1. در صورتی که برای اولین بار از این سایت بازدید میکنید, لازم است تا راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. در صورتی که هنوز عضو نشده اید برای ارسال مطالب , دانلود فایل ها و ...عضو شده و در سایت ثبت نام کنید.با کلیک بر روی ثبت نام در مدت کوتاهی عضو سایت شده و از مطالب و امکانات سایت بهره مند شوید.
  2. هر گونه بحث سیاسی و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و به شدت برخورد می شود.
  3. در صورت شکایت از مدیران و ناظران انجمن با کاربر farbod در ارتباط باشید.

بیاین شهرمون رو معرفی کنیم...

شروع موضوع توسط zahra.del ‏16/8/15 در انجمن ایران گردی و جهان گردی

  1. zahra.del

    zahra.del کاربر متخصص

    تاریخ عضویت:
    ‏5/8/15
    ارسال ها:
    7,452
    تشکر شده:
    19,489
    امتیاز دستاورد:
    113
    محل سکونت:
    ✔ ـᓆـطعهـ ∵88∵ ،رבيـ؋ ∵149∵ ،شمارهـ ∵9∵ ✔
    سلام دوستای گلم ..
    میخوام زادگاهم یعنی استان سمنان رو براتون معرفی کنم
    امیدوارم که یه سری به ما بزنین
    این شما و این استان سمنان.....









    مهر :کویر، جنگل، مناطق خشک و بیابانی، مناطق سر سبز و جمیع اضداد طبیعت را یکجا می توان در مصافتی به ابعاد 20 کیلومتر مربع در استان سمنان مشاهده کرد.

    طبیعت بکر و دست نخورده استان سمنان به تنهایی در شهرستانهای این استان نیز جالب توجه است، به طوریکه با سفر به شهر سمنان و سپس به شهمیرزاد و مهدیشهر می توان تجربه دو آب و هوای متفاوت را با طی کمتر از 20 کیلومتر داشت.

    در شهرستان شاهرود نیز که "جنگل ابر" آن زبانزد همه است، می توان در مناطق رضا آباد و خارتوران، طی مسیر در مناطق کویری را تجربه کرد.

    شهرستان گرمسار شهر خورشید تابان نیز با جاده سنگفرش که یادگار گذشتگان و مسیر تاریخی ابریشم است، جاذبه های فراوانی دارد.

    شهرستان دامغان نیز با چشمه علی، انگورستانی و... جلوه هایی از هنر نقاش طبیعت را به نمایش می گذارد.

    چنانچه در ایام نوروز قصد تجربه ای متفاوت از سفر، دیدن از نزدیک کویر، ابر، رصد ستارگان و... را دارید، سفر به استان سمنان گزینه مناسبی برای سفر است.

    آبگرم

    چشمه های آبگرم در 21 کیلومتری شمال غرب سمنان و 18 کیلومتری غرب شهرستان مهدیشهر قرار دارند.

    مردم از گذشته برای استفاده های درمانی و تفریحی به این چشمه ها می آمده اند و برای استفاده های درمانی استخرهایی از گذشته با عمق و ظرفیت کم در محل چشمه ها ساخته شده است.

    پیغمبران

    در شمال شرق شهر سمنان منطقه زیارتی و سیاحتی" پیغمبران" قرار دارد، مقبره پیغمبران در قله کوهی به همین نام در 21 کیلومتری جاده اصلی تهران - مشهد در نزدیکی سمنان واقع شده است.

    بر اساس اطلاعات موجود در این مقبره "سام" و "لام" از فرزندان نوح پیغمبر مدفون هستند و آب و هوای معتدل و پوشش گیاهی و جانوری منطقه، جاذبه زیارتی منطقه را به عنوان محور گردشگری آن تکمیل می کند.


    687052_O4V9wsgT.jpg

    14062.jpg

    آهوان

    [​IMG]
    آهوان در حدود 30 کیلومتری سمنان و 78 کیلومتری غرب دامغان واقع شده است.

    در اطراف آهوان چند روستای پایکوهی معروف به "کلاته" وجود دارد که با باغها، کشتزارهای مختلف و استخرهای آبیاری مناظر زیبایی را خلق می کند.

    در کنار جاذبه های طبیعی، وجود دو کاروانسرا یا رباط تاریخی به نام "رباط سنگی انوشیروانی" و "کاروانسرای شاه عباسی" بر اهمیت این منطقه افزوده است.

    زمان ساخت کاروانسرای سنگی(رباط انوشیروانی) به سالهای 420 تا 421 هجری قمری و ساخت کاروانسرای شاه عباسی به سال 1097 هجری قمری در دوره صفویه بر می گردد.

    بسطام

    [​IMG]
    شهر "بسطام" زادگاه و محل آرامگاه عارف بزرگ "بایزید بسطامی " دومین شهر نمونه گردشگری استان سمنان است که در 6 کیلومتری شاهرود واقع شده و در مسیر جاده شاهرود- آزادشهر قرار دارد.

    این شهر دارای جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی، عرفانی و مذهبی از جمله آستان مقدس"امامزاده محمد (ع)" و در طول سال پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور است.


    جنگل ابر

    [​IMG]
    جنگل زیبا و خوش آب و هوای "ابر" در 45 کیلومتری شمال شرق شاهرود از جنگلهای بکر و زیبای استان سمنان است.

    این جنگل در زمره جنگلهای هیرکانی کشور است و به دلیل اینکه فضای جنگل را پوششی از ابر فرا می گیرد، جنگل ابر نامیده می شود.

    ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما، وجود چشمه سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از ویژگی های این جنگل است.

    جنگل اولنگ

    [​IMG]
    جنگل "اولنگ" در 85 کیلومتری شمال شاهرود واقع شده است. این جنگل دارای درختان جنگلی متنوع و تنوع جانوری است.

    جنگل دشت شاد

    جنگل "دشت شاد" در 180 کیلومتری شمال شرق شاهرود واقع شده است، تنوع گونه های جنگلی، طبیعت و چشم انداز زیبا از ویژگیهای این منطقه به شمار می رود.

    جنگل و آبشار نام نیک

    جنگلهای "نام نیک" و حسین آباد در حوزه استحفاظی شهرستان شاهرود و در آبریز شمالی استان قرار دارند. واقع شدن این منطقه در مجاورت چند منطقه نمونه دیگر بر جذابیت آن افزوده است.

    زیستگاه توران

    مجموعه "توران" از سه سمت پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده است.این منطقه در قسمت جنوبی جاده تهران - مشهد و در قسمت شمال شرقی دشت کویر قرار دارد.


    مُجن و آبشار تنگه داستان

    [​IMG]
    شهر "مجن" در فاصله 35 کیلومتری غرب شاهرود و در منطقه ای کوهستانی واقع شده است.




    فرحزاد، تاش و چشمه هفت رنگ

    [​IMG] 46-2.jpg 46-3.jpg images.jpg
    منطقه "فرحزاد" ، "تاش" و "چشمه هفت رنگ" در شهرستان شاهرود واقع شده است.چشمه هفت رنگ به دلیل تنوع رنگ آب چشمه های جاری از مواد معدنی با خواص درمانی، از دیرباز مورد توجه اهالی منطقه بوده است.

    علت نامگذاری این منطقه به نام "فرحزاد" به دلیل سرسبزی مزارع و باغ های مثمر منطقه است.

    .

    دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش

    [​IMG]
    یکی از مناطق جاذب گردشگری شهرستان شاهرود دشت آفتابگردان و شقایق در منطقه کالپوش است که نمایش منحصر به فرد گل های شقایق در منطقه از بیستم اردیبهشت ماه تا پایان خرداد جلوه زیبایی به ناحیه سرسبز کالپوش می دهد و گردشگران بسیاری را به این منطقه جلب می کند.




    شهرستان دامغان

    چشمه علی

    [​IMG] چشمه-علی.jpg 11.jpg
    مجموعه "چشمه علی "در شمال شهر تاریخی دامغان و حدود 30 کیلومتری این شهر بین روستاهای "آستانه" و "کلاته رودبار" واقع شده است.

    در زمان فتحعلی شاه قاجار در این محل یک مسجد و یک عمارت ساخته شد.بنای فتحعلی شاهی در میان رودخانه و وسط مجموعه تفریحی چشمه علی قرار گرفته و مسجدی تاریخی نیز در ضلع جنوبی قرار داشته که اکنون مسجدی جدید بر روی آن واقع شده است.

    وجود درختان بید و صنوبر، باغ های گردو، زردآلو، درختان میوه، گیاهان دارویی و ارتفاعات کوهستانی به جاذبه های این منطقه افزوده است.




    چشمه قلقل

    [​IMG]
    منطقه نمونه گردشگری "چشمه قلقل" در دو کیلومتری شمال روستای "دشتبو" دامغان واقع شده است.پوشش گیاهی منطقه ییلاقی و گونه های جانوری آن نیز بیشتر شامل گونه های مناطق کوهستانی است.

    امامزاده"میرجبرئیل" و بقایای قلعه ای در شرق روستای "تویه دروار" از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است.
    در نزدیکی این منطقه ناحیه ای به نام "انگورستانی" با آبشار آکواریومی زیبا وجود دارد که طبیعتی چشم نواز را خلق کرده است.


    شهرستان گرمسار

    پارک ملی کویر

    [​IMG]
    منطقه "سیاه کوه" و "پارک ملی کویر" یکی از قدیمی ترین مناطق تحت حفاظت در ایران است.این منطقه در جنوب گرمسار و حدفاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک واقع شده است.

    جاذبه های گردشگری پارک ملی کویر به دو بخش جاذبه های طبیعی و تاریخی تقسیم می شود.

    جاده سنگفرش به عنوان یکی از شگفت انگیزترین آثار تاریخی از جاذبه های این منطقه است، به طوری که این جاده امکان عبور کاروان ها را از میان اراضی باتلاقی و شوره زارهای حاشیه دشت کویر فراهم می کرده است.






    غار دربند

    [​IMG] Ghare_daebande-mahdishahr.jpg Sangesar_Darband_Cave-2.jpg-bf0c5498-e54c-4eb0-a8b1-bdbc00e5858d.jpg
    "دربند" منطقه سرسبز کوچکی است که در حدفاصل مسیر مهدیشهر به شهمیرزاد واقع شده و مهم ترین قابلیت گردشگری آن، آب و هوای مطبوع، طبیعت بکر و غار دربند است.

    غار "دربند" در شیبی تند در کمرکش کوهی آهکی واقع شده است. این غار با 140 میلیون سال قدمت، از غارهای آهکی بزرگ ایران است که طول آن به حدود 150 متر می رسد.



    دوستای گلم شرمنده خستتون کردم اگه بخوام بازم بگم دیگه شوتم میکنید بیرون ولی اینقدر مونده که نگو...حالا شما هم اگه دوست داشتید از شهرتون برامون بگید
     

    پیوست ها:

    ~•ςɳαเ•~، amant، آیلین و 5 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. سایه.

    سایه. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/15
    ارسال ها:
    9,924
    تشکر شده:
    9,937
    امتیاز دستاورد:
    113
    دل دو سه روزی کشید، جانب کاشان و دید
    جنت و خلدی در آن، جنتیان را مَقَر (هاتف اصفهانی)

    کاشان از دیرباز محل زندگی مردمان و مهد تمدن و فرهنگ بوده است. سکه های منقوش و ابنیه بجا مانده از گذشته، سیر پیشرفت و تداوم زندگی را در این ناحیه کهنسال آشکار می سازد. بعد از ظهور اسلام و اعتلای تشیع علوی، مردمان کاشان از نخستین گروندگان به مذهب شیعه بودند و شاید به این دلیل شاهان صفوی به این دیار تعلق خاطر فراوان داشتند. شاه صفی در این شهر درگذشت و شاه عباس دوم نیز در این شهر بر تخت پادشاهی نشست. عهد قاجار دوران گسترش شهر و بازسازی بناهای تاریخی پیشین و بنای عمارت های تازه بود.

