی اولین آیفون توانست در طول چند سال به فروش خوبی از این گوشی دست پیدا کند. از آن پس، با اعتقادی که استیو جابز داشت، سال‌ها آیفون با صفحه‌نمایش 3.5 اینچی تولید و روانه بازار شد. فروش خوب آیفون همچنان ادامه داشت تا اینکه کمپانی‌هایی مانند سامسونگ گوشی‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر تولید کردند و سلیقه کاربران را تغییر دادند. زمانی که گوشی‌های آیفون صفحه‌نمایش کوچک داشتند، گوشی‌های اندرویدی با صفحه‌نمایش بزرگ به‌خوبی فروش رفتند تا اینکه درنهایت بعد از فوت استیو جابز اپل نیز تصمیم گرفت اندازه صفحه‌نمایش گوشی‌های خود را افزایش دهد و بالاخره آیفون 6 با صفحه‌نمایش 4.7 و آیفون 6 پلاس با صفحه‌نمایش 5.5 اینچی معرفی شد. تنها ویژگی عجیب و جدید آیفون 6 همان صفحه‌نمایش بزرگش بود، هرچند طراحی‌اش هم تغییر کرده بود. روال کاری اپل در سال‌های اخیر این است که با معرفی آیفون با شماره جدید طراحی را عوض می‌کند و با معرفی نسخه s آیفون خود را به ویژگی‌های جدید تجهیز می‌کند. علاوه بر این، در نسخه‌های s مشکلاتی که نسخه‌های اصلی داشتند برطرف می‌شود و همین امر باعث می‌شود همیشه فروش نسخه s از فروش نسخه قبلی خود بیشتر شود.

    طراحی

    iphone 6s 1.jpg

    بعد از حرف‌وحدیث‌های فراوان در مورد خم شدن آیفون 6 پلاس، اپل در تولید سری جدید آیفون‌هایش از آلومینیومی آلیاژی استفاده کرده است. در ساخت این آلومینیوم، آلیاژهای مس، منیزیم، منگنر، سیلیکون، قلع و روی به‌کاررفته‌اند. آلومینیوم سری ۷۰۰۰ که قبل‌تر در ساخت ساعت اپل استفاده‌شده بود، حالا به آیفون آمده است. این آلومینیوم علاوه بر اینکه در مقابل خط‌و‌خش مقاومت بالایی دارد؛ در مقایسه با آلومینیوم واقعی ۶۰ درصد هم مقاومت بیشتر دارد. ازنظر وزنی، این آلومینیوم وزنی مشابه آلومینیوم استفاده‌شده در آیفون نسل قبلی دارد.

    آیفون جدید با توجه به استفاده از آلومینیوم جدید ۱۳۸٫۳ در ۶۷٫۱ میلی‌متر اندازه دارد. همچنین نزدیک به ۱۴۳ گرم وزن و ۷٫۱ میلی‌متر هم ضخامت دارد. بر خلاف چیزی که تصور می‌‌شود اضافه‌وزن آیفون جدید به خاطر استفاده از آلومینیوم سری ۷۰۰۰ نیست. بلکه فن‌آوری جدید لمس سه‌بعدی و موتور ضربه و لمس باعث این تغییر وزن و اندازه در مقایسه با وزن ۱۲۱ گرمی و ضخامت ۶٫۹ میلی‌متری آیفون 6 شده‌اند.

    iphone 6s 2.jpg

    جلو گوشی صفحه‌نمایش 4.7 اینچی بیشترین فضا را به خود اختصاص داده است. زیر این صفحه‌نمایش کلیدHome قرار دارد که، همانند سابق، وظیفه سنسور اثر انگشت را نیز بر عهده دارد. بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم، خروجی صدای مخاطب و سنسور مجاورت و نور محیط دیده می‌شوند. متاسفانه، مانند نسل‌های قبلی، یکی از ایرادات این قسمت فاصله زیاد صفحه‌نمایش با لبه‌های گوشی است که به بزرگ‌تر شدن شاسی بدنه منجر می‌شود. شیشه صفحه‌نمایش در لبه‌ها، مانند نسل قبل، انحنا دارد و همین امر به خوش‌دست شدن گوشی کمک بسیار زیادی کرده است.

    [​IMG]

    در قسمت بالای گوشی هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود.

    [​IMG]

    کناره گوشی در سمت راست میزبان کلید پاور و درگاه سیم‌کارت است.

    [​IMG]

    در سمت چپ می‌توانید کلید‌های ولوم را مشاهده کنید، که مانند نسل قبل از هم جدا هستند، و کلید سایلنت کردن را که طراحی‌اش نسبت به نسل‌های قبل تغییری نکرده.

