1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

آشنایی با تاریخچه پیوند کبد در ایران

شروع موضوع توسط shirin-fr ‏5/2/15 در انجمن اخبار پزشکی

  1. shirin-fr

    shirin-fr کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏5/2/15
    ارسال ها:
    90
    تشکر شده:
    44
    امتیاز دستاورد:
    18
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    گرافیست :)
    محل سکونت:
    تهران
    سابقه پیوند کبد در جهان به سال ۱۹۶۴ می*رسد. اما از سال ۱۹۸۰ به بعد این عمل به عنوان یک روش درمانی مورد تایید قرار گرفته است. ماجرای پیوند کبد در ایران به سال ۱۳۷۲ باز می*گردد که برای نخستین بار این عمل در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد.
    پیوند اعضا در شیراز از قبل از انقلاب با پیوند کلیه آغاز شد و اولین پیوند کلیه ایران در سال ۱۳۴۷ توسط دکتر صمدی زاده و گروهش در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد. اولین پیوند کبد ایران نیز در سال ۱۳۷۲ در همین بیمارستان به سرپرستی دکتر سیدعلی ملک*خسینی انجام شد.

    در حال حاضر، پیوند کبد در کشورهای زیادی انجام می*گیرد و در آمریکا که رتبه اول جهان در این زمینه را دارد، سالانه بین ۵ تا ۶ هزار پیوند کبد انجام می*شود. دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه به آمار سالانه حدود ۵۰ پیوند کبد دست یافته است. دومین دانشگاه کشور که پیوند کبد را انجام می*دهد، دانشگاه علوم پزشکی تهران است که تا کنون ۱۰ کبد را پیوند زده است. در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز تلاش*هایی در سال*های اخیر صورت گرفته است.

    چرا شیراز؟
    دانشگاه علوم پزشکی شیراز گوی سبقت را از سایر دانشگاه*ها در زمینه پیوند کبد ربوده است.

    دکتر جعفریان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی، در این باره می*گوید: «پیوند کبد جزو سخت*ترین اعمال جراحی عالم پزشکی امروز است. پیوند کبد، از لحاظ آناتومیکی، یک جراحی پیچیده است. به این دلیل که کبد ۵ اتصال عروقی و صفراوی دارد. از طرفی بیماری که دچار نارسایی کبدی است، مشکل انعقادی دارد. علاوه بر این، چنین بیماری اختلال عملکرد چندین ارگان همزمان دارد. یعنی در این جراحی با بیماری طرف هستیم که بیماری*های همزمان دیگری دارد.»

    «در کنار این سختی کار، پیوند کبد یک مشکل دیگر هم دارد و آن، اینکه در انجام پیوند کبد، بیشتر کار*ها توسط نیروی انسانی انجام می*شود و خیلی وابسته به دستگاه و تجهیزات نیست. علاوه بر این*ها، هزینه این پیوند بسیار زیاد است. به همین دلایل، دانشگاه علوم پزشکی تهران نتوانست کار پیوند کبد را در ایران شروع کند.»

    «اما آقای دکتر ملک حسینی در آن زمان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودند و علاوه بر این، در سطح استان فارس هم ذی نفوذ هستند و به خاطر همین توانستند حمایت نسبتا همه جانبه*ای را از پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام دهند. البته در آن زمان یک مشکل دیگر هم وجود داشت. مشکل بعدی ما این بود که در آن زمان ما قانونی برای مرگ مغزی نداشتیم. البته فتوای امام (ره) بود ولی به هر حال باید دست به عصا رفتار می*شد. با همه این تفاصیل کار پیوند کبد در بیمارستان نمازی شیراز که در سال ۷۲ شروع شد، نیز به کندی پیش رفت و در ابتدا سالی یک یا دو بار پیوند انجام می*دادند.»

    نکته جالب اولین پیوندهای کبد ایران، این است که کبد مورد استفاده در برخی از این جراحی*ها از تهران تامین می*شد. یعنی دکتر ربانی و دکتر محققی، اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران که هم اکنون عضو تیم پیوند کبد این دانشگاه هستند، کبدهای مورد نطر را از یک بیمار دچار مرگ مغزی بر می*داشتند و با خود به شیراز می*بردند. دکتر محققی، استاد جراحی و کسی که اولین کبد را از تهران با خود به شیراز برد، در این باره می*گوید: «من خاطرم هست که برای اولین بار در سال ۱۳۷۴، کبد بیمار مرگ مغزی را در بیمارستان دکتر شریعتی تهران برداشتیم و داخل محلول ویسکانسین گذاشتیم و من خودم شخصا آن را به شیراز بردم. بعد هم در جراحی پیوند** همان کبد در بیمارستان نمازی شیراز حاضر شدم.»

    دکتر محققی در باره چگونگی پاگیری پیوند کبد در ایران می*گوید: «در سال ۱۳۷۰ با جمع بندی شرایط روز پزشکی ایران در بخش جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به این نتیجه رسیدیم که باید به جز مقوله تروما و مجروحان جنگی، در حوزه جراحی، به بیماری*های دیگری هم پرداخته شود. به همین علت عده*ای از همکاران به سراغ لاپاراسکوپی و عده*ای به سراغ جراحی*های ترمیمی یا سایر شاخه*های جراحی رفتند. بنده و دکتر ربانی هم به سراغ پیوند کبد رفتیم. من برای گذراندن دوره*های لازم پیوند کبد به آمریکا رفتم. البته قبل از ما دکتر ملک حسینی دوره پیوند کبد را در آمریکا گذرانده بود. تیم دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم برای پیوند کبد کامل*تر بود. چون آنها به صورت تیمی در این حوزه، دوره دیده بودند. به همین دلیل اولین پیوند کبد ایران در آن دانشگاه انجام شد.»

    قانون مرگ مغزی؛ یک نقطه عطف
    در ابتدای شروع ماجرای پیوند کبد در ایران، عدم وجود قانون مرگ مغزی چوب لای چرخ پیشرفت در این زمینه می*گذاشت و دانشمندان شیرازی و تهرانی تنها با استناد به فتوای حضرت امام خمینی (ره) کار پیوند کبد را خیلی با احتیاط پیش می*بردند. ولی با تصویب قانون مرگ مغزی در سال ۱۳۷۹ پیوند کبد رسمیت بیشتری پیدا کرد و با سرعت و شتاب بیشتری دنبال شد.

    دکتر جعفریان در این باره می*گوید: «بعد از تصویب قانون مرگ مغزی در مجلس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک جهش داشت و در سال ۱۳۸۰، ۱۰ پیوند کبد انجام داد. در صورتی که از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰ کلا حدود همین تعداد پیوند کبد انجام شده بود.»

    منبع:

    بیمارستان امام خمینی
     
بارگذاری...