1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی – معرفی کامل

شروع موضوع توسط fns4565 ‏15/12/15 در انجمن ایران گردی و جهان گردی

  1. fns4565

    fns4565 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏13/10/15
    ارسال ها:
    38
    تشکر شده:
    50
    امتیاز دستاورد:
    18
    وب سایت:
    [​IMG]
    تاریخچه : یکی از مظاهر زیبای فرهنگ و تمدن ایران ، مکان تاریخی آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی است. این آرامگاه در سال 2010 میلادی به ثبت فهرست میراث جهانی یونسکو رسید.


    صفی الدین ابوالفتح اسحاق معروف به شیخ صفی و به شمس الدین لقب نهاده شده و شاعر ، عارف در قرن هشتم هجری قمری می باشد.

    با 19 واسطه نسب ایشان را به امام موسی کاظم(ع) رسانده اند. صفاتی برای صفی الدین اردبیلی در ریحانه الادب همچون شیخ العارفین، قطب الاقطاب و برهان الاصفیاء بیان شده است.

    [​IMG]

    صفی الدین اردبیلی در روستای کلخوران متولد شد. پدر ایشان کشاورز بود. شیخ صفی از همان دوران کودکی توجه ویژه به امور مذهبی داشت. شیخ صفی الدین اردبیلی در جوانی به حفظ قرآن و تحصیلات علوم مقدماتی، زهد وریاضت پرداخت. در جوانی دارای چهره و بصیرت زیبایی بود که او را یوسف ثانی می خواندند. ایشان در روزگار اولجایتو و ابوسعید بهادرخان ایلخانی زندگی کرد و به دلیل مقام عرفانی همواره مورد توجه ایلخانان مغول بود.

    شیخ صفی اردبیلی از مریدان بزرگانی همچون شیخ بیضاوی و امیر عبدالله بود و امیر عبدلله ایشان را به دیدار شیخ زاهد گیلانی تشویق نمود و شیخ صفی الدین اردبیلی به مدت 25 سال در حلقه مریدان شیخ زاهد شد و فنون طریقت را از ایشان اخذ کرد. هم چنین شیخ صفی با دختر شیخ زاهد بنام بی بی فاطمه ازدواج نمود. شیخ صفی در دوران عمر خود به هدایت طالبان مشغول بود و بیش از 100 هزار نفر را تربیت کرد. تعداد مریدان شیخ صفی الدین اردبیلی در آسیای صغیر نیز بسیار بوده است.

    [​IMG]

    شیخ صفی در پایان عمرش به سفر حج رفت و قبل از رفتن پسرش را جانشین خود قرار داد. در طی بازگشت از سفر به مدت دوازده روز بیمار شد و در سن 85 سالگی در اردبیل درگذشت. فرزندان شیخ صفی الدین اردبیلی و مخصوصا پادشاهان صفوی بنای باشکوهی را بر سر قبر او ساختند که اکنون به بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی معروف می باشد.

    بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی هم اکنون شامل قسمتهای زیر است:

    بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی:

    [​IMG]

    بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی معروف به گنبد الله الله می باشد. معماری این اثر یکی از مظاهر شگفت انگیز هنر ایرانی است . داخل این مقبره به شکل هشت ضلعی و خارج آن استوانه ای شکل می باشد. داخل آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی از گچبری ها و تزیینات گیاهی استفاده شده و آیات قرآنی با خط های زیبا خوشنویسی شده است و از نفایس هنری ایران در قرن هشتم که زیر نظر صدرالدین موسی ساخته شد می توان به صندوق چوبی خاتم کاری و مینا کاری مقبره اشاره نمود.

    آرامگاه شاه اسماعیل اول:

    [​IMG]

    آرامگاه شاه اسماعیل اول از نظر تزیینات هنری از با شکوهترین بخش های مجموعه مقبره شیخ صفی می باشد. کتیبه گچبری که در آرامگاه شاه اسماعیل اول واقع شده و توسط خوشنویس معروف زمان شاه عباس کبیر بنام علیرضا عباسی صورت گرفته از این جمله است.

    آرامگاه محیی الدین محمد:

    آرامگاه محیی الدین محمد در سال 724 هجری قمری ساخته شد. محیی الدین محمد فرزند شیخ صفی الدین اردبیلی است. آرامگاه محیی الدین محمد معروف به حرمخانه می باشد که از یک راهرو و دو فضای چهار گوشه تشکیل شده است. با گذشتن از ورودی اصلی که در سمت راست دیوار شاه نشین است وارد راهرویی فاقد تزیین و کتیبه می شویم. در انتهای شرقی راهرو به رواقی منتهی می شویم که با گنبدی کوتاه از داخل رسمی بندی شده است. هم چنین در دیواره ضلع جنوبی رواق حرمخانه نگاره های اسلیمی و گل های شاه عباسی دیده می شود.