    [​IMG]

    در قسمت پایین گوشی نیز خروجی جک 3.5 میلی‌متری صدا، درگاه ارتباطی گوشی، اسپیکر، میکروفون و دو پیچ برای باز کردن گوشی قرار گرفته‌اند.

    [​IMG]

    در قاب پشتی گوشی اولین چیزی که نظر همه را به خود جلب می‌کند لوگوی اپل است. این لوگو در وسط و بالای قاب پشتی جای گرفته و بالای آن دوربین اصلی با لنز بیرون‌زده از بدنه (!)، میکروفون دوم و فلاش دو تایی قرار دارند. پایین لوگو نوشته‌هایی حک شده که در این نسل مهم‌ترین آنها حرف s است که نشان می‌دهد این گوشی با آیفون 6 تفاوت دارد.

    اپل 4 رنگ برای آیفون 6اس در نظر گرفته: سه رنگ خاکستری، نقره‌ای و طلایی در نسل قبل نیز وجود داشت، اما یک رنگ جدید که اپل آن را رز گلد می‌نامد (همان صورتی خودمان) به کلکسیون رنگ‌های آیفون اضافه شده که به نظر می‌رسد بیشتر مناسب بانوان است.

    صفحه نمایش

    [​IMG]

    صفحه‌نمایش در این نسل دقیقا همان است که در نسل قبلی استفاده شده بود: صفحه‌نمایش 4.7 اینچی از نوع LED-backlite IPS LCD که کیفیتی برابر صفحه‌نمایش‌های فول‌اچ‌دی بازار دارد. اتفاق جدیدی به‌جز 3D Touch در این بخش رخ نداده که، به‌دلیل اهمیت این تکنولوژی، آن را در بخشی مجزا توضیح می‌دهیم. همانند سابق امکان تشخیص پیکسل‌ها با چشم غیرمسلح وجود ندارد و رنگ‌ها بسیار طبیعی به نظر می‌رسند؛ برخلاف صفحه‌نمایش‌های آمولد که در آنها، به‌علت اشباع شدن بیش از اندازه رنگ‌ها، تصاویر کمی غیرواقعی می‌شوند. نور صفحه از صفحات آمولد کمتر است. از نظر زاویه دید نیز تقریبا یکسان‌اند، اما از نظر عمق رنگ مشکی نمی‌توانید این صفحه‌نمایش را به صفحات آمولد برتری بدهید و عمق رنگ مشکی در این دستگاه تا رسیدن به صفحات آمولد هنوز راه زیادی دارد. خوانایی صفحه‌نمایش زیر نور خورشید یکی از بهترین ویژگی‌های این صفحه‌نمایش است؛ حتی زیر نور مستقیم خورشید نیز هیچ مشکلی برای مشاهده محتوای صفحه‌نمایش ندارید.

    3D Touch

    [​IMG]

    جذاب‌ترین تغییر آیفون 6s را می‌توان در بخش نمایشگر آن دید. اپل برخلاف بسیاری از شرکت‌ها که سعی دارند با افزودن به تعداد پیکسل‌ها و یا تغییر در نوع نمایشگرشان، نو‌آوری‌هایی در گوشی محبوبشان ایجاد کنند؛ از فن‌آوری جدیدی با نام «لمس ۳ بعدی» (3D Touch) رونمایی کرد. سازوکار این صفحه‌ی لمسی به‌گونه‌ای است که با تشخیص میزان فشار وارد آمده به نمایشگر، عملکرد‌های مختلفی را انجام می‌دهد. این فن‌آوری با استفاده از سخت‌افزاری جدید به نام «موتور لمس و ضربه» (Taptic Engine) با بازخوردی به کاربرش را مطلع می‌کند که در حال حاضر چه مقدار فشار به نمایشگر وارد می‌آورند. میزان فشار وارده از طریق حس‌گر‌های لمسی که با نور پس‌زمینه یکپارچه‌شده‌اند دریافت می‌شوند. حس‌گر لمسی میزان فشار‌های میکروسکوپی را همراه با سیگنال‌های دریافتی از طرف حس‌گر‌های لمس و شتاب سنج سنجیده و پاسخ سریع و دقیق با استفاده از الگوریتم‌های تعریف شده ارائه می‌کند. به زبان ساده‌تر؛ با فشار آوردن بیش‌از‌حد معمول روی نمایشگر گوشی آیفون 6S باید انجام یک سری عملیات جدید را از گوشی انتظار داشته باشید. برای مثال با استفاده از فن‌آوری لمس سه‌بعدی می‌توانید با فشار آوردن روی آیکون برنامه‌های مختلف به میان‌برهای داخل برنامه دسترسی مستقیم داشته باشید. همچنین در برنامه ایمیل و پیام کوتاه هم می‌توانید پیش‌نمایشی از تصاویر یا لینک‌ها را ببینید.

