1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

«امید» و «عشق به زندگی»؛ حال و هوای بهبودیافتگان از سرطان

شروع موضوع توسط shirin-fr ‏5/2/15 در انجمن اخبار پزشکی

  1. shirin-fr

    shirin-fr کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏5/2/15
    ارسال ها:
    90
    تشکر شده:
    44
    امتیاز دستاورد:
    18
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    گرافیست :)
    محل سکونت:
    تهران
    لبانشان خندان و چشمانشان پر از شور و عشق زندگی کردن بود. این را به وضوح می توانستی ببینی. دلیل اش معلوم است. چیزهایی هستند که تا از دستشان ندهیم، قدرش را نمی دانیم. سلامتی یکی از آن هاست. از دست دادن سلامتی که هیچ، آن ها حتی، یک بار که نه، چندبار، مرگ را در نزدیکی شریان های خود حس کردند. در هر جلسه ی شیمی درمانی، در هر جلسه ی پرتودرمانی، در هر جراحی. پس طبیعی است حالا که نفس می کشند و در کنار پدر، مادر، همسر و فرزند خود هستند، شاد باشند و قدر لحظه لحظه ی زندگی خود را بدانند. فرق بزرگ آن ها با من و مانند من در این است که هزاران بار عاشق تر، هزاران بار امیدوارتر و هزاران بار شاکرتر از خدا نفس می کشند. بیماران بهبودیافته و مبتلا به سرطان را می گویم.

    دوشنبه ی گذشته در «تالار وحدت» جمع شده بودند تا آغازگر «پویش ملی مبارزه با سرطان» باشند.

    همایش پویش ملی مبارزه با سرطان که با حضور «حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «حسین فریدون» دستار ویژه ی رییس جمهوری، چهره های شاخص پزشکی در عرصه ی درمان سرطان، بازیگران سینما و تلویزیون و نیز بسیاری از بیمارانی که با طی کردن مراحل درمانی و پیوند مغز استخوان، بر سرطان پیروز شده بودند، 13 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد.

    دیروز نیز پانزدهم بهمن ماه، مصادف با چهارم ماه فوریه ی میلادی، روز جهانی سرطان بود. کشورهای مختلف جهان هم به این روز به صورت های گوناگون توجه می کنند و فعالان حوزه ی مبارزه با سرطان در کنار هم قرار می گیرند تا همبستگی خود را در این راه نشان دهند.

    جای امیدواری است که در ایران نیز در 2 سال گذشته، این همایش به صورت ملی و نظام مند برگزار می شود و با طراحی جایزه یی به عنوان «جایزه ملی مبارزه با سرطان» تلاش می شود، برگزاری این مراسم نماد باشد.

    امسال این مراسم به دلیل حضور چهره های سرشناس هنری و ورزشی و مسوولان دولتی رنگ و بوی خاصی داشت. همچنین طراحی و برگزاری کارزار تبلیغاتی (کمپین) با عنوان «پویش ملی مبارزه با سرطان» در هفته ی ملی مبارزه با این بیماری، فعالیت های دامنه داری برای آگاه سازی مردم و مسوولان به همراه داشت.

    سرطان پس از بیماری های قلبی و عروقی، دومین جایگاه بیماری های غیرواگیر را در علل مرگ و میر ایرانی ها به خود اختصاص داده است. با این حال تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم این موضوع از سوی مسوولان، مورد بی توجهی قرار گرفته بود تا جایی که نوع نگرش دولتمردان یازدهم در حوزه ی بهداشت و سلامت جامعه، ضمن پرده برداری از شیوع این بیماری، گام های اثربخشی در حوزه ی اطلاع رسانی و آگاهی به مردم در زمینه ی بیماری سرطان را به همراه داشت.

    وزیر بهداشت در سخنرانی خود با اشاره به میزان مبتلایان به سرطان در کشور گفت: سالانه در کشور 90 هزار نفر مبتلا به سرطان داریم که طی 15 سال آینده این میزان 70 درصد افزایش می یابد. البته درست است که چیزی به نام «سونامی سرطان» نداریم اما عوامل بروز سرطان در ایران وجود دارد و حتی برخی از عوامل در کشورمان بیش از سایر مناطق هستند. بنابراین از این بابت باید همت سیاستمداران اعم از مجلس، دولت، قوه قضاییه و ... در زمینه ی کاهش عوامل سرطان زا باشد.

