1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

اتصالات در سیستم قالب بندی دیوار

شروع موضوع توسط saze ‏25/8/16 در انجمن گفته گوی ازاد

  1. saze

    saze کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/16
    ارسال ها:
    7
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    1 – پشت بند افقی
    الف ) لوله : از لوله های داربستی به قطر 50 میلی متر به عنوان کمرکش یا پشت بند افقی استفاده می گردد . با نصب لوله در پشت قالب ، علاوه بر تامین تکیهگاه باری قالب مدولار ، قالب ها در یک راستا هم باد می شوند . ( در یک راستا قرار می گیرند ) . لوله های پشت بند قالب معمولاً با فاصله ی محور تا محور حدود 50 سانتی متر به طور افقی در پشت قالب نصب می گردند .
    ب ) قوطی : در صورتی که فشار وارده بر وجوه قالب دیوار زیاد باشد از قوطی ( معمولاً80 ×40 mm) به عنوان پشت بند استفاده می شود . ( از لوله ها معمولاً در شرایط فشار نسبتا ً کم و در حد معمولی بتن بر وجوه قالب دیوار استفاده می گردد . )


    2 – جک دوبله
    از جک های دوبله در طرفین دیوار در فواصل حدود 3 الی 4 متری و در پشت سولجر ها استفاده می گردد . وظیفه ی جک های دوبله تنظیم قالب دیوار به صورت شاقولی می باشد . همچنین استحکام بخشیدن و پایدار کردن بدنه های قالب دیوار کردن بدنه های قالب دیوار در مقابل بارهای جانبی نامتقارن مانند بار باد از دیگر وظایف جک دوبله می باشد .


    3 – براکت
    در موقع اجرای عملیات قالب بندی در سازه های مرتفع و یا پروژهایکه عملیات بتن ریزی آن در چند مرحله انجام می شود می بایست تمهیداتی جهت استقرار قالب در ارتفاع اندیشیده شود که این وظیفه را براکت در قالب بندی انجام می دهد . براکت سکویی ، موقتی و پایدار جهت انجام میدهد . براکت سکویی ، موقتی و پایدار جهت انجام عملیات قالب بندی در ارتفاع می باشد . شکل ( 2 – 55 ) . در واقع براکت قطعه ای خر پایی به شکل مثلث است و در ساخت دیوارهای با ارتفاع بلند کاربرد دارد . همچنین براکت را می توان عضوی از قالب با لا رونده دیوار نامید که وظیفه استقرارا قالب فلزی ، ارایه جایگاه مناسب برای شاقول کردن قالب ، اتصال جان پناه جهت ایمنی کارگر ، اتصال داربست آویز برای عبور و مرور و انجام عملیات در قسمت پایین براکت را به عهده دارد . براکت پس از اجرای هر مرحله از سازه ی بتنی ، بر روی سازه توسط بلت یا انکر بلت نصب می گردد و سیستم قالب بندی ، مهارها و جان پناه بر روی آن مستقر می شود . بدین ترتیب که برای اجرای دیوار مرتفع ، فرضاً به ارتفاع 9 متر و با داشتن سیستم قالب بندی به ارتفاع 3 متر ، پس از اجرا نمودن 3 متر مرحله ی اول دیوار و باز کردن قالب ها ، در سوراخ های پیش بینی شده برای بلت ها در قسمت بالای دیوار اجرا شده مرحله ی اول ، براکت را در بالای دیوار نصب می کنند و در ادامه سیستم قالب بندی را بر روی آن مستقر می نمایند . برای انجام عملیات پرداخت و عمل آوری بتن می توان به زیر براکت ، داربست آویز متصل کرد. شکل ( 2 – 56 ) . داربست آویز به کارگران این امکان را می دهد تا بدون احتیاج به داربست بندی ، بتوان به سطح بتن تمام شده در ارتفاع دسترسی داشت .