    [​IMG]
    یکی از پارک های شهر کاشان


    این شهر فرهنگ خیز شعرای بزرگی چون کلیم کاشانی (از پیشروان شعر سبک هندی یا اصفهانی)، محتشم کاشانی (صاحب هفت بند معروف در شرح واقعه کربلا؛ به مطلع: باز این چه شورش است که در خلق عالم است) که بقعه اش همکنون از اماکن مقدس شهر کاشان به شمار می رود؛ و همچنین در عصر حاضر نابغه ای چون سهراب سپهری؛ شاعر، نقاش و هنرمند برجسته سبک رمانتیسم کشورمان (که در مشهد اردهال کاشان به خاک سپرده شده) را به خود دیده است.
    از نقاط دیدنی و تاریخی کاشان آنوبانینی می تواند به: تپه های سیلک، باغ و حمام فین، بازار تاریخی کاشان،مسجد اقا بزرگ و خانه های مجلل و تاریخی: عباسیان، بروجردی ها و طباطبایی؛ اشاره کند.
     
    soolmaz baluch، Mohammad76 و zahra.del از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. سایه.

    سایه. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/15
    ارسال ها:
    9,924
    تشکر شده:
    9,937
    امتیاز دستاورد:
    113
    آیلین، soolmaz baluch، Mohammad76 و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. سایه.

    سایه. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/15
    ارسال ها:
    9,924
    تشکر شده:
    9,937
    امتیاز دستاورد:
    113
    شهر زیرزمینی (اویی) در نوش آباد کاشان
    [​IMG]


    شهر 'نوش آباد' از جمله مناطق باستانی و تاریخی است که در شمال استان اصفهان و به فاصله پنج کیلومتری از کاشان، شهر تپه های باستانی سیلک قرار گرفته که هنوز نشانه های اعجاز هنر مردمانی از دوره های سلجوقی تا قاجار را با خود به امانت دارد.

    کتیبه های مناره مسجد جامع و محراب گچ بری مسجد امام علی (ع)، نشان از اهمیت تاریخی این شهر دارد، اما شهر زیر زمینی نوش آباد، با معماری دست کن، یکی از آثار شگفت انگیز ایران و جهان است که زندگی در زیر نور چراغ های پیه سوز داخل آن، به مثابه زندگی در شهر سایه هاست.

    وسعت این اثر باستانی که از عمق چهار متری شروع شده و تا عمق 16 متری ادامه دارد هنوز مشخص نیست، اما بنا به شواهد موجود و گفته شهروندان کهنسال، تا غار ریس در شهر سبز 'نیاسر' از توابع شهرستان گسترش داشته است. آثار معماری بدست آمده تاکنون در سه طبقه، شامل راهروهای باریک به همراه اتاق های چهار گوش با طاقچه های ایجاد شده در دیوارهاست و ارتباط بین طبقات بوسیله چاه های عمودی حفر شده با عمق پنج تا هتف متر است که با توجه به آثار و شواهد بدست آمده، تاریخ ایجاد معماری دست کن نوش آباد به دوره ساسانی می رسد.

    نوش آباد همچون دیگر شهرهای این منطقه از مناطق قدیمی ایران بشمار می‌آید. اما آنچه که شهر نوش آباد را بر سر زبان‌ها انداخته وجود شهر زیرزمینی در آن است که بسیاری از علاقه مندان به تاریخ، هنر و باستان شناسی را به آنجا کشانده است.

    ** رویایی که فقط در حد تصور بود **

    ورودی شهر زیرزمینی نوش آباد، راهرویی باریک به اندازه یک نفر است، زمانی که به داخل شهر وارد شوی، بوی خاک مرطوب به مشام می‌رسد. دالان‌های تنگ با ارتفاعی کمتر از یک انسان ایستاده، تو را به بخش‌های داخلی شهر می‌رسانند. فضاهای در نظر گرفته شده برای شهر در حد فضاهای ضروری است و سیستم تهویه‌ آن بر اساس اختلاف فشار هوا با سطح زمین کار می‌کند که گردش و تصفیه هوا برای تنفس در آن را امکان پذیر می سازد. حجره‌های کوچک ‌به ابعاد دو متر در دو متر، سرویس‌های بهداشتی ابتدایی، فضاهای پناهگاهی، تونل‌های ارتباطی و تهویه هوا و چاه‌های آب از جمله‌ فضاهای این شهر زیرزمینی است.

    می گویند، در زمان حمله‌ مغولان از این شهر بطور گستره‌ای استفاده می‌شده است. اگرچه بسیاری از جزییات شهر در اثر نفوذ سیلاب و مرور زمان نابود شده اند ولی سفالینه‌های پیدا شده به یک هزار و 800 سال پیش و زمان ساسانیان برمی‌گردد و تا زمان قاجاریه مورد استفاده بوده است. به مرور زمان و استفاده نکردن‌، این شهر بدست فراموشی سپرده شد و به علت نفوذ سیلاب نشانه‌های این شهر نابود شده بودند.

    مرحوم دهخدا، نوش آباد را از ریشه 'انوشه' به معنی بی‌زوال و جاویدان و بی‌مرگ دانسته و از آن به عنوان جایی که خوش و خرم است و روان جاویدی دارد، یاد کرده است.

    روان جاودانه نوش آباد، آثار تاریخی فراوانی است که تاکنون فقط 30 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    'مسجد جامع عتیق'، از آثار دوره سلجوقی است که پس از مسجد جامع و قلعه جلالی کاشان قدیمی ترین اثر تاریخی دوران اسلامی این منطقه است. این مسجد شامل مناره، دو صفه جنوبی و شمالی، شبستان، جلوخان و سه در تاریخی است. این اثر با شماره 2015-19/2/1377 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

    مسجد 'امام علی(ع)' از آثار دوره مغول، قلعه خشتی 'سی زان' با وسعتی بیش از یک هکتار به جای مانده از دوره های سلجوقی و تیموری، بقعه 'امامزاده محمد' و بقعه مخروطی شکل فیروزه ای آن مربوط به دوره صفویه، از جمله مکانهای دیدنی نوش آباد است.

    'پل تاریخی اسحاق آباد' که از آثار دوره سلجوقی است، قلعه ها و آب انبارهای متعدد زیبای دوره صفویه و طبیعت زیبای کویر، افزون بر قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت شمال - جنوب کشور، نوش آباد را به یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

    شهر نوش آباد با 12 هزار نفر جمعیت از توابع آران و بیدگل در سه کیلومتری این شهرستان و پنج کیلومتری شمال کاشان قرار دارد.


    http://www.aparat.com/v/6x2Hs/شهر_زیرزمینی_نوش_آباد
     
    آیلین، soolmaz baluch، Mohammad76 و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  5. سایه.

    سایه. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/15
    ارسال ها:
    9,924
    تشکر شده:
    9,937
    امتیاز دستاورد:
    113
    کربلای ایران(مشهد اردهال)



    به گزارش سرویس دینی جام نیوز، حضرت اباالحسن علی ابن امام محمد باقر (ع) در سال 113 هجری قمری جهت امر تبلیغ دین مبین اسلام و پاسخگویی به احساسات مذهبی مومنان وارد کاشان شدند و به مدت 3 سال در میان عاشقان و دلباختگان اهل البیت به ارشاد مردم ولایتمدار پرداختند از ویژگیهای بارز این امامزاده لازم التعظیم می توان به فرزند بلافصل بودن و هچنین نایب الامامین یعنی امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) اشاره نمود.



    درخصوص مقام والای آنحضرت روایتهای متعددی نقل شده است که از جمله آن می توان به حدیث حضرت امام صادق (ع) اشاره نمود که می فرماید: هرکس برادرم حضرت علی ابن باقر (ع) را در اردهال زیارت کند مانند کسی است که قبر جدم حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده باشد و هچنین حضرت امام رضا (ع) می فرماید نعم الموضع الاردهال فلزم و تمسک به ، چه خوب مکانی است اردهال پس به آن التزام و تمسک پیدا کنید حضرت علی ابن امام محمد باقر (ع) در سال 116 هجری قمری با یاران و اعوانش به جنگ با کفر زمانه می پردازد و پس از رشادتهای فراوان سرانجام در 27 جمادی الثانی در دره ازناوه با یاران باوفایش به شهادت رسید و سر مبارکش را از تن جدا نموده و برای حاکم جور وقت در شهر قزون ارسال نمودند و بدن مطهرش را در مشهد اردهال به خاک سپردند.



    شناسنامه حضرت ابالحسن علی بن محمد الباقر (علیه السلام)

    نام: علی(ابوالحسن، طاهر)

    پدر: محمد ابن علی ابن الحسین(ع)

    مادر: امّ ولد( نام های او زیینب، لیلا، امّ حکیمه)

    فرزندان: احمد و فاطمه- فاطمه یکی از همسران امام کاظم (ع)

    سن: 32 سال

    مسئولیت: نائب خاص امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق(ع)

    سال اعزام: حدود 113 هجری قمری و اوایل قرن دوم

    حاکم دوران: هشام بن عبدالملک

    محل شهادت: قتلگاه حضرت در 4 کیلومتری حرم مطهر ( بند سنگی ازناوه)

    تاریخ شهادت: 27 جمادی الثانی116 ه.ق

    چگونگی شهادت: جدا شدن سر از بدن مبارک آن حضرت با لب تشنه و فرستادن آن به دارالخلافه

    قاتل: ارقم شامی حدود 55 سال بعد از واقعه ی کربلا





    سردابه اعجاب انگیز در مشهد اردهال

    زير ايوان صفا، سردابه اي وجود دارد تقريبا به طول6 ، عرض3 وعمق 3/5متر و راه ورودي آن هنگام ورود به ايوان سمت راست مي باشد. درباره این سردابه و تابوت های داخل آن از جمله نقل می کنندکه در سال 1313 اعتضادالدوله حکمران قم به مشهد اردهال آمده فرمان می دهد تا روی سردابه را می شکافند و شخصا داخل سردابه شده حدود یکصد تابوت در آنجا دیدار می کند که در هر یک جسدی سالم و از هم متلاشی نشده در حالی که لباس زندگی به تن داشتند و روی گونه های بعضی خون خشکیده نمودار بود مشاهده می کند و ایشان را از یاران سلطان علی (ع) می شمارد.



    این شهرت حس کنجکاوی اهل تحقیق را برانگیخته و از جمله به سمع حضرت آیت الله آقای سید شهاب الدین مرعشی نجفی (رحمه الله) رسیده بود و معظم له که بیش از هر کس پی جوی کشف حقایقند در سال 1341 شمسی دعوت اهل محل را برای مسافرت به مشهد پذیرفته و به نیت تامین موتور برق بدان محل حرکت کرده ضمن اقامت چند روزه خود در مشهد برای مشاهده سردابه از نزدیک اظهار کمال علاقه می کنند در نتیجه در نیمه شبی به امر ایشان، درب سردابه گشوده مي شود و چندين نفر از معتمدين وارد سردابه مي شوند و چگونگي وضعيت داخل سردابه را به خدمت آن مرجع عاليقدر عرضه مي دارند.