    از سوی دیگر وجود پزشکان ماهر ایرانی در عرصه ی درمان سرطان نیز در کنار این توجه، امیدواری بیشتری برای کنترل و کاهش آسیب ها و پیامدهای ناشی از سرطان فراهم ساخته است. در این میان، عمل جراحی «پیوند مغز استخوان» یا «سلول های بنیادی» به عنوان یکی از موثرترین روش های درمانی در انواع سرطان محسوب می شود. چه بسیارند بیمارانی که پیوند مغز استخوان، تنها راه «بودن یا نبودن» شان بوده است.

    «مریم فرهانیان» یکی از بیماران بهبود یافته یی است که پیوند مغز استخوان، به وی زندگی دوباره یی بخشیده و هشت سال است که سرطان را با انجام این پیوند از پای درآورده است.

    وی در بیان احساس خود از بهبودی دوباره، به من گفت: انجام عمل پیوند مغز استخوان بعد از شیمی درمانی های سخت و سنگینی که در پیش داشتم، امید تازه یی در من ایجاد کرد. پیوند، عمر و زندگی دوباره یی به انسان می دهد و برای آن هایی که پیوند نشده اند، این جراحی تنها امید زنده ماندن شان محسوب می شود. وجود تنها پسر و همسرم نیز دلیل دیگری برای افزایش امید من به زندگی بود، زیرا من عاشق زندگی کردن هستم و زنده بودن را دوست دارم.

    میهمانان مراسم پویش ملی مبارزه با سرطان نقطه های مشترک بسیاری داشتند. امید، زندگی دوباره، مهربانی، لبخند و حتی در احساس های ناخوشایندی مانند درد، رنج و هراس بازگشت سرطان. با آن ها هم صحبت که می شوی، می بینی زندگی شان بعد از بیماری غرق در معنویت شده است. نزدیک شدن به خدا، امید دوباره، معجزه، دوست داشتن و همه ی حس های مثبت و خوب در زندگی شان یکجا و با قوت بیشتری ظهور یافته است. البته که در کنار تمامی این ها نمی توان رنج و سختی این بیماری را انکار کرد.

    «مهسا» نیز 2 سال است که عمل پیوند مغز استخوان انجام داده است. اما گویا این جراحی که عوارض مختلفی نسبت به نوع و سطح بیماری در بدن افراد ایجاد می کند؛ چندان برایش رضایت بخش نبوده است اما با این وجود، معتقد است لطف و معجزه ی خدا شامل حال وی شده است و سرطان به یاری پیوند مغز استخوان در بدن وی کنترل شده است.

    خانم دیگری، به همراه دخترش که در هفت سالگی عمل پیوند مغز استخوان انجام داده و حالا مرز 30 سالگی را رد کرده بود، با اعلام رضایت خود، از عمل پیوند مغز استخوان می گفت: پس از بیماری و بهبود فرزندش قدر لحظه های با هم بودن را بیشتر می دانیم و با فکر اینکه شاید فردایی برای مهربانی، محبت و عشق ورزیدن نباشد، روزهای خود را سرشار از عشق می گذرانیم.

    دعوت از چهره های شاخص هنری و ورزشی در مراسم پویش ملی مبارزه با سرطان، نشان دهنده ی اراده ی جدی وزارت بهداشت برای مبارزه با سرطان و یاری خواستن از تمامی اقشار و گروه های جامعه است. به طور یقین، ورود بازیگران سینما و تلویزیون و چهره های ورزشی به حوزه ی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم به مراتب، دارای اثر بیشتری در میان مردم است.

    «بهزاد فراهانی»، «فاطمه معتمدآریا»، «ایرج راد»، «لیلا بلوکات»، «بهرام رادان»، «رضا کیانیان»، «مسعود رایگان»، «احسان حدادی»، «محمد مهدی عسگرپور» و ... از حاضران و سخنرانان در این همایش بودند.

    ایرج راد بازیگر سینما و تلویزیون در حاشیه ی این مراسم در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا بر موضوع «خود مراقبتی» افراد تاکید کرد و گفت: دو موضوع مهم در مورد شیوع بیماری های غیرواگیر مانند سرطان جود دارد. اولین مساله خود فرد و چگونگی حفاظت از خود در برابر عوامل بیماری زا است. مسایلی مانند بکارگیری توصیه هایی مانند نکشیدن سیگار، ورزش کردن و تغذیه ی مناسب اموری هستند که لازم است فرد برای مصون ماندن از ابتلا به بیماری سرطان، به آن ها عمل کند. اما مساله ی دوم درباره ی نقش مسوولان است. زمانی که اعلام می شود مصرف برنج های خارجی سرطان زا است، چرا این برنج ها به کشور وارد می شود و در دسترس مردم قرار می گیرد؟ از سوی دیگر در صورت ابتلای افراد به بیماری های خاص مانند سرطان، دولت و مسوولان موظف به تامین هزینه های درمان بیمار هستند.