    [​IMG]
    سخت افزار

    [​IMG]

    تراشه‌ی قدرتمند و 64 بیتی با سبک و سیاق نام‌گذاری اپل برای آیفون 6s در نظر گرفته‌شده است. این تراشه نسل سومی از سری تراشه‌های ساخت اپل با اسم‌ کد «سایکلون 3» (Cyclone 3) است که A9 نام گرفته است. روی این تراشه‌، دو هسته‌‌ پردازنده‌ی با قدرت پردازش 1.8 گیگاهرتز با معماری «ای‌ار‌ام نسخه‌ی 8» (ARMv8) قرار گرفته‌اند. همچنین این تراشه بر پایه‌ی لیتوگرافی 14 نانومتری ساخته‌شده و فوق‌العاده کم‌مصرف باشد. در کنار این دو هسته پردازنده‌، پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR GT7600 با اسم کد «روگ» (Rogue) هم حضوری پررنگ دارد. این پردازنده از لیتوگرافی 14 نانومتری بهره می‌برد و در آزمون‌های انجام شده مشخص شده که قدرت پردازشی بالاتر از آدرنو 430 کوالکام و تگرا 1K انویدیا دارد. می‌توان حدس زد قصد اپل از به‌کارگیری چنین پردازنده‌ی پرقدرتی، پردازش داده‌های سه‌بعدی در بازی‌ها باشد. همچنین دو گیگابایت رم از نوع LPDDR4 ساخت شرکت سامسونگ، برای آیفون 6sدر نظر گرفته‌شده است. این مقدار رم در مقایسه با آیفون نسل قبلی دو برابر شده که آینده‌‌نگری اپل را به رخ می‌کشد.

    البته پردازنده‌‌ی حرکتی اختصاصی اپل با نام M9 هم روی این تراشه قرار دارد. وظیفه‌ی پردازنده‌ی کمکی M9، پردازش‌ تکان‌های حرکتی آیفون 6s در کنار رمزگذاری و رمزگشایی ویدیو‌های 4K جدید است. جدا از پیشرفت‌های تراشه‌ی اصلی، تراشه‌ی مودم هم که ساخت شرکت کوالکام است، حالا از شبکه‌های 4G نوع ششم پشتیبانی می‌کند که سرعت اتصال به اینترنتش در مقایسه با نسل قبلی دو برابر شده است. همچنین این گوشی در همان ظرفیت‌های 16، 64 و 128 گیگابایتی به بازار عرضه‌شده است. تراشه‌های این حافظه‌های داخلی هم‌ساخت شرکت توشیبا هستند.

    [​IMG]

    آیفون جدید از یک سیم‌کارت در شبکه‌ی 4G پشتیبانی می‌کند. امکان اتصال به اینترنت از طریق Wi-Fi، امکان اتصال به دستگاه‌های سازگار از طریق بلوتوث هم برای کاربران آیفون جدید فراهم‌شده است. همچنین امکان استفاده از «پرداخت سریع اپل» (Apple Pay) به کمک NFC موجود در این آیفون هم وجود دارد.

    [​IMG]

    تاچ آیدی نسل دوم

    [​IMG]

    سنسور اثر انگشت سخت‌افزاری است که نخست در آیفون 5s معرفی شد. امسال اپل در آیفون جدید خود از نسل دوم این سنسور پرده‌برداری کرد. همانند نسل اول، وظیفه این سنسور باز کردن قفل گوشی و تایید خرید در آیتونز و اپ استور و همچنین استفاده در اپل پی است. در نسل دوم شاهد تشخیص سریع‌تر اثر انگشت توسط گوشی هستیم. کافی است یک لحظه انگشتتان را روی این سنسور بگذارید و بردارید؛ همین کافی است تا قفل گوشی باز شود.

    این سنسور چگونه کار می‌کند؟ اجزای سنسور از بالا به پایین عبارت‌اند از شیشه کریستال بریده‌شده با لیزر، حلقه ضد زنگ، سنسور خازنی و سوئیچ لمسی. زمانی که انگشتتان را روی این سنسور می‌گذارید، حلقه ضد زنگ وجود انگشت را تشخیص می‌دهد و سنسور را فعال می‌کند، سپس این شیشه کریستالی عکس اثرانگشت کاربر را روی سنسور می‌اندازد و درنهایت پروسه تشخیص را پردازنده انجام می‌دهد.