    4 – پاگرد بتن ریزی
    در مواقع قالب بندی های مرتفع ، که سکویی برای استقرار پرسنل کارگاه ( بتن ریز یا آرماتوربند ) در بالای قالب نیاز باشد از پاگرد بتن ریزی استفاده می کنند . این وسیله یک قطعه خرپایی مثلث شکل می باشد و در بالای قالب دیوار و بر روی سولجر ها قابل نصب است . شکل ( 2 – 57 ) . پاگرد بتن ریزی ، توسط پیچ و مهره ، به سولجر ها متصل می شود و پس از نصب و قرار دادن تخته ی زیرپایی بر روی آن ، جای لازم را برای کاگران مهیا می سازد . در پاگرد بتن ریزی ، امکان نصب جان پناه بر روی این پاگرد وجود دارد ، که می بایست مورد مذکور را برای حفظ ایمنی افراد بتن ریز ، به ویژه زمانی که بتن ریزی در ارتفاع انجام می گیرد رعایت نمود. در اشکال ( 2 – 58 ) تا ( 2 – 62 ) ، سکوهای کار ، پاگرد های بتن ریزی تا شونده و پیشرفته مشاهده می شود . این داربست ها علاوه بر سهولت در نصب از ایمنی بالا برای حفاظت افراد مشغول در کارگاه ( آرماتور بند ، قالب بند و بتن ریز ) برخوردار می باشند .


    5 – خر پای پشت بند
    در برخی از مواقع قالب بندی دیوار به صورت یک طرفه امکان پذیر است مثلاً مواقعی که یک طرف دیوار ترانشه خاک باشد و فقط در یک طرف دیوار بتوانیم قالب بندی نماییم و امکن به کارگیری بلت وجود نداشته باشد . در این مواقع برای مهار کردن فشار جانبی بتن از جک های مهاری خاص یا خرپاهای پشت بند قالب استفاده می شود .


    6 – بلت یا کش قالب
    بلت ها یا کش های قالب ، میل گردهای دو سر دنده شده ای می باشند که با عبور از قالب های طرفین دیوار و مهار شدن و به وسیله ی واشر و مهره در پشت سولجرها ، مثل کش عمل کرده و مانع باز شدن قالب طرفین دیوار در اثر فشار های هیدرواستاتیک ناشی از بتن ریزی می شوند . به عبارت دیگر بلت ها ، نقش تکیه گاه سولجر را دارند . همچنین می توان گفت لوله ها نقش تکیه گاه قالب ها و سولجر ها نقش تکیه گاه لوله ها را دارا هستند بلت ها معمولاً با فاصله افقی و عمودی 1 متر مورد استفاده قرار می گیرند . برای آن که پس از باز کردن قالب ها ، بتن به بلت ها نچسبد در محل های نصب بلت در داخل بتن لوله هایی از جنس پولیکا یا موارد مشابه دیگر قرار می دهند و بدین شیوه بلت ها را از لوله های پولیکا عبور می دهند . بنابر این پس از باز کردن قالب ها بلت ها را به راحتی بیرون کشیده و فضای خالی لوله های پولیکا را ملات ماسه سیمان ( گروت ) پر می کنند . شکل ( 2 – 63 ) .


    7 – تنگ تسمه ای
    برخی مواقع که امکان به کارگیری از بلت ها و سوراخ کردن قالب ها وجود ندارد مطلوب آن است که از تنگ تسمه ای استفاده شود . شکل ( 2 – 64 ) بدین صورت که تنگ تسمه ای از دیوار عبور کرده و توسط دو گوه در محل سوراخ پانچ دو بدنه قالب مهار می گردد .


    8 – انکر بلت ها ( میل مهار ها )
    در سیستم قالب بندی یک طرفه دیوار ، برای آن که سیستم قالب بندی به طور مطمئن با بتن سخت شده درگیر شود می باید از میل مهار شکل ( 2 – 65 ) استفاده کرد . بدین ترتیب که نخست یک مهره ی متصل به قلاب یا مهار را در هنگام بتن ریزی در داخل بتن قرار می دهند و پس از سخت شدن بتن و به مقاومت رسیدن آن با بستن پیچی به داخل این مهره ی مهار شده در بتن می توان قالب یک طرفه دیوار را به بتن سخت شده مهار کرد . مقدار نیروی قابل تحمل میل مهارها ، بستگی به قطر بلت ( پیچ ) ، طول مهارهای مهره و مقاومت بتن دارد .


    لینک منبع: اتصالات در سیستم قالب بندی دیوار صنایع فلزی آلیاژ
     

    پیوست ها:

    • alyazh.jpg
      alyazh.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 14.6
      نمایش ها:
      0
بارگذاری...