    راد در ادامه با اشاره به اثرگذاری استفاده از چهره های شاخص و هنرمند برای اطلاع رسانی و وظیفه ی آن ها برای مشارکت در امر فرهنگ سازی، گفت: مردم از چهره هایی که با آن ها بیشتر آشنا هستند و در سینما و تلویزیون آن ها را می بینند، حرف شنوی بیشتری دارند و به دلیل محبت و علاقه به جامعه ی هنرمندان و ورزشکاران، سخنان برآمده از زبان آن ها را نیز راحت تر می پذیرند.

    «حسین محب اهری» بازیگر تلویزیون هم در گفت و گو با من، ضمن اشاره به افزایش این بیماری و افزایش چشمگیر مراجعان به بیمارستان در سال های اخیر نسبت به سال های قبل، به موضوع اهدای پیوند مغز استخوان به بیماران نیازمند اشاره کرد و گفت: وظیفه ی هر انسانی است که برای کمک به همنوع خود اهدای پیوند مغز استخوان را انجام دهد بخصوص اینکه این اهدا، ضرری برای فرد ندارد و همانند اهدای خون است.

    اهری که خود از سال 79 به بیماری سرطان مبتلا شده و برای عمل پیوند مغز استخوان در پایان بهمن ماه سال جاری آماده می شود، افزود: با اهدای مغز استخوان، می توان در زندگی بخشی به انسان های نیازمند شریک شد.

    همچنین «فاطمه معتمدآریا» بازیگر سینما به عنوان یکی از سخنرانان مراسم وعده یی میان خود، مردم و بیماران مبتلا به سرطان گذاشت و آن، این بود که از این پس اصطلاح «مریض سرطانی» را به کار نبریم و به جای آن از عبارت «بیمار مبتلا به سرطان» استفاده کنیم؛ چرا که سرطان قابل درمان است.

    وی در پایان از وزیر بهداشت، تدوین برنامه ی ملی و علمی برای شناخت سرطان را خواستار شد.

    این بازیگر زن، خطاب به بیماران مبتلا به سرطان گفت: سرطان بیماری قابل درمان است؛ سرطان غیر از درد هزینه دارد؛ سرطان را می توان با شادی و دوستی درمان کرد.

    معتمدآریا همچنین به نقش توان مالی در درمان این بیماری اشاره کرد و حل مسایل مالی و رایگان شدن داروهای این قبیل بیماران را بر عهده ی وزارت بهداشت و دولت دانست.

    رضا کیانیان نیز در اظهارات خود با مثبت ارزیابی کردن این نکته که بالاخره از سرطان پرده برداری شد، از وزیر بهداشت خواست تا به شیوع ایدز نیز توجه داشته باشد.

    وی همچنین از مسوولان وزارت بهداشت خواست تا به موضوع تغذیه و مواد غذایی کارخانه یی توجه ویژه کند و بررسی های لازم را در این خصوص به عمل آورند.

    همایش پویش ملی مبارزه با سرطان به دنبال انتقال این پیام بود که «با خودمراقبتی و امید، سرطان قابل پیشگیری و درمان است.»

    پزشکان و مسوولان بهداشتی در این مراسم گام های پیشگیری از سرطان را در روش هایی چون دوری از مصرف سیگار و قلیان، مصرف روزانه ی 5 وعده میوه و سبزی، مدیریت وزن و دوری از چاقی، کاهش مصرف نمک، قند، شکر و روغن، دوری از مواد مخدر و الکل، شناخت علایم سرطان و توجه به آن ها، مراقبت از پوست در برابر آفتاب، ورزش و پیاده روی، دوری از آلاینده های محیطی و در آخر مهربانی با خود، دیگران و محیط زیست، اعلام کردند.

    همچنین «محمداسماعیل اکبری» رییس مرکز تحقیقات سرطان در اظهارات خود در این همایش، سرطان را «شیرین ترین» بیماری عنوان کرد و با قاطعیت اعلام کرد که دارا بودن سه ویژگی «توکل بر خدا»، «مهربان بودن» و «صبور بودن» از مهمترین نتایج سال ها پژوهش علمی وی و همکارانش برای دوری از ابتلا به سرطان است.

    منبع:
    شهر خبر
     
بارگذاری...
موضوعات مشابه
  1. Korush
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    950