    نرم افزار و رابط کاربری

    [​IMG]

    اپل سیستم‌عامل خود موسوم به iOS را برای این گوشی از ابتدا کد نویسی کرده است. این تغییر باعث شده تا حجم سیستم‌عامل در نسخه‌ی جدید به میزان چشم‌گیری کاهش پیدا کند. همچنین افزوده شدن یکسری قابلیت جدید که از طریق لمس سه‌بعدی قابل‌دسترس هستند؛ جذاب و منحصربه‌فرد به نظر می‌رسند.

    امکان از تصاویر زنده برای عکس پس‌زمینه و دسترسی به میان‌برهای از برنامه‌ها روی صفحه‌ی اصلی از قابلیت‌های آیفون جدید در این نسخه از iOS هستند. همچنین برنامه‌‌ی پیش‌فرض جدیدی به نام News (برای خواندن اخبار روزانه) به این نسخه اضافه‌شده است. از دیگر قابلیت‌های جدید می‌توان به کاربردی شدن برنامه‌ی Note، امنیت بیشتر با پین کدهای 6 رقمی، حالت «کم بودن باتری» (Low Power Mode) و همچنین بهبود عملکرد سیری اشاره کرد. درمجموع می‌توان گفت که این سیستم‌عامل در مقایسه با نسخه‌ی قبلی‌اش پیشرفت‌های زیادی داشته است؛ اما در مقابل به باگ‌ها آن افزوده‌شده که امید می‌رود با به‌روزرسانی‌هایی به‌زودی حل شود.

    باتری

    [​IMG]

    اما نکته منفی در مورد این گوشی کاسته شدن از ظرفیت باتری این گوشی در مقایسه با آیفون نسل قبلی است. باتری با ظرفیت 1715 میلی‌آمپر ساعت برای آیفون 6s در نظر گرفته‌شده است. اپل ادعا کرده حتی با توجه به کاسته شدن از ظرفیت این باتری، همان زمان و بازده قبلی را خواهد داشت. بعد از آزمون‌های انجام شده از این باتری، مشخص شد که ادعای اپل درست است. این باتری می‌تواند با استفاده مداوم تا 8 ساعت باتری داشته باشد.
    در بسیاری از آزمون‌ها از سخت‌افزار این گوشی و هنگام شارژ شدنش، گرم شدن بیش‌ازحد این گوشی می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد. قسمت بالایی گوشی، یعنی تقریبا جایی زیر دوربین گوشی در این مواقع بسیار گرم می‌شود. با توجه به برد اصلی آیفون 6s، این گرم شدن می‌تواند از باتری این گوشی و بخش تغذیه باشد و ارتباطی به تراشه‌ی اصلی آن ندارد.

    دوربین

    [​IMG]

    بعد از چهار نسل استفاده از دوربین‌هایی با سنسور 8 مگاپیکسل، حالا آیفون 6s دوربینی با سنسور 12 مگاپیکسل دارد. این سنسور دریچه‌ی دیافراگم f/2.2 دارد که در مقایسه با نسل قبلی تغییری نداشته است. احتمالا سایز سنسور هم‌تغییری نداشته و همان 3/1 اینچ باقی‌مانده است. همچنین این سنسور می‌تواند تصاویری با پیکسل‌هایی به‌اندازه‌ی 1.22 میکرون‌متر ثبت کند، که در مقایسه با نسل قبلی کوچک‌تر شده‌اند. همچنین استفاده از فن‌آوری جدید «جداسازی عمیق پیکسلی» (Deep Trench Isolation) به بهبود کیفیت تصاویر کمک می‌کند. در این فن‌آوری با جداسازی هر پیکسل از پیکسل‌های مجاورش از رنگ‌پریدگی تصاویر جلوگیری می‌شود. اپل می‌توانست مثل سایر رقبا در کنار افزودن به تعداد پیکسل‌های تصاویر از دریچه‌ی دیافراگم گشاده‌تری برای ثبت تصاویر بهتر بهره ببرد. علاوه بر این و برای اولین بار در گوشی‌های ساخت اپل می‌توان با آیفون 6s، ویدیوهایی با رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه و صدای استریو ضبط کرد.
    رابط کاربری دوربین هم تغییر زیادی نکرده است و حالت‌های عکاسی و فیلم‌برداری همان‌هایی هستند که در آیفون 6 شاهدشان بودیم. تنها تفاوت را می‌توان همان فیلم‌برداری 4K دانست که امکان انتخاب آن در بخش تنظیمات اصلی گوشی وجود دارد. البته نباید از کنار قابلیت جدید «تصاویر زنده» (Live Photo) ساده گذشت. در این حالت آیفون در شرایطی قرار می‌گیرد که چند ثانیه قبل و بعد از ثبت تصویر را در حافظه‌ی خود ثبت می‌کند. بعد از ثبت تصویر از سوژه‌ی موردنظر، آیفون از این چند ثانیه، یک فایل Gif تولید می‌کند که اپل آن را تصاویر زنده نام‌گذاری کرده است. در انتها و در بخش گالری گوشی با استفاده از قابلیت جدید لمس سه‌بعدی این تصاویر به حالت متحرک نمایش داده می‌شوند.
    از دیگر موارد جدید در که این گوشی گنجانده شده‌اند، می‌توان به فیلم‌برداری با رزولوشن fullHD با سرعت 120 فریم بر ثانیه اشاره کرد. تصاویر پاناروما هم پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند و حالا می‌توانید تصاویر پانارومایی ثبت کنید که نزدیک به 63 مگابایت حجم دارند.
    در کنار تمام امکانات گفته شده، امکان ضبط ویدیو با رزولوشن HD و سرعت خارق‌العاده 240 فریم بر ثانیه هم وجود دارد. ضبط این‌گونه ویدیو‌ها که در هنگام پخش به‌صورت آهسته نمایش داده می‌شوند، خالی از لطف نیست.
    به جرات می‌توان گفت که کیفیت تصاویر آن‌طور که بایدوشاید بهتر از نسل قبلی نیستد. اما شفافیت، کنتراست و تراز سفیدی مثال‌زدنی در تصاویر این گوشی مشاهده می‌شوند. همچنین حد و مرز رنگ‌ها در آن‌ها حفظ‌ شده‌اند.