    عمارت چینی خانه:

    [​IMG]

    عمارت چینی خانه از پدیده های شگفت انگیز هنر ایران در قرن یازدهم از نظر سبک معماری و تزیینات است. این عمارت به دستور شاه عباس کبیر ساخته و طراحی آن توسط شیخ بهایی صورت گرفت. امپراطور چین به شاه عباس کبیر چینی هایی به اشکال متنوع لنگری های بزرگ فغفوری، مرتبان ها، بادیه ها و دیگر ظروف باارزش غوری و فغفوری اهدا نمود که توسط شاه عباس کبیر به این عمارت وقف گردید.

    [​IMG]

    اکثر این ظروف دارای مهر شاه عباس می باشد. از برجسته ترین ویژگی های معماری این عمارت می توان به طاق نماهای پرکار گچی اشاره نمود. از دیگر تزیینات داخل عمارت می توان به کاشیکاری، گچبری و نقاشی های تذهیب متذکر شد.

    مسجد جنت سرا:

    بزرگ ترین و بلند ترین عمارت مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی است. مسجد جنت سرا از قدیمی ترین بناهای مجموعه و در زمان شاه طهماسب اول با عنوان ایوان جنت سرا معروف بود.

    تالار دارالحفاظ:

    تالار دارالحفاظ تحت نظارت صدرالدین موسی در قرن هشتم ساخته شده و محل تجمع حافظان و قاریان قرآن بوده است. این تالار در حال حاضر به قندیلخانه معروف می باشد.

    دارالحدیث:

    در مقابل مسجد جنت سرا، فضای بلندی با دو ایوان و رواق دیده می شود که دارالحدیث نام دارد. در گذشته از آن به نام های دارالمتولی و دارالسلام یاد می شد. دارالحدیث در زمان شاه اسماعیل اول برای آموزش مباحث دینی ساخته شد.

    قبرستان شهیدگاه:

    [​IMG]

    قبرستان شهیدگاه در زمان شاه اسماعیل اول ، عنوان شهیدگاه را به خود اختصاص داد. شاه اسماعیل اول پس از فتح شروان، همراه بزرگان و سرکردگان صفوی جنازه پدر و جدش را به اردبیل منتقل کرد و در این مکان جای داد. هم چنین شهیدان جنگ چالدران در اینجا به خاک سپرده شدند.

    چله خانه:

    در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی دو چله خانه وجود دارد که جهت خلوت نشینی بکار رفته است. چله قدیم برای شیخ صفی الدین و چله جدید برای صدرالدین موسی فرزند ایشان بود.

    فرش اردبیل:

    [​IMG]

    فرش معروف اردبیل در سال 946 هجری قمری در دوره صفویه و در زمان سلطنت شاه طهماسب اول بافته شد. اینفرش از لحاظ الگو و طرح ترنجی تکامل یافته و دارای تاریخ بافت می باشد.

    در این فرش توازن اجزا به خوبی دیده و بالا و پایین ترنج میانی فرش، طرح رمزگونه ای از قندیل ها برای روشنی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به کار گرفته می شده است.

    زمینه فرش اردبیل به رنگ آبی تیره و گل ها و نقش های اسلیمی به رنگ سرخ، سبز و زرد است و شامل غنچه ، شاخ و برگ، گلهای شاه عباسی و بندهای اسلیمی بوده که به طرز استادانه انجام شده است.

    هم اکنون این فرش را در کف عمارت چینی خانه پهن کرده اند.

    [​IMG]

    آدرس : اردبیل - ۱٫۳ کیلومتری شهرستان اردبیل
    فاصله زمانی تا پایتخت : 7 ساعت و 16 دقیقه
    فاصله مکانی تا مرکز پایتخت : ۵۹۱ کیلومتر

    منبع : نشاط آوران
     
    cheerful smiles، zahra.del، * فرزانه * و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. تخنای تخنا

    تخنای تخنا کاربر متخصص

    تاریخ عضویت:
    ‏19/3/15
    ارسال ها:
    21,355
    تشکر شده:
    20,583
    امتیاز دستاورد:
    113
    ممنون...عکس ها خیلی خوب بودن:)
     
    * فرزانه * از این پست تشکر کرده است.
  3. Zahra73

    Zahra73 برترین کاربر ماه

    تاریخ عضویت:
    ‏26/6/15
    ارسال ها:
    22,016
    تشکر شده:
    17,898
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    انکولوژیست
    وب سایت:
    چن بار رفتم اینجا....

    ممنون...
     
    zahra.del و * فرزانه * از این پست تشکر کرده اند.
  4. cheerful smiles

    cheerful smiles کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏1/10/15
    ارسال ها:
    3,888
    تشکر شده:
    8,720
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    عَکآس عآیَندِع
    محل سکونت:
    گُرگآن
    حسش نبود بخونم عکسارو دیدم قشنگ بود ;)
     
بارگذاری...