    داخل سردابه - طبق آنچه حضرت آيت ا... مرعشي نجفي (ره) تاييد فرموده اند - حدود صد تخته تابوت وجود دارد كه رديف سه تا سه تا روي هم چيده شده است. روي سه تا از آن تابوت ها باز و بدن ها تازه و سالم (نپوسيده ) است و در ديوار آخر سردابه ، سنگي نصب شده و بر آن نوشته شده: سيد ركن الدين مسعود (به سال) 954حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی در بازدید خود در سال 1341 از نپوسیدن تابوت ها(سالم ماندن اجساد) اظهار تعجب نموده و شهدا را از یاران حضرت علی بن باقر (ع) قلمداد نموده اند.



    مرحوم مشهدی مسیّب همدانی، یکی از افرادي است که به دستور مرحوم آیت ا... العظمی مرعشی نجفی (ره) به داخل سردابه مشرف شدند مي گويد: وقتي از پله ها وارد سردابه شدم، دو طرف سردابه تابوت سه تا چهار تا وجود داشت و ميان تابوتها راهي بود که به انتهاي سردابه مي رسيد. اجساد تابوتهاي بالايي پيدا و سرِ برخي از اجساد، از بدن جدا بود. در هنگام رفتن به انتهاي سردابه يک دست از تابوت بيرون بود، من آن دست را داخل تابوت گذاشتم، وقتي ميخواستم برگردم، ديدم که دست به همان صورت اول بيرون از تابوت قراردارد. قطر بازوي دست مذکور به اندازه قطر ران من بود.



    لازم به ذکر است بدن مطهر حضرت ، در سردابه اي که بعد از اين سرداب است قرار دارد و اطلاعي از چگونگي سردابه مخصوص آن حضرت در دست نيست.پس از آن، درب سردابه مسدود گشت.




    [​IMG]


    http://www.aparat.com/v/WAXeM/مراسم_سنتی_مذهبی_قالیشویان_مشهد_اردهال
     
    soolmaz baluch، Mohammad76 و zahra.del از این ارسال تشکر کرده اند.
  6. سایه.

    سایه. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/15
    ارسال ها:
    9,924
    تشکر شده:
    9,937
    امتیاز دستاورد:
    113
    شاید تا به حال به خانه های قدیمی کاشان با معماری های جالبشان سر زده باشید اما جایی که خیلی از مسافران معمولا به تماشای آن نمی روند، بازار سنتی این شهر است که از اواسط خیابان بابا افضل شروع می شود و تا حدود دروازه دولت ادامه دارد.

    [​IMG]
    مجموعه بازار کاشان یکی از پر رونق‌ترین و باشکوه‌ترین بازارهای ایران به شمار می‌آید که در دوران صفویه اوج و رونق زیادی داشت. به خصوص در زمان شاه عباس اول جهانگردان زیادی بودند که به این بازار سر می زدند و تجارت می کردند. در زمان قاجار هم بازار کاشان شکوه و عظمتش را حفظ کرد اما پس از آن کم کم از رونق افتاد.

    [​IMG]
    سر آنتوان شرلی شرحی در باب یکی از سفرهایش با شاه عباس به کاشان می‌نگارد و همچنین تاورنیه فرانسوی در سفرنامه خود می‌نویسد: بازار های کاشان خیلی زیباست و با تاق‌های خوب پوشیده شده، کاروانسراها هم بزرگ و راحت است.

    [​IMG]
    با این حال، این بازار پر رونق در دوران سلجوقی و صفوی آسیب های زیادی دید. آن هم به دلیل زلزله شدیدی که در سال 1192 قمری کاشان را لرزاند و بناهای تاریخی شهر و بافت بازار را از بین برد.

    بازار فعلی کاشان روی بقایای بازار قدیم ساخته شده و در واقع هنر دست معماران دوره قاجار است. به خصوص معماران زمان فتحعلی شاه که آن را به شکل امروزی ساخته اند.

    [​IMG]
    اگر گذارتان به بازار کاشان بیفتد، به جز راسته اصلی که در آن مسگرها، زرگرها، کفاش‌ها و بزازها مستقر هستند، بازارچه‌های میانچال، ملک، ضرابخانه و رنگرزها، مساجد، بقاع، کاروانسراها، تیمچه‌ها، حمام‌ها و آب انبارهای متعددی را خواهید دید که هر یک از آنها در دوره‌ای خاص ساخته شده‌اند.

    در این بازار، «میانچال» کانون اصلی بازار است که بر خلاف الگوهای دیگر، شکل خطی ندارد. این مجموعه شامل عناصر مختلفی چون تیمچه، سرا، آب انبار و مسجد مدرسه است.

    [​IMG]
    راسته مسگرها که از میدان دروازه دولت تا میدان سنگ (مسجد میرعماد) ادامه دارد، یکی از پررونق‌ترین راسته‌های بازار کاشان است. از مسجد میرعماد (میدان سنگ) تا مجموعه میانچال را راسته بازار بزرگ یا بالا بازار می‌نامند که یکی از پرجنب و جوش‌ترین راسته‌های بازار کاشان به حساب می آید. کارکرد این راسته، صباغی یا رنگرزی بوده و آن را منسوب به حاج حسین صباغ می‌دانند که بانی آب انباری به همین نام در بازار است.

    [​IMG]
    بازارچه پانخل یکی دیگر از بخش های بازار است که حتما باید آن را ببینید. این بازارچه به دلیل ساخت خیابان از پیوستگی کالبدی بازار جدا مانده اما عملا قدیمی‌ترین بخش بازار کاشان به حساب می آید که بدون هیچ عملکردی در انتهایی‌ترین بخش بازار از چرخه اقتصادی شهر خارج شده است.

    [​IMG]
    اما جاذبه های بازار کاشان به همین جا ختم نمی شود. این بازار کاروانسراهایی دارد که از بین آنها کاروانسرای ذغالی‌ها، کاروانسرای نو و میرپنج از همه معروف ترند. تاجرانی که با بازار کاشان مراجعه می کردند، معمولا در این کاروانسراها اقامت می کردند چون به دروازه اصلی شهر نزدیک بود و نقش به سزایی در تبادلات اقتصادی شهر ایفا می کردند.
     
    soolmaz baluch، Mohammad76 و zahra.del از این ارسال تشکر کرده اند.
  7. سایه.

    سایه. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/15
    ارسال ها:
    9,924
    تشکر شده:
    9,937
    امتیاز دستاورد:
    113
    باغ و حمام فین






    باغ فین کاشان، نام یک باغ ایرانی است که حمام فین نیز در آن قرار دارد. مکان نامبرده جایی است که ناصرالدین‌شاه، در سال ۱۸۵۲ میلادی صدراعظم خود امیرکبیر را در آن به قتل رساند. سابقه و قدمت باغ فین احتمالا به دوره صفویه بازمی‌گردد. وسعت باغ بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع و شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برج‌های استوانه شکل محصور شده‌است. در مقایسه با بسیاری از باغ‌های ایرانی مشابه، باغ فین با آب قابل توجهی مشروب می‌شود.
    باغ فین و مجموعه بناهای آن در کاشان، باغ فین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شمارهٔ ثبت ۲۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. کار ثبت جهانی این اثر که از سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شده بود، چندین سال به طول انجامید و سرانجام در زمستان ۱۳۸۹، مرحله اول ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو به انجام رسید.


    برخی منابع تاریخی قدمت این باغ را به دوران سلطنت آل‌بویه می‌رسانند. به استناد این منابع، زلزله مهیب سال ۱۵۷۳ میلادی باعث تخریب کلی باغ شد. بقایای باغی در چند صد متری باغ فین(باغ نو) موجود است که به باغ کهنه معروف است. باغ کهنه در دوره ایلخانان مغول بیشترین گسترش را یافته بوده‌است. به هرحال ساختمان باغ فین فعلی به دوران شاه‌عباس اول نسبت داده شده و میراث فرهنگی ایران طراح باغ را غیاث‌الدین جمشید کاشانی می‌داند. با این وجود منابع دانشگاهی طراح باغ را شیخ بهایی معرفی می‌کنند.


    کار ساخت و توسعه عمرانی باغ در دوره شاه صفی و شاه‌عباس دوم نیز ادامه یافت و به اوج رسید. بناهای سردر ورودی، کوشک صفوی و یکی از حمام‌ها محصول این دوره بوده‌اند. همچنین شاه سلیمان صفوی صفه‌ای پیرامون چشمه فین بنا نمود که احتمالا موجب تغییر نام چشمه فین به چشمه سلیمانیه بوده‌است. از اواخر دوره صفویه تا دوره زندیه و همزمان با حمله افغان و لشکرکشی‌های نادر شاه، توجهی به باغ نشده‌است. در دوره کریمخان زند و همزمان با وقوع چند زلزله پیاپی، باغ و ابنیه موجود در آن مورد مرمت قرار گرفت و بنای خلوت کریمخانی به آن افزوده گشت.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    در دوره سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار، بخش‌هایی زیادی به ابنیه باغ افزوده شد. تقریبا مابقی ابنیه موجود در باغ، همگی محصول این دوران است. ولی با مرگ فتحعلی‌شاه، کار رسیدگی به باغ و درختان آن رها شد و حتی بخش‌هایی از باغ از میان رفت. با ثبت ملی این اثر در هفتاد سال پیش، رسیدگی و توجه به آن اهمیت بیشتری یافت. در دوره پهلوی، بنای موزه ملی کاشان بر خرابه‌های خلوت نظام‌الدوله و همچنین بنایی در حدفاصل کتابخانه و حمام‌ها ساخته شد و سایر ابنیه نیز مورد مرمت قرار گرفت. سوء مدیریت و بی‌توجهی در چند سال اخیر، موجب خسارات جبران ناپذیری به باغ شده‌است.


    در سال ۱۹۳۵ و همزمان با ثبت ملی این اثر، ابتدا استخر مرکزی باغ مورد مرمت قرار گرفت. در سال ۱۳۳۶ بنای موسوم به خلوت نظام‌الدوله که به طور کامل تخریب شده بود، مجددا بنا شد و به موزه ملی اختصاص یافت. مرمت سایر عناصر معماری ازجمله کوشک‌ها در سال ۱۹۷۹ آغاز شد.

    در سال ۱۳۸۷ ادامه ساماندهی کف فرش، تهیه پرونده طرح آسیب شناسی و درمان پوشش سبز گیاهی باغ فین، ساماندهی مجاری آب خروجی حوض‌ها و جوی‌های داخل باغ، مرمت در چوبی گره چینی شده عمارت سر در، آواربرداری و بام‌سازی کوشک صفوی و ساماندهی راه آب‌های آن به انضمام آواربرداری و بام سازی ضلغ غربی و همچنین نصب دوربین‌های مداربسته باغ انجام شد.

    به دنبال تشکیل پرونده ثبت جهانی این اثر، در سال ۱۳۸۹ یونسکو دستور اعمال تغییراتی در سنگ‌فرش و پیاده‌روهای باغ صادر نمود که این تغییرات انجام شده‌است.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    معماری باغ
    وجود عناصر آب و درخت که عناصری پویا هستند در کنار ابنیه که عناصر ثابت معماری هستند، هویتی زنده به این اثر فرهنگی و تاریخی بخشیده‌است. باغ فین یکی از مهمترین نمونه باغ‌های ایرانی است که همچنان زنده و پابرجاست. همچنین این باغ به خوبی روش ایجاد منظر فرهنگی را معرفی می‌کند.


    عنصر آب : در طراحی باغ فین، آب اساسی ترین عنصر بوده‌است. آب در باغ فین به صورت‌های راکد(در استخر مقابل کوشک و حوض خانه صفوی)، روان (در جوی‌ها)، فورانی (فواره‌ها) و جوششی (ظهور آب از حفره‌های منظم کف حوض در حوض جوش و حوضخانه صفوی و شترگلوی فتحعلی شاه) حضور دارد. هریک از اشکال گوناگون آب در این باغ، مفهومی خاص را تداعی می‌کند. آب فراوان و جریان آن در جوی‌هایی با کاشی فیروزه‌ای، در محیطی که آب واقعا کمیاب است و درختانی با سایه گسترده در تضادی بزرگ با کویر خشک و طبیعتی نامهربان است که در پشت دیوارهای باغ گسترده‌است.
    آب جاری در جوی‌ها، استخرها و حوض‌های باغ از چشمه سلیمانیه تامین می‌شود. آب این چشمه ابتدا در استخری در پشت باغ جمع می‌شود. اختلاف ارتفاع این استخر نسبت به سطح جوی‌ها، ایجاد فواره‌هایی را امکان‌پذیر کرده‌است که به روش ثقلی آب را به بالا پرتاب می‌کنند.
    آب حوض اصلی از دوازده چشمه داخل آن می‌جوشد که به آن حوض جوش گفته می‌شود. از آن به بعد، آب در جوی‌هایی با کاشی‌های فیروزه‌ای جریان می‌یابد. رنگی که با رنگ خاکی صحراهای اطراف در تضاد است.


    عنصر درخت : مهمترین گیاهان باغ فین، شامل ۵۷۹ اصله درخت سرو و ۱۱ اصله درخت چنار است. با توجه به قدمت این درختان، به نظر می‌رسد که درخت سایه گستر و همیشه سبز سرو در طراحی باغ نقش کالبدی داشته و کاشت معدود درختان خزان دار چنار موجود در باغ، فقط به منظور افزایش کیفیت بصری صورت گرفته‌است. به نظر می‌رسد که کاربرد درخت سرو در ادبیات فارسی به عنوان نماد زیبایی انسان در این انتخاب بی‌تاثیر نبوده‌است.
    اغلب درختان باغ، بین ۱۰۰ تا ۴۷۰ سال سن دارند. طی پانزده سال گذشته و بخصوص بعد از سال ۱۳۸۶، مجموعه‌ای از عوامل موجب بروز فاجعه خشکی و بیماری درختان شد. عواملی همچون مهار فیزیکی غیراصولی، دخالت غیر کارشناسانه، سرمازدگی شدید، عبور سیم و کابل برق و لوله‌گذاری‌های تاسیساتی، ایجاد پیاده‌روهای آهکی و سیمانی و محصور کردن درختان با آن، آبیاری نادرست و غیراصولی، آفت شپشک، نادیده گرفتن دستور غذایی درختان، مشکلات مدیریتی و نادیده گرفتن نظرات کارشناسان موجب گردید تا حداقل ۱۱۲ درخت تاریخی به طور کامل خشک شده و تعداد زیادی هم بین ۳۰ تا ۵۰ درصد آسیب ببینند. مسئولین میراث فرهنگی پایان یافتن «عمر مفید» درختان را دلیل خشک شدن آن‌ها می‌دانند.


    عنصر ابنیه : در طراحی اولیه باغ، حفظ تقارن اهمیت ویژه‌ای داشته‌است. به تدریج و با دخالت شاهان، از این تقارن کاسته شده‌است. این خروج از تقارن هم در محورهای تردد در باغ و هم در ابنیه اضافه شده پس از دوره صفویه به چشم می‌خورد.
    در مرکز باغ، کوشک صفوی قرار دارد. حمام کوچک و عمارت سردر سایر ابنیه دوره صفوی را تشکیل می‌دهند. کوشک قاجاری با نقاشی‌های زیبای سقفی و دیواری نیز در انتهای باغ و خارج از محور تقارن باغ واقع است. حمام سلطنتی، موزه ملی، خلوت کریمخانی و اتاق شاه‌نشین ابنیه‌ای هستند که پس از دوران صفویه به ابنیه باغ افزوده شده‌اند


    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    فقر فرهنگی ویادگاری نویسی روی حمام قاجاری




    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]





    [​IMG]

    [​IMG]
     
    soolmaz baluch، Mohammad76 و zahra.del از این ارسال تشکر کرده اند.
  8. سایه.

    سایه. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/15
    ارسال ها:
    9,924
    تشکر شده:
    9,937
    امتیاز دستاورد:
    113
    تپه های سیلک


    تپه‌های سیلک در مسیر باغ فین کاشان قرار دارد. وجه تسمیه‌های بسیاری برای نام سیلک آورده‌اند. گفته می‌شود که نام سیلک از سیاله آمده است. سیاله در لغت، به معنی ظرف سفالینه شکسته است. علت این نامگذاری نیز به خاطر ظروف‌های سفالینه‌ای است که اول بار در این منطقه پیدا شده‌است. از سویی دیگر گفته می‌شود که این بنا شامل قلعه‌هایی بوده است، از این جهت آن را سی‌ارگ نامیده‌اند. باز تعبیر دیگری وجود دارد که می گوید چون خاک این منطقه سفید بوده، آن را سپید ارگ نام نهاده بودند. اما تعبیر اول چیزی است که یکی از راهنمایان در توصیف این نام عنوان کرد. تا هشتاد سال پیش این منطقه زیر خاک مدفون بود. با آمدن سیل عظیمی در این منطقه، تمدن چند هزار ساله‌ای نمایان شد. مردمانی که در آن اطراف زندگی می کردند فرصت را غنیمت شمرده و به کاوش ظروف و سفالینه های قدیمی پرداختند. به گفته یکی از ساکنین اطراف تپه سیلک " مردم خاک این تپه ها را جابجا می‌کردند. اجسام شکسته و خرد شده را دور می‌انداختند و ظروفی که سالم باقی مانده بود را برای فروش به بازار می بردند". پس از مدتی پای عتیقه فروش ها نیز به این منطقه باز شد. در پی فروش این سفالینه‌ها و اجسام بجا مانده از این تمدن کهن به خارجیها، فردی به نام رومن گریشمن از طرف موزه لوور فرانسه برای کاوش در این تپه ها به سیلک آمد. در آن زمان آندره گودار رییس موزه ملی ایران بود. به همین علت سه فصل کاوش گریشمن در این تپه ها به سرعت انجام گرفت. بنا به گفته یکی از راهنماهای حاضر در سیلک: " بر اساس قراردادی که بین ایران و فرانسه در آن زمان بسته شد، قرار شد که آنچه در این تپه ها پیدا می شود بین این دو کشور تقسیم شود اما میزان این تقسیم بندی هیچ زمان مشخص نشد". آنها نتایج کاوش‌های خود را با خود به فرانسه بردند. این آثار هم اکنون در موزه لوور پاریس به نام تپه های سیلک ایران حفظ و نگهداری می شود. در دورانی پس از پدیدار شدن این تمدن عظیم، قبل از آنکه بتوانیم با کمک متخصصان به ارزش این منطقه پی ببریم، باز مانند آنچه در تاریخ مکررا اتفاق افتاده، گوشه ای از این ارزشها به دست کشوران خارجی که در پدیدار شدن این ارزشها نقشی نداشتند، افتاد. پس از کاوش‌های گریشمن تا سال 1380 این تپه مورد بی توجهی قرار گرفت. در طی این سالها ضر‌رهای زیادی به این تپه وارد شد. خاک برداری، موتور سواری، رد کردن گوسفندان از این منطقه، ساخت و سازهای غیر مجاز و تبدیل شدن بخشی به زمین های کشاورزی توسط ساکنین اطراف، از جمله این آسیب ها بود. ده سال پیش دکتر صادق شهمیرزادی به این تپه‌ها رفته و 5 سری کاوش خود را در این زمین‌ها تا سال 1385 انجام داد. اقدام وی در آن شرایط بحرانی باعث نجات نسبی این منطقه شد. ایشان نتایج تحقیقات خود را در چهار جلد کتاب گردآوری کردند. آنطور که گفته می شود، این کتابها به زبان فرانسه در این کشور چاپ شد. این کتابها هنوز در ایران چاپ نشده است اما سازمانهای مربوطه قول این همکاری را داده‌اند.


    آغاز تمدن سیلک

    7500 سال پیش مردمان یکجانشین که تا قبل از این در کوهها زندگی می‌کردند، برای اولین بار زندگی را در دشت تجربه کردند. زندگی و تمدن تپه‌های سیلک اگر قدیمی‌ترین تمدن دنیا نباشد، یکی از پر قدمت ترین مناطق محسوب می شود.7500 سال پیش زندگی در این منطقه آغاز گشته و 4700 سال ادامه داشته است. بر اساس تمامی تحقیقاتی که بر سایر زندگی ها و تمدن‌های باستان صورت گرفته است، اغلب آنها در هزار اول، دوم یا سوم از میان رفته‌اند ولی زندگی در تپه‌های سیلک برای نزدیک به 5 هزاره به طور مداوم جریان داشته است. ظروف و سفالینه‌های بدست آمده از این تپه‌ها گویای آن است که این منطقه یک دوره کامل از ساخت سفالینه را تجربه کرده است. این قسمت، ابتدایی ترین نوع سفال‌ها تا پیشرفته ترین نوع سفال‌هایی که در آن زمانها ساخته می شده را در دل خود جای داده است. این نشانگر پیشرفت تمدن و زندگی در این تپه‌ها است. در انتهای تپه جنوبی آثار کوره‌های ذوب آهن نیز پیدا شده که این خود گویای این واقعیت است که زندگی در سیلک، از مراحل ابتدایی به مرور تبدیل به تمدنی بزرگ و پیشرفته شد.

    این تپه‌ها که روزی به صورت خانه‌هایی ابتدایی بوده و هم اکنون نیز اگر از کارشناسان بپرسید می توانند بطور کامل اتاقها را به تصویر بکشند، اکنون به صورت تپه‌های نامنظمی درآمده است. بعضی قسمت ها کاملا از میان رفته است. این مسئله دو علت دارد. اول آنکه این تپه ها زمان زیادی رها شده و مردم به هر صورت که می توانستند از آن استفاده های نامطلوب کردند و دیگر آنکه 2700 سال پیش زندگی بطور کامل در این تپه ها پایان یافت و چون سازه خانه ها تمامی از خشت بوده، به مرور ایام از میان رفته است.



    [​IMG]
    قسمتی از تپه سیلک


    مردگان

    3500 سال پیش هیچ مرده‌ای را به قبرستان نمی‌بردند. مرده‌ها را در کف خانه‌ها و اتاق‌هایشان دفن می کردند. هیچ گوری به شکل قبر کنونی کنده نمی‌شد. سنگ لحدی وجود نداشت. کف خانه را می‌کندند و مرده را به حالت جنینی در آن قرار می دادند. سپس روی وی را لایه ای گل اُخرا می‌مالیدند و روی مرده را با خاک می پوشاندند. مردم در آن زمان باور داشتند که مرگ، زندگی نو است. آنها مردگان خود را به همان صورت جنینی که هر فردی بدان شکل دنیا می‌آید، دفن می‌کردند تا به همان شکل در آن دنیا ظاهر گردد. در این منطقه اسکلت پوسیده نشده مرده‌های همان زمان پیدا شده است. علت پوسیده نشدن استخوان های این مرده ها یکی به علت آن است که از سنگ لحد استفاده نمی‌کردند. سنگ لحد بالاتر از مرده قرار می‌گیرد و فضای خالی آن بین، باعث از بین رفتن و متلاشی شدن جنازه می شود. دوم آنکه باستانی های تپه سیلک از گل اُخری استفاده می‌کردند. این گِل قرمز رنگ حاوی اُکسید آهن است. پس از مدتی به بدنه این اجساد نفوذ می‌کرد و مانع متلاشی شدن بدن آنها می شد.


    داستان غم انگیز قبرستان مردم سیلک

    از 3500 سال به این طرف مردگان را در قبرستان دفن می‌کردند. گفته شده که همراه با این جنازه‌ها ظروف و وسایل مورد استفاده آنها را دفن می‌کردند. در روی بعضی از وسایل تصویر اسب دیده شده است و بر اساس آن نتیجه گرفته‌اند که اسب در زندگی آنان مهم بوده است. بجز تپه های باستانی شمالی و جنوبی، این منطقه شامل دو قبرستان الف و ب نیز می‌باشد. قبرستان الف 3500 سال پیش اولین مرده ها را در خود جای داد. این قبرستان با چنین قدمتی که بدست باستانی ترین ساکنان این مناطق ساخته شده و جای کاوش و تحقیقات بسیار دارد، اکنون جزو مایملک یکی از ساکنین اطراف است. این قبرستان جزو زمین کشاورزی وی می‌باشد. می توان اینطور تصور کرد که شخصی که این گورستان باستانی را در اختیار دارد، از چند و چون ارزش این منطقه باخبر نبوده اما آیا ما نیز نباید اشخاصی که در این راستا علمی ندارند را روشن و آگاه سازیم؟ آیا ما و مسئولین نباید با اتخاذ بهترین و هوشمندانه ترین تصمیمات، در حفظ تاریخچه خود بکوشیم؟ آیا نباید برای افرادی که از اهمیت بالای این آثار باخبر نیستند، فرهنگ سازی کنیم؟ اگر اینها بر عهده ما و مسوولین است پس چرا باید قبرستان باستانی سیلک همچنان در تملک یک فرد باشد؟

    قبرستان دیگری به نام قبرستان ب نیز با قدمت 3000 سال، حدودا پانزده سال پیش با احداث بزرگراه امیرالمومنین بکلی تخریب شد. جای تعجب است که شهرداری از بودن قبرستان به این قدمت در سر راه اتوبان خبر نداشته است؟! پس از باخبر شدن از مسئله احداث بزرگراه امیرالمومنین بر قبرستان باستانی سیلک چه فکر خوبی می توان کرد؟ چه نتیجه مثبتی می توان گرفت؟ احداث سازه های امروزی بر ساختارهای دیروز جز آه و حسرت برای هر ایرانی دوست هیچ چیز در بر ندارد. ما باید بدانیم که با این گونه ساخت و سازها بزودی از تاریخ کهن ایران چیز زیادی برجای نخواهد ماند. آثار تاریخی کهن موجود در ایران، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که این کشور را از سایر کشورها متمایز می کند. حال شما بگویید آیا احداث این اتوبان ضرورت دارد؟

    [​IMG]


    ساخت و سازهای بیشماری در اطراف این منطقه صورت گرفته است که طبق شواهد، بسیاری از این زمین ها جزو منطقه سیلک بوده‌اند. این خود نشانگر این واقعیت است که افرادی که اصرار بر ساخت و ساز حتی تا مرز نابودی سیلک دارند تا چه اندازه نسبت به پیشینه خود بی توجه‌اند.


    [​IMG]
    زمین های اطراف تپه سیلک


    اجساد کشف شده در این مناطق

    ده سال پیش در طبقه اول یکی از این سازه ها دو جسد از همان دوران پیدا شده است. طبق گفته یکی از راهنماها، این دو جسد در ابتدای کار سالم و دست نخورده بودند. بنا برا اظهارات ایشان، این اجساد تا زمانی که از دل خاک بیرون آورده نشدند سالم می‌مانند. علت این مسئله آن است که در دل خاک هوایی جهت پوساندن این استخوان‌ها وجود ندارد. زمانی که این استخوانها یافت شده و از زمین خارج می‌گردند باید توسط تزریق گاز آرگون و یا تکنیک نانو از پوسیدگی آن جلوگیری بعمل آید؛ در غیر اینصورت هوا زده شده و پودر خواهد شد. این دو جسد ده سال پیش کشف شده‌اند و اکنون درون محفظه شیشه ای نگهداری می شود. تقریبا سه سال است که هوازدگی بر روی آنها آغاز شده است و اگر زودتر برای آن فکری نکنند بزودی باقیمانده آن نیز از بین خواهد رفت. در اینجا باید ذکر کنم که ما که مدعی داشتن بهترین تکنیک ها در سطح جهان هستیم و فعالیت های بسیاری در این راستا انجام می دهیم، آیا شایسته نیست گوشه‌ای از این همه علم را خرج تاریخ خود کنیم؟


    [​IMG]

    همانطور که می بینید قسمتهای زیادی از آن به خاطر وجود هوا تخریب شده و عمر زیادی از آن باقی نمانده است



    [​IMG]
    جسدی که دو سال هوازدگی را از سر گذرانده و ذره ذره خورده می شود


    این عکس جسد دوم است که میزان هوازدگی آن بقدری در این دو سال بالا بوده که بیشتر به تلی از خاک می ماند تا اثری که تحت مراقبت ویژه قرار دارد.


    زیگورات

    زیگورات نوعی معماری مذهبی و باستانی است. زیگورات ها بناهایی چند طبقه بودند که طبقه زیرین آنها از طبقه فوقانی بزرگتر بود. طبقات بالاتر به لحاظ اندازه، از طبقات پایین تر کوچکتر ساخته می‌شد. زیگورات‌ها بناهایی خشتی و تو پر و بدون فضای خالی هستند. این عمارت‌های بلند و چند طبقه، برای عبادت بکار می‌رفته است. بنا بر تحقیقات، 32 زیگورات در دنیا وجود دارد که بیست و هشت‌تای آنها در بین‌النهرین و چها‌رتای دیگر در ایران قرار دارد. در منطقه سیلک بنایی خشتی وجود دارد که بنا بر تحقیقات انجام شده، در ابتدا سه طبقه بوده است. دو طبقه آن هم اکنون موجود است و طبقه سوم در طی زمان و بر اساس حوادث طبیعی و شرایط جوی فرو ریخته است. سایر خشت های باقیمانده را کاه گل زده‌اند تا از فرو ریختن سایر طبقات این بنا جلوگیری شود. تا کنون زیگورات این تپه را قدیمی‌ترین زیگورات جهان دانسته‌اند. در زیگورات سیلک 1350000 عدد خشت خام وجود دارد و مانند سایر زیگورات‌ها بنایی تو پر است.

    [​IMG]
    بنایی که بنا بر گفته باستان شناس قدیمی ترین زیگورات دنیا است


    آثار کشف شده در این منطقه

    همانطور که ابتدای مقاله ذکر کردم در ابتدای کشف این محوطه، بسیاری از آثار توسط ساکنین اطراف این منطقه به افراد مختلف فروخته شده و بسیاری از قطعات شکسته شده از ظروف سفالین دور ریخته شد. پس از آنکه این تپه ها تحت نظارت متخصصان درآمد، قطعات بدست آمده در کاوش ها را گردآوری کرده و اکنون در این منطقه نمایشگاه کوچکی از آثار و اشیاء بدست آمده از این تپه ها به معرض تماشا گذاشته شده است.


    [​IMG]
    تکه‌هایی از وسایلی که به دست خود ساکنین باستانی این منطقه ساخته شده است


    همانطور که در بالا می‌بینیم پس از کاوش تپه‌ها قسمت‌های جدا شده از ظروف و سفالها جداسازی شده و اکنون در موزه کوچک کنار این فضای تاریخی نگهداری می شود.


    [​IMG]
    ظروف سفالینه کاملی که از دل خاک سیلک کشف شده است


    [​IMG]
    سفالینه ای که نیمی از آن از میان رفته است


    در قسمتی از این موزه کوچک از روی مدلهای بدست آمده از تپه های سیلک مولاژسازی شده است که ساختار کلی آن اشیاء را نشان می دهد.

    [​IMG]


    در ابتدای درب ورودی، خمره بزرگی قرار دارد که از 500 متری غرب تپه جنوبی کشف شده است. این خمره بزرگ هم اکنون در یک محفظه شیشه‌ای در میانه زمین هموار سیلک نگهداری می شود.

    [​IMG]


    نگرانی امروز

    امروز نگرانی دیگری این محوطه را تهدید می‌کند. شهرداری کاشان درخواست کم کردن حریم های این منطقه تاریخی را دارد. این موضوع میان کارشناسان بحث برانگیز شده است. شهرداری قصد دارد تا با تدابیری قسمت‌هایی را که در اختیار مردم قرار دارد آزاد سازد. در پی این تصمیم، شهرداری قصد دادن مجوز ساخت و ساز در اطراف این تپه باستانی را دارد تا با درآمدهای حاصله از آنها زمین های مربوط به سیلک را از مردم خریداری کند. سه عرصه برای این منطقه در نظر گرفته شده است. در عرصه اول نباید اجازه ساخت و ساز داده شود. در عرصه دوم ارتفاع مجاز ساخت وساز 4/5 متر و در حریم سوم 5 تا 7 متر میباشد. در پی درخواست شهرداری برای بازبینی دوباره عرصه های این منطقه، شهرداری اعلام کرد که مردم می خواهند یا زمین های شان خریداری شده و یا اجازه ساخت داشته باشند. شهرداری می خواهد با بررسی دوباره و احتمالا کوچک شدن حریم های سیلک، اجازه ساخت و ساز برای بعضی مناطق را به مردم بدهد تا بدین وسیله امکان آزادسازی محدوده های سیلک فراهم شود. این مسئله در ابتدا مورد مخالف زیادی از جانب متخصصان قرار گرفت. تأیید شدن این مهم ممکن است سرنوشت غم انگیزی را برای سیلک رقم بزند.


    نتیجه

    همه ما می دانیم که ایران پر از آثار بجای مانده از دوران های تاریخی است که این کشور به خود دیده است. نه تنها سازمان‌ها، بلکه ما نیز در حفظ و نگهداری آنها مسوول هستیم. ما نیز می دانیم که نگهداری از این همه ثروت کاری مشکل است که درایت و هزینه بسیار لازم دارد اما باید برای حفظ و نگهداری این همه سرمایه، فکری اساسی تر بکنیم. مناطق تاریخی ایران با مشکلات زیادی روبرو هستند. شهرسازی و نیاز امروز از سویی، بی احتیاطی ها و بی اطلاعی مردم نیز از سوی دیگر، این مناطق را در معرض خطر و نابودی قرار می دهند. در طرح‌های ساختمانی و شهرسازی باید اولین اولویت، نگهداری از مناطق تاریخی باشد. متآسفانه در خیلی از مکان ها شاهد تخریب آثار هستیم. ما و همینطور مسوولین، صاحب اندیشه و تفکر فرهنگی هستیم. بر ما و مسوولین محترم است که تصمیمات کارشناسانه تری اتخاذ کنیم. هیچ پیشرفت امروزی به بهای از دست دادن دیروز ایران، برای ایرانی فایده نخواهد داشت. از نظر بنده کوچک کردن حریم های سیلک، شاید با از دست دادن گوشه ای از هویت مان، مشکل امروز مردم را برطرف سازد اما در دراز مدت همین تصمیم، باعث دردسرهای جدیدی خواهد شد که منطقه سیلک را شاید در معرض نابودی نیز قرار دهد. باید به روزی برسیم که به هیچ وجه فکر از دست دادن تاریخ به بهای نیاز امروز، به ذهنمان خطور نکند. همه ما به تک تک این پیشینه نیاز داریم. همه ما باید در رابطه با حفظ و نگهداری این آثار برای ایرانیان فرهنگ سازی کنیم. امید که مسوولین در جهت حفظ و نگهداری پیشینه خود و ایرانیان موفق باشند. امید آنکه مردم ایران قدر تاریخ کهن خویش را بیش از بیش بدانند و در جهت حفظ و نگهداری این ثروت‌هایی که در سرتاسر ایران عزیز گسترده شده به مسوولین کمک کنند و امید آنکه روزی فرا رسد که آنچنان به این اماکن تاریخی رسیدگی کنیم که هر کدام از این آثار کهن ایرانی، نگینی بر این کشور باشد تا بتوانیم خود را در رده بهترین کشورهای دنیا قرار دهیم.


    [​IMG]



    [​IMG]





    [​IMG]





    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    soolmaz baluch از این پست تشکر کرده است.
  9. سایه.

    سایه. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/15
    ارسال ها:
    9,924
    تشکر شده:
    9,937
    امتیاز دستاورد:
    113
    ابیانه


    در ۴۰ كیلومتری شمال غربی شهرستان نطنز، در دامنه كوه كركس، روستایی واقع شده است به نام ابیانه. ابیانه نقطه ‏ای خوش منظره و خوش آب و هوا و دارای موقعیت طبیعی مساعدی است. شمار خانه ‏های ابیانه در سرشماری سال ۱۳۶۱ برابر با ۵۰۰ واحد برآورد شده. این خانه‏ ها تماما بر روی دامنه ای در شمال رودخانه برزرود بنا شده است.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    مناظر اطراف ابیانه


    اتاقهای ابیانه دارای پنجره‏های چوبی ارس مانندند و اغلب دارای ایوان ها چوبی پیش آمده، مشرف بر كوچه ‏هایی باریک هستند كه به صورت مناظر جالبی درآمده‏اند. نمای خارجی دیوارها در خانه‏ های ابیانه با خاك سرخ رنگی كه معدن آن در مجاورت روستا قرار دارد، پوشیده شده است.


    [​IMG]
    مسجد حاجتگاه؛ ابیانه؛ نطنز

    [​IMG]
    مسجد حاجتگاه؛ ابیانه؛ نطنز

    [​IMG]
    دیدینی های ابیانه؛ نطنز

    [​IMG]
    دیدینی های ابیانه؛ نطنز

    [​IMG]
    دیدینی های ابیانه؛ نطنز

    [​IMG]
    دیدینی های ابیانه؛ نطنز


    از آنجا كه در دامنه ‏های شیبدار ابیانه فضای كافی برای ساختن خانه‏ های موردنیاز وجود ندارد در این روستا چنین رسم شده كه هر خانواده، انبار غار مانندی در تپه‏های یك كیلومتری روستا، در كنار جاده و نرسیده به ابیانه ایجاد نماید. این غارها كه در دل تپه‏ ها حفر شده‏اند و از بیرون تنها درهای كوتاه و محقر آن نمودار است برای نگهداری دامها و نیز آذوقهٔ زمستانی و اشیای غیرضروری مورد استفاده قرار می‏گیرد.
    مردم ابیانه به كشاورزی و باغداری و دامداری مشغول هستند كه با روشهای سنتی اداره می‏شود. بیشتر زنان در امور اقتصادی با مردان همكاری دارند. ابیانه دارای هفت رشته قنات است كه برای آبیاری مزارع و باغات مورد استفاده قرار می‏گیرد. گندم، جو، سیب‏ زمینی و انواع میوه به خصوص سیب، آلو، گلابی، زردآلو، بادام و گردو در ابیانه به دست می‏آید.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    باغ های ابیانه


    زبان مردم ابیانه؛ فارسی با لهجه خاص ابیانه ‏ای است كه با لهجه‏ های متداول در مناطق دیگر تفاوت اساسی دارد. لباس سنتی آنها، هنوز هم میان آنها رواج دارد و در حفظ آن تاكید و تعصب از خود نشان می‏دهند. مردان شلوار گشاد و درازی از پارچه سیاه و زنها از پیراهن بلندی از پارچه‏ های گلدار و رنگارنگ استفاده می نمایند. علاوه بر این، زنهای ابیانه معمولا چارقدهای سفیدرنگی بر سر دارند.
    قدیمی ‏ترین اثر تاریخی ابیانه؛ آتشكده‏ای است كه مانند دیگر بناهای ده در سراشیبی قرار گرفته است. آتشكده ابیانه را نمونه ‏ای از معابد زردشتی دانسته‏اند كه در جوامع كوهستانی ساخته می‏شد. مهم‏ترین بنا و اثر تاریخی این روستا یك باب مسجد جامع و قدیمی ترین اثر تاریخی این مسجد نیز منبر چوبی منبت‏كاری آن است كه در سال ۴۶۶ ه.ق. ساخته شده است. مسجد قدیمی دیگر ابیانه مسجد برزله است كه دارای فضای دلبازی است و روی لنگه در شرقی آن؛ سال ۷۰۱ ه.ق. نوشته شده كه مربوط به دورهٔ ایلخانان می باشد. مسجد تاریخی دیگر ابیانه مسجد حاجتگاه است كه كنار صخره‏ای در كوهستان بنا شده و بر در ورودی شبستان آن تاریخ ۹۵۲ ه.ق. مشاهده می‏شود.
    روستای ابیانه دارای دو زیارتگاه است؛ یكی مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی در جنوب روستا كه به گفته اهالی، فرزندان امام موسی كاظم بوده‏اند و زیارتگاه دیگر ابیانه قدمگاه نامیده می‏شود. از جمله جاها و اماكن دیدنی دیگر ابیانه آنوبانینی می‏تواند از خانه غلام نادرشاه و خانه نایب حسین كاشی نام ببرد.
    در ایام گلابگیری که معمولا اواخر اردیبهشت رخ می دهد؛ خیل عظیمی از مسافران و گردشگران به سمت این روستا روانه می شوند. ابیانه مسیری نسبتا طولانی دارد. علاوه بر این به علت قرار نداشتن بر روی هیچ کدام از راه های اصلی، ماشین خطی یا مینی بوسی در آن مسیر کار نمی کند. ابیانه در جنوب کاشان و در فاصله حدود 80 کیلومتری آن قرار دارد.
    این روستا هم از طریق جاده کاشان-نطنز و هم از اتوبان کاشان-اصفهان قابل دسترسی است. از دو راهی مسر کاشان به نطنز تا ابیانه حدود 22 کیلومتر فاصله است که مسیری زیبا و سر سبز می باشد. مسیر کاملا کوهستانی و دره مانند است که جای جای آن را باغ های پر درخت پوشانده است.
    البته ذکر این نکته لازم است که به نظر آنوبانینی؛ این روستا بیش از حد مشهور شده و به واقع دیدنی های آن کمتر از شهرت آن است. شاید یکی از مهمترین دلایل این شهرت، نزدیکی به شهرهایی همچون کاشان، قمصر، اصفهان و به طور کل در دسترس بودن آن است. از همه مهمتر اینکه تقریبا هیچکدام از دیدنی های شناخته شده آن همچون مسجد و منبر معروف، در معرض نمایش قرار ندارد و احتمالا تنها برای افراد خاص قابل رویت است. در آخرین بازدید آنوبانینی، روستا به نظر خالی از سکنه می رسید و تنها تعداد معدودی از ساکنان مسن در روستا حضور داشتند که اغلب مشغول فروش اجناس خود به گردشگران بودند. سخن آخر اینکه؛ در صورتی که در ورود به روستا از شما وجه نقد دریافت شد، اصلا تعجب نکنید!!!




    [​IMG]
    اهالی ابیانه در حال فروش اجناس خود به گردشگران
     
    soolmaz baluch و zahra.del از این پست تشکر کرده اند.
  10. سایه.

    سایه. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/15
    ارسال ها:
    9,924
    تشکر شده:
    9,937
    امتیاز دستاورد:
    113
    گلابگیری قمصر


    چند سالی می شود که اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه، شهر قمصر حال و هوایی دیگر به خود می گیرد و سیل گردشگران را به خود می بیند که آمده اند تا از طبیعت زیبای قمصر و مراسم چشم نواز گلابگیری بهره مند شوند.

    [​IMG]

    قمصر، شهری است با جمعیت حدود 40 هزار نفر که در 25 کیلومتری جنوب کاشان و در 40 کیلومتری شمال نطنز و در درون دره ای سرسبز به طول 9 و عرض 4 کیلومتر واقع شده است. حدود 20 کیلومتر که از اتوبان کاشان به طرف اصفهان بروید تابلوی قمصر توجهتان را جلب می کند؛ به راست که بپیچید و چند کیلومتری جلوتر بروید، آرام آرام کارگاه های گلاب گیری را می بینید که اکثرا ورود را برای بازدیدکنندگان آزاد گذاشته اند و شما می توانید داخل کارگاه بشوید و کنار دستگاه های گلاب گیری بایستید و روند کار را تماشا کنید و از عطر دل انگیز گل های محمدی لذت ببرید.

    در همان حوالی، باغ های گل محمدی که اهالی گلستان می خوانندشان، به گل نشسته اند و کارگران روزمزد از پیش از طلوع آفتاب تا وقت غروب به گل چینی مشغول اند. گل ها را پس از چیده شدن به کارگاه می آورند تا از آن ها گلاب بگیرند. وسایل گلاب گیری عبارتند از: دیگ، پارچ ( قرابه )، نی، درپوش دیگ، و شیشه. اکثر اهالی آن جا خانه های خود را تبدیل به انبار گل یا گلاب کرده اند و انواع گلاب و دیگر عرقیجات گیاهی را برای فروش گذاشته اند. در محوطه گلاب گیری، اخیرا موزه کوچک حیات وحش هم تاسیس شده است که می توانید به آن جا رفته و از دیدن انواع مارها لذت ببرید و حتی با انداختن مار به دور گردن خویش، عکسی به یادگار بگیرید.

    طبعیت زیبای قمصر، گردش در باغ های اطراف و دمی در سایه درختان استراحت کردن، بازدید از موزه و گشت زنی در کارگاه های گلاب گیری و خرید گلاب و انواع عرقیجات گیاهی، می تواند یک روز دل انگیز بهاری را برای شا به ارمغان بیاورد.

    [​IMG]

    برای رفتن به قمصر اگر نمی خواهید از وسیله شخصی استفاده کنید می توانید با وسایل عمومی از طریق کاشان، به آنجا بروید یا با یکی از تورهای یک روزه و با هزینه ای نه چندان زیاد، روز خوشی را سپری کنید.

    [​IMG]



    [​IMG]
     
    soolmaz baluch و zahra.del از این پست تشکر کرده اند.
  11. zahra.del

    zahra.del کاربر متخصص

    تاریخ عضویت:
    ‏5/8/15
    ارسال ها:
    7,452
    تشکر شده:
    19,489
    امتیاز دستاورد:
    113
    محل سکونت:
    ✔ ـᓆـطعهـ ∵88∵ ،رבيـ؋ ∵149∵ ،شمارهـ ∵9∵ ✔
    ابشار سنگسر استان سمنان


    20090305220311_absefeed__1_400.jpg



    images.jpg
     
    آیلین و soolmaz baluch از این پست تشکر کرده اند.
  12. zahra.del

    zahra.del کاربر متخصص

    تاریخ عضویت:
    ‏5/8/15
    ارسال ها:
    7,452
    تشکر شده:
    19,489
    امتیاز دستاورد:
    113
    محل سکونت:
    ✔ ـᓆـطعهـ ∵88∵ ،رבيـ؋ ∵149∵ ،شمارهـ ∵9∵ ✔
    جنگل ابر استان سمنان




    0c0ebbb0a911b390a221931be85e36d7.jpg







    abr-1220-mm1.jpg


    ilove-khoda-photokade-2.jpg


    Safe6343457694471.jpg
     

    پیوست ها:

    • 289034_554.jpg
      289034_554.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 28.4
      نمایش ها:
      3
    • 29356-MedPic.jpg
      29356-MedPic.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 25.2
      نمایش ها:
      3
    • abr-jungle-p.jpg
      abr-jungle-p.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 114.7
      نمایش ها:
      4
    • abr-jungle-p.jpg
      abr-jungle-p.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 114.7
      نمایش ها:
      2
    soolmaz baluch و Mohammad76 از این پست تشکر کرده اند.
  13. arezoo az yazd

    arezoo az yazd کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏11/8/15
    ارسال ها:
    4,969
    تشکر شده:
    6,038
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    دانشجو
    محل سکونت:
    یزد
    شهر تاریخی یزد :happy:
    شهر تاریخی یزد یکی از بهترین شهرهای خشتی جهان است که همواره به عنوان صاحب یکی از درخشان ترین میراث های فرهنگی در ادوار مختلف تاریخی ایران مطرح بوده است.
    آتشکده (آتش ورهرام) شهر یزد
    بنای فعلی آتشکده یزد در سال 1313 خورشیدی با همت و کمک مالی زرتشتیان یزد و پارسیان هندوستان احداث گردیده است. ساختمان آتشکده با معماری زیبایی برگرفته از هنر معماری هخامنشیان در مرکز حیاطی بزرگ و سرسبز و بر بلندی قرار گرفته و برپیشانی عمارت نقش «فروهر» جلوه گر است.

    اهمیت آتشکده شهر یزد به قدمت آتش درون آن است که گفته شده از حدود 1520سال پیش تاکنون فروزان مانده و حفاظت گردیده است.

    «آتش ورهرام» درون مجری برنجی و در اتاقی مخصوص، در میان ساختمان آتشکده و در سطحی بالاتر از سطح زمین به دوراز باد و باران و تابش خورشید نگهداری می شود.



    [​IMG]

    شهر تاریخی یزد و مجموعه امیر چقماق
    امیر جلال الدین چقماق شامی در دوره تیموریان، از طرف شاهرخ به حکومت یزد منصوب گردید و با کمک همسرش فاطمه خاتون در این مکان میدان‌گاهی و در اطراف آن آب انبار، خانقاه، مدرسه، کاروانسرا، چاه آب، بازار و از همه مهم تر مسجد امیر چقماق را بنا نهاد. این مسجد دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی و دو شبستان زمستانی و تابستانی است. محراب مسجد دارای سنگ مرمرین زیبایی است که اطراف آن نقش گردیده است.

    [​IMG]



    باغ دولت آباد یزد
    محمد تقی خان مشهور به خان بزرگ که سر سلسله خان های یزد در زمان زندیه بود ابتدا قناتی با نام دولت آباد بوجود آورد پس از آن، عمارت «باغ دولت آباد» را در امتداد آن احداث کرد. این ساختمان، محل اقامت این حاکم مقتدر نیز بوده است.

    این بنا مجموعه ای از چندین عمارت شامل: هشتی و بادگیر، بهشت آیین، تالار آیینه، سردر اصلی و سردر جنوبی است. فضای سبز این باغ شامل درختان کاج، سرو، گل سرخ محمدی، درختان میوه به خصوص انگور و انار است. چشمگیر ترین ویژگی این بنا بادگیر 33.8 متری آن است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می شود.

    [​IMG]



    شهر تاریخی یزد و مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر)
    مدرسه ضیائیه معروف به زندان اسکندر از آثار «مولانا ضیاء الدین حسین رضی» است که در سال 631 قمری آن را بنیان نهاد و بنای آن در سال 705 قمری توسط پسرانش به اتمام رسید.

    شبستان مدرسه دارای محراب است و در اطراف مدرسه، رواق هایی ساخته شده است. گنبد خشتی این بنا با تزئینات گچبری و نقاشی آبرنگ بر بلندای این ساختمان خود نمایی می کند که نمونه ای از معماری دوره مغول در ایران است.

    [​IMG]



    شهر تاریخی یزد و آب انبار شش بادگیری
    آب انباری است قدیمی با شش بادگیر که در محه تل قرار گرفته است. این بنا دارای دو ورودی در شمال و جنوب و مخزن است و مخزن آب انبار گنبد تخم مرغی شکلی دارد. این آب انبار 55 پله دارد که بین پله های 25 و 26 آن از بالا، یک هشتی با سنگ فرش آجری قرار دارد و طاق آب انبار بعد از هشتی شروع می شود. طاق ضربی خشتی با نمای آجری و سقف بزرگ مخزن آب از ویژگی های مهم این آب انبار است که در سال 1379 هجری قمری به سعی حاجی حسین میرالله ساخته شده است .

    [​IMG]

    خانه لاری ها در شهر تاریخی یزد
    تاریخ بنای این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجار است و در محله فهادان شهرستان یزد قرار دارد. ساختمان خانه لاری ها با توجه به سبک کلی منزل اعبانی دوره خود ساخته شده، یعنی خانه ای است با دو قسمت اندرونی و بیرونی، حیاط در مرکز و قسمت های شمالی به عنوان زمستانه و از قسمت جنوبی به عنوان تابستانه استفاده می شود که شامل تالار و بادگیر است. از ضلع شرقی که شمال اتاق آیینه، مطبخ، سرداب و سایر فضاها است به عنوان پاییزه و از ضلع غربی به عنوان بهار خواب استفاده می شود. این خانه اکنون موزه اسناد و مدارک است.

    [​IMG]

    نارین قلعه (نارنج قلعه)
    این بنا در زبان عامه به نارنج قلعه معروف است یکی از مهمترین آثار تاریخی پیش از اسلام استان محسوب می شود. این دژ قدیمی که برفراز تپه مشرف بر شهر میبد احداث شده، تمامی بنای آن از خشت و گل ساخته شده و معماری آن به شکل مطبق است. تقریبا در 5 مرحله ساخته شده است. قدیمی ترین بخش بنا فضاهایی هستند که در دل زمین کنده شده اند و درگویش محلی به آنها «بوکن» گفته می شود و پایین ترین بخش آن را تشکیل می دهند.

    [​IMG]

    شهر تاریخی یزد و قبه دورازده امام

    این قبه از قدیمی ترین بناهای برجای مانده از گذر تاریخ در محله فهادان است از بناهای شاخص آجری و نمونه های سبک غالب سلجوقی در معماری به شمار می رود که به دلیل سبک بنا و نقش و نگار کتیبه کوفی اش شایان توجه است. قبه دوازده امام شامل تک گنبدی است به صورت یک چهار ضلعی که به هشت ضلعی تبدیل می شود و گنبدی روی هشت ضلعی قرار دارد. پوشش سقف از داخل کاشی کاری است که دورتادور آن با خط کوفی تزیین شده و داخل بنا مزین به نقوش گچ بری و طرح های رنگی است. محرابی که در این بنا وجود دارد نشانه مسجدی است که در قرن دوم وسوم قمری بنا شده است.

    [​IMG]

    بقعه سید شمس الدین شهر بزد
    برطبق اسناد قدیمی، در سال 767 قمری مدرسه شمسیه بنا شده است و اکنون از آن مدرسه بزرگ تنها همین گنبد باقی مانده است. گچبری، کاشیکاری معرق، نقوش هندسی زیر گنبد، کتیبه های مختلف و ... از هنرهای به کار گرفته شده در این بنا هستند.

    [​IMG]

    مسجد جامع کبیر شهر یزد
    بنای این مسجد با عظمت قرن هاست که از فراسوی تاریح تمدن این سرزمین می درخشد. چنانکه درکتب تاریخ یزد آمده ، مسجد را برجای آتشگاه ساسانی ساخته اند. بنای اصلی مسجد کنونی از آثار «سید رکن الدین محمدقاضی» است.

    [​IMG]

    بقعه سید رکن الدین در کتب تاریخی شهر بزد
    سید رکن الدین محمد قاضی - عارف و دانشمند قرن هشتم هجری قمری - مدرسه «رکنیه» را بنا کرده است. در کتب تاریخ یزد، از این مدرسه و قسمت های مختلف آن مانند رصد خانه ، دارالکتب با سه هزار جلد کتاب ، دارالسیاده، دارالادویه و... یاد شده است. اکنون از آن مدرسه ، بقعه ای باقی مانده که مدفن خود سید رکن الدین است، گنبد مربع شکل این بقعه با ابعاد حدود 11.5 متر نمایشگاهی کم‌نظیر از گچ بری های زیبا، نقش های رسی و آب رنگی و کتیبه های آیات قرآنی با خط کوفی و ثلث است.

    [​IMG]

    مسجد جامع فهرج
    روستای فهرج در 25 کیلومتری جنوب شرقی یزد و در کنار راه اصلی یزد- بافق قرار دارد. از آثار تاریخی این روستا به یک قلعه باستانی، آب انبار قدیمی، مجموعه شهدا و مسجد جامع می توان اشاره کرد.

    مسجد جامع فهرج از بنای قدیمی و کم نظیر فرهنگ و تمدن اسلامی است که متعلق به نیمه اول قرن اول هجری است. این بنا قدیمی ترین مسجدی است که در ایران و شاید در دنیا بدون هیچگونه پیرایه ای دست نخورده باقی مانده است. وجود شبستانی رو به قبله با هشت ستون، مناره گلی نه چندان بلند که راه پلکان بام مسجد از داخل این مناره به بام و سپس به بالای مناره منتهی می شود و استفاده از خشت و گل در ساخت آن از ویژگی های این بنا محسوب می شود.


    [​IMG]

    شهرستان های استان یزد
    چکچکو (پیر سبز)
    محلی است در کوه های میان، اردکان و انجیره که از یزد 48 کیلومتر فاصله دارد. زرتشتیان به آنجا اعتقاد دارند و مقدس می شمارند و در آن تعدادی بنای مناسب و راحت برای ایامی که به زیارت می روند، ساخته اند. زرتشتیان هرساله از 24 تا 28 خردادماه برای زیارت و نزورات به آنجا می روند.

    [​IMG]

    یخچال خشتی میبد
    این یخچال با قدمتی که به پیش از دوره قاجار می رسد یکی از معدود یخچال های به جای مانده در استان یزد است که از خشت و گل ساخته شده است. بخش های عمده این بنای باشکوه عبارتند از: دیوارهای سایه‌انداز حوض یخ‌بند مخزن یخچال و گنبد. دیوارهای شرقی و غربی و جنوبی آن در زمستان سایه سار سردی در محوطه شمالی یخچال فراهم می ساخته که در شب های چله با انداختن آب قنات به حوض پهناور و کم عمق آن محوطه و تکرار این کار در شب های متوالی قطعات بزرگ یخ ساخته می شده و پس از شکسته شدن به مخزن یخ در زیر گنبد یخچال منتقل می گردیده است. گنبد خشتی بزرگ یخ های انباشته را نگه می داشته که در تابستان از آن برای استفاده کاروانیان و مردم بهره برداری می کردند.


    [​IMG]

    چاپارخانه میبد
    پیشینه چاپارخانه در ایران به دوره هخامنشیان می رسد. از این مراکز به عنوان ایستگاه های مبادلات نامه ای استفاده می شده است. وظیفه چاپارخانه ها نگهداری و تیمار تعدادی اسب تیزرو و پیک تازه نفس جهت ارسال و مبادله سریع نامه ها و امانت های مهم بوده است. از این رو چاپارخانه ها به صورت قلعه ساخته شده اند تا دفاع و حفاظت از آن میسر باشد.

    [​IMG]

    کاروانسرای شاه عباسی در شهرستان میبد
    از جمله کاروانسرهای سبک صفوی است که با شیوه معروف چهار ایوانی و با آجر ساخته شده است. ساختمان کاروانسرا شامل ایوان های بیرونی، هشتی ورودی حیاط مرکزی حوض‌خانه و مهتابی و چهار هشتی زیبا و فضاهای سرپوشی شرقی و غربی و یکصد ایوان و اتاق و اجاق برای استفاده کاروانیان بوده است.

    [​IMG]

    آب انبار کلار در شهرستان میبد
    این آب انبار درست روبه روی در ورودی کاروانسرا جای گرفته و بر اساس سنگ نوشت آن مربوط به قرن 11 قمری است. ویژگی ساختاری آب انبار کلار به گونه ای است که خستگان راه تنها با چند پل انگشت شمار به پا شیر آب انبار می رسیدند. آب انبار کلار هنوز هم به عنوان یک منبع آب آشامیدنی قابل بهره برداری است.

    [​IMG]

    قلعه بارجین در شهرستان میبد
    قلعه بارجین در یکی از آبادی های حوز شرقی میبد به همین نام واقع شده است. این بنا توسط اربابان زرتشتی محل بنا گردیده است. کاربری بنا به منظور پناه گرفتن درمواقع ناامن بوده و جنس اصلی مصالح به کار رفته در بنا از گل وخشت است. بنای قلعه بر روی دو طبقه ساخته شده و دارای چهار برج ساده در چهار گوشه و یک ورودی در سمت شمال است. در بالای سر در ورودی اتاقی قرار دارد که مختص ارباب قلعه بوده است. پلان قلعه به صورت حیاط مرکزی بوده است که اتاق ها در اطراف حیاط واقع شده اند.

    [​IMG]

    کوه ریگ در شهرستان مهریز
    این تفرج‌گاه زیبا از انباشت ماسه های بادی در دامن کوه تشکیل شده است. وجود یک آب انبار قدیمی و برج کبوتر در کنار آن از جاذبه های دیگر این منطقه است.

    [​IMG]

    باغ پهلوان پور در شهرستان مهریز
    از بناهای تاریخی که طبیعت و هنر معماری را در کنار هم به خود اختصاص داده باغ «پهلوان پور» است. قسمت هایی از این بنا در اواخر دور قاجار ساخته شده و بخش های دیگری از آن به دستور « علی پهلوان » بنا شده است که قدمتی صد ساله دارد.

    خانه قلعه ای ها در شهرستان صدوق
    قدمت آن به دور صفویه برمی گردد. نمای بیرونی این خانه شبیه قلعه است. این خان مسکونی به طور کلی با خشت و گل و در سه طبقه ساخته شده است. نوع معماری اثر ترکیبی از منزل مسکونی و قلع تدافعی است.

    [​IMG]
     
    soolmaz baluch، Mohammad76 و zahra.del از این ارسال تشکر کرده اند.
  14. arezoo az yazd

    arezoo az yazd کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏11/8/15
    ارسال ها:
    4,969
    تشکر شده:
    6,038
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    دانشجو
    محل سکونت:
    یزد
    آب انبار هفت بادگیری عصرآباد در شهرستان صدوق
    این آب انبار از نظر تعداد بادگیر در بین آب انبارهای کشور در رتبه اول قرار دارد و تنها آب انبار هفت بادگیری است که دارای دو مخزن است. ارتفاع بادگیرها حدود شش متر است که از هر چهارطرف باز است. بادگیرها به شکل زیبایی بنا شده و قسمت فوقانی آنها با آجرهای شرفی مزین گردیده است. هر بادگیر دارای چهار منفذ در هر ضلع است. این آب انبار برخلاف سایر آب انبارهای منطقه در جهت قبله قرار ندارد و مخصوص زرتشتیان است.



    [​IMG]

    قلعه سپیده در شهرستان صدوق
    این قلعه برروی تپه ای سنگی (ارتفاعات شرقی) به همین نام قرار دارد و از خشت و گل و سنگ سفید مشتمل بر دو طبقه ساخته شده است و در چهارگوش آن برج هایی برای نگهبانی وجود دارد که قدمت آن به اوایل دور افشاریه می رسد.

    قلعه مروست در شهرستان خاتم
    این قلعه بر فراز تپه ای در مرکز مروست قرار دارد و قبلا دو طبقه بوده که طبق زیرین آن تخریب شده است و قدمت آن به بیش از 800 سال قبل می رسد.

    [​IMG]

    نهر مسیح در شهرستان خاتم
    سرچشم «نهر مسیح» در 5 کیلومتری جنوب شرق شهر هرات قرار گرفته و پارک جنگلی سرچشمه در مجاورت آن از تفرج گاه های زیبا جذاب و حیرت انگیز استان کویری یزد است. نهر مسیح با عبور از میان مرکز شهرستان خاتم یعنی شهر هرات که سابقا به دارالکلات (شهر قلعه ها) موسوم بوده است جلوه ای خاص و منحصر به فرد به این شهر می بخشد.

    منطقه شکار ممنوع قره تپه هرات
    قره تپه با 80 هزار هکتار مساحت که از جنوب به شهر هرات می رسد شاخص ترین زیستگاه «هوبره» در ایران است. تنها مرکز تحقیقاتی هوبر کشور به دلیل زیست بومی این پرنده در شهرستان خاتم فعالیت می کند. شایان ذکر است قره تپه زیستگاه گونه های منحصر به فرد دیگری از جانوران کمیاب و نادر همچون آهو، گورخر ایران و زاغ بور نیز هست.

    قلعه محمد باقری هرات
    قلعه ای است با پلان چهارضلعی و قدمت 300 ساله که منسوب به «حاج محمدباقر» نامی است. ساختمان های داخلی آن در سال 1365 خورشیدی بر اثر سیل ویران شده است. اما سردر ورودی و برج های اطراف بنا کاملا سالم مانده و هویت بخش نمای جدید شهر هرات است.

    [​IMG]

    قلعه شواز در شهرستان تفت
    مهم ترین قلع کوهستانی در استان یزد که بر فراز صخره ای سنگی به ارتفاع یکصدمتر بنا شده قلع رفیع و با عظمت شواز است. مساحت آن پنج هزار متر است.

    [​IMG]

    باغ علی نقی خان در شهرستان تفت
    .این باغ که در محل «سرآب دورقم» تفت واقع است دارای عمارتی است که دروسط باغ خودنمایی می کند و شامل اتاق های تو در تو حوض و حّمام می شود. قدمت این بنا به زمان فتحعلی شاه قاجار مربوط می شود



    [​IMG]

    آسیاب آبی گرمسیر در شهرستان تفت
    تنها آسیاب دایر در تفت آسیاب گرمسیر است. شهرستان تفت را از لحاظ تعداد آسیاب ها می توان شهر آسیاب های آبی نامید که تعداد آنها به بیش از 18 عدد می رسد و نشان از آن دارد که تفت روزی صادرکنند آرد بوده است.



    [​IMG]

    بهاباد
    بخش بهاباد در 75 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بافق قرار گرفته و دارای روستاهای سرسبز و ییلاقی منحصر به فرد است و زعفران آن از مرغوبیت خاصی برخوردار است. از بناهای تاریخی این بخش می توان به حمام قلعه حمام باغستان قلع بهاباد و برج حاجی آباد و ... اشاره کرد.



    [​IMG]

    تپه های براریگ بافق
    شامل تپه های شن روان با وسعت زیاد است که از مناطق دیدنی این شهرستان است. همین ریگ های روان امروزه تپه های دیدنی را در روستای حسن آباد جاده قطرم و دهستان مبارکه به وجود آورده است.

    [​IMG]

    ارگ عبدالرضاخان بافق
    قلعه ای است عظیم با سه برج به ارتفاع 12 متر که از مصالح خشت و گل ساخته شده و قدمت آن به دو قرن و نیم می رسد.

    ابرکوه
    شهرستان اَبَرکوه یکی از شهرستانهای استان یزد در مرکز ایران است. شهر ابرکوه مرکز این شهرستان است. ابرکوه در غرب استان یزد در ۳۰ کیلومتری مرز آن با استان فارس و شهر سورمق شهرستان آباده قرار دارد.ابرکوه در ناحیه‌ای کویری واقع شده و به دلیل شرایط بد آب و هوایی و نامناسب بودن خاک، شهرها و آبادیهای کمی اطراف آن وجود دارد. در ۲۰ کیلومتری شرق این شهرستان کویر نسبتاً وسیع ابرکوه واقع شده‌است و مرتفع‌ترین نقطه شهرستان تپه‌ای به ارتفاع ۲۳۷۸ متر است که در شمال غربی شهرستان قرار گرفته‌است.

    یکی از جاذبه های مشهور در این شهرستان، سَرْو اَبَرکوه است.

    این درخت یکی از پیرترین موجودات زنده دنیا است. محیط تنهٔ این درخت در روی زمین یازده و نیم متر است و بلندای آن بین ۲۵ تا ۲۸ متر برآورد شده‌است.

    چاینا دیلی در گزارشی ویژه معرفی ده درخت از باستانی‌ترین درختان جهان اعلام کرد که سرو ابرکوه پس از درخت مسوسلاه با ۴۸۰۰ سال قدمت دومین درخت کهنسال در جهان است.

    [​IMG]
     
    soolmaz baluch، Mohammad76 و zahra.del از این ارسال تشکر کرده اند.
  15. Mohammad76

    Mohammad76 کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏2/7/15
    ارسال ها:
    11,729
    تشکر شده:
    14,953
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    شغل:
    Computer Hardware Engineer
    راسش زیاد بود منم نخوندمشون....ولی دست همگی درد نکنه...تشکر...
     
    soolmaz baluch و zahra.del از این پست تشکر کرده اند.
  16. zahra.del

    zahra.del کاربر متخصص

    تاریخ عضویت:
    ‏5/8/15
    ارسال ها:
    7,452
    تشکر شده:
    19,489
    امتیاز دستاورد:
    113
    محل سکونت:
    ✔ ـᓆـطعهـ ∵88∵ ،رבيـ؋ ∵149∵ ،شمارهـ ∵9∵ ✔
    زود باش برو بخون دستم خیلی درد میکنه:rage:
     
  17. arezoo az yazd

    arezoo az yazd کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏11/8/15
    ارسال ها:
    4,969
    تشکر شده:
    6,038
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    دانشجو
    محل سکونت:
    یزد
    :rage::mad::O O::rage::mad::O O:
     
    zahra.del از این پست تشکر کرده است.
  18. Mohammad76

    Mohammad76 کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏2/7/15
    ارسال ها:
    11,729
    تشکر شده:
    14,953
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    شغل:
    Computer Hardware Engineer
    جونه من بیخیال شین!!!
    عکساشو نیگا کردم....خیالتون تخت...!!!
     
  19. arezoo az yazd

    arezoo az yazd کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏11/8/15
    ارسال ها:
    4,969
    تشکر شده:
    6,038
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    شغل:
    دانشجو
    محل سکونت:
    یزد
    یه وقت ضعف نکنی!خخخخخخخ!
     
    Mohammad76 از این پست تشکر کرده است.
  20. zahra.del

    zahra.del کاربر متخصص

    تاریخ عضویت:
    ‏5/8/15
    ارسال ها:
    7,452
    تشکر شده:
    19,489
    امتیاز دستاورد:
    113
    محل سکونت:
    ✔ ـᓆـطعهـ ∵88∵ ،رבيـ؋ ∵149∵ ،شمارهـ ∵9∵ ✔
    بی معرفت حوصله کن........خخخخخخ ممنون همون جای کلییییییییییییی شکیبایی داره
     
    Mohammad76 از این پست تشکر کرده است.
بارگذاری...