    [​IMG]
    نمونه عکس ثبت شده در شرایط عادی

    [​IMG]
    نمونه عکس ثبت شده همراه با فلش

    [​IMG]
    دوربین سلفی هم چند پله‌ای پیشرفت داشته است. اپل برای دوربین سلفی هم کم‌کاری نکرده و بعد از سنسور 1.2 مگاپیکسلی حالا سنسوری 5 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی آیفون جدید در نظر گرفته است . البته حالت «تصاویر زنده» و ضبط ویدیو‌هایی با رزولوشن fullHD هم برای این دوربین وجود دارند. برای محیط‌های کم‌نور هم نمایشگر گوشی نقش فلش را بازی می‌کند و با فن‌آوری که اپل آن را«رتینا فلش» نامیده، با توجه به تراز سفیدی محیط ، نور کافی و مناسب برای ثبت تصاویر با شفافیت مطلوب را تولید می‌کند.

    جمع بندی

    [​IMG]

    ارزش خرید در مقابل قیمت، می‌تواند سوال مهم کسانی باشد که می‌خواهند گوشی‌ آیفون‌شان را به مدل جدید به‌روزرسانی کنند. البته گذشتن از رنگ رزگلد کمی سخت است، اما اگر ظاهر را فراموش کنیم؛ تراشه‌ی جدید 64 بیتی و قدرتمند A9، لمس سه‌بعدی یا همان 3D تاچ، بدنه‌ی که از آلومینیوم سری 7000 ساخته‌شده، حس‌گر اثرانگشت TouchID v2.0، در کنار دوربین‌ iSight با سنسور 12 مگاپیکسل و سلفی 5 مگاپیکسلی و امکان ضبط ویدیو‌های 4K از تغییرات آیفون جدید در مقایسه با نسل قبلی‌اش هستند. البته این فن‌آوری‌های جدید وزنی 143 گرمی را برای آیفون جدید به همراه آورده‌اند که یکی از نقاط ضعف آن به‌حساب می‌آید. البته در کنار این وزن زیاد گرم شدن بیش‌ازحد آیفون 6s می‌تواند نگران‌کننده باشد.

    نقاط قوت:
    تراشه‌ی فدرتمند 64 بیتی A9
    دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی
    دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی
    استفاده از فن‌آوری جدید 3D Touch
    مقدار 2 گیگابایت رم

    نقاط ضعف:
    وزن بیشتر در مقایسه با قبل
    ضخامت بیشتر در مقایسه با قبل
    حافظه‌ی کم در دسترس کاربر
    باتری با دوام کم
     
    katrina، admin و Mani_ از این ارسال تشکر کرده اند.
بارگذاری...
موضوعات مشابه
  1. amir hossein
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    1,590
  2. amir hossein
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    1,471
  3. amir hossein
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    1,386
  4. amir hossein
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    1,586
  5. amir hossein
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